واکنش‌ها به سفر رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان به پاکستان

مشاور رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، «کلید صلح در افغانستان است، نه پاکستان»

پاکستان از کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان برای انجام سفر سه روزه به این کشور دعوت کرده - دولت پاکستان

شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد فرهنگی رئیس جمهور افغانستان گفت، «راه رسیدن به صلح از پاکستان نمی‌گذرد. صلح به دست خود افغان‌ها است».

مرتضوی، این اظهارات را در واکنش به سفر استاد کریم خلیلی، معاون دوم پیشین ریاست جمهوری و عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی این کشور که به پاکستان سفر کرده مطرح کرد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور غنی از دولت پاکستان به دلیل دعوت شخصیت‌های سیاسی مخالف نظام افغانستان به آن کشور انتقاد کرد و نوشت: «چرا پاکستان به جای سیاست دولت محور، احزاب سیاسی و برخی از شخصیت‌های مخالف حکومت را با تشریفات خاص دعوت می‌کند.»

کریم خلیلی، از سیاستمداران با نفوذ افغان و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان است. خلیلی به دعوت رسمی دولت پاکستان به یک سفر سه‌روزه به آن کشور رفت و قرار است که در این سفر با مقامات پاکستان در رابطه با روند صلح و تقویت روابط میان دو کشور بحث و گفت‌وگو کنند.  

وزارت خارجه پاکستان در مورد سفر خلیلی گفت که قرار است وی با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، رئیس مجلس نمایندگان، وزیر خارجه و دیگر مقام‌های دولتی این کشور دیدار کند و روی چگونگی رسیدن افغانستان به صلح و توافق سیاسی و تحکیم روابط میان دو کشور بحث و گفت‌وگو کنند.

دعوت رسمی شماری از سیاسیون مخالف حکومت افغانستان از سوی دولت پاکستان در این اواخر افزایش یافته است و سفر خلیلی، در حالی صورت می‌گیرد که دولتمردان پاکستان بارها از ایجاد یک حکومت جدید در افغانستان سخن گفته‌اند. زمزمه‌های نیز وجود دارد که طالبان با حمایت و دستور پاکستان خواهان حکومت موقت در افغانستان شدند. اکنون پاکستان در تلاش است که مخالفین سیاسی حکومت کنونی را در صف کسانی در افغانستان قرار دهد که حکومت موقت را ببپذیرند و از آن حمایت کنند.  

دولت افغانستان نیز بارها حکومت پاکستان را متهم به حمایت از طالبان کرده و گفته است که این کشور هیچ‌گاه از تقویت یک نظام مردم‌سالار که بر مبنای خواست و اراده مردم افغانستان ایجاد شود، حمایت نکرده، بلکه کوشیده است که در افغانستان نظامی دلخواه پاکستان ایجاد شود.

یکی از اتهام‌های که در حال حاضر نیز علیه پاکستان مطرح است، حمایت این کشور از طالبان است. دولتمردان و مردم افغانستان بر این باورند که پاکستان می‌کوشد توسط طالبان و شماری از چهره‌های سیاسی افغان به خواسته‌هایش در افغانستان دست یافته و حکومت موقت ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال شماری از سیاسیون افغان و شهروندان سفر شخصیت‌های سیاسی کشورشان به پاکستان بدون هماهنگی با دولت افغانستان را «علیه منافع ملی» می‌دانند و تاکید دارند که این سیاسیون نباید برای «دستیابی به قدرت و پول» به خواسته‌های «عوام فریبانه» پاکستان عمل کنند.

رامین سخی، یکی از این تحلیلگران گفت: «پاکستان همیشه تلاش کرده که از موقعیت استفاده کرده و شخصیت‌های سیاسی افغان را که دارای نفوذ هستند به سوی خود جلب کند و به خواسته‌هایش از این طریق دست یابد. پاکستان هیچگاهی نخواسته و نمی‌خواهد که در افغانستان یک نظام قوی به وجود آمده و کشور ما به سوی پیشرفت و ترقی گام بردارد. محاسبه غلط سیاستمداران پاکستان همیشه این بوده که دولت قوی و مردم‌سالار در افغانستان به زیان پاکستان است و نباید چنین نظامی ایجاد شود.»

نورالله فیضی نیز می‌گوید: «به همان‌اندازه که ما از پاکستان گله داریم باید از سیاستمدارن خود نیز گله داشته باشیم. آنها به دنبال قدرت هستند غافل از آنکه حمایت خارجی‌ها اگر برای آن فرد مفید باشد، نظام ما را مانند گذشته از هم می‌پاشد. من از آقای خلیل می‌خواهم که اگر با مردم افغانستان صادق است هرآنچه که با سیاسیون پاکستان بحث می‌کنند و خواسته‌های پاکستان از ایشان را به ملت اعلام کند.»  

فهیم ادیب، ساکن کابل در تایید اظهارات مشاور رئیس جمهور غنی گفت: «من حرف‌های مرتضوی را تایید می‌کنم و می‌گویم که راه رسیدن به صلح در افغانستان کشورهای خارجی نیست. راه صلح در افغانستان و میان ملت خود ما است. تمام افغان‌ها باید بدون تعصب و تبعیض دست به دست هم داده و برای رسیدن به هدفی که داریم گام بردارند و اجازه ندهند که هیچ کشور خارجی به بهانه‌های مختلف در موضوعاتی که برای منافع ملی ما مفید است، مداخله کنند.»