عماد شرقی، چهارمین شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران

بستگانش می‌گویند او ۱۶ آذرماه، پیش از تاریخی که رسانه‌های ایرانی اعلام کردند، دستگیر شده است

باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۵ دی‌ماه، از دستگیری عماد شرقی «حین فرار و خروج غیرقانونی از مرزهای غربی کشور» خبر داده بود- تصویر از باشگاه خبرنگاران جوان

شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی عماد شرقی، به نقل از بستگانش، تاریخ بازداشت‌ او را ۱۶ آذرماه (۶ دسامبر) اعلام کرد.

پیش از این، باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۵ دی‌ماه، با انتشار تصاویری از یک مرد میانسال در فرودگاه، از دستگیری عماد شرقی «حین فرار و خروج غیرقانونی از مرزهای غربی کشور» خبر داده بود.

ان‌بی‌سی به نقل از بیانیه‌ خانواده شرقی که در اختیار این رسانه قرار گرفته، نوشته است: «بیش از شش هفته از بازداشت او می‌گذرد و ما نمی‌دانیم کجاست یا چه کسی او را در اختیار دارد. به دلیل احتیاط برای سلامت او ،ما هرگز به‌طور علنی در مورد پرونده او صحبت نکرده‌ایم و اکنون نیز تمایل نداریم.»

اما یک دوست خانوادگی عماد شرقی به ان‌بی‌سی گفته است: «عماد شرقی، شهروند ۵۶ ساله ایرانی-آمریکایی در تاریخ ۳۰ نوامبر به دادگاهی در تهران احضار شده و بدون محاکمه به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.»

ان‌بی‌سی با اشاره به زمان صدور حکم برای عماد شرقی در ۳۰ نوامبر، می‌نویسد: «تنها چند هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سه روز پس از کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای-نظامی ایران، مقام‌های تهران یک تاجر آمریکایی را به جاسوسی محکوم کردند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رسانه پرونده عماد شرقی را تهدیدی برای برنامه‌های دولت بایدن به‌منظور پیگیری دیپلماسی با ایران دانست و نوشت: «زندانی کردن چهارمین شهروند آمریکایی می‌تواند تلاش دولت بایدن برای نجات توافق‌ هسته‌ای با ایران را ناکام کند.»

سه زندانی ایرانی-آمریکایی دیگر در ایران عبارتند از: سیامک نمازی که از سال ۲۰۱۵ زندانی است؛ پدرش باقر نمازی؛ و مراد طاهباز، فعال محیط زیست که در ضمن تابعیت بریتانیایی هم دارد.

در گزارش ان‌بی‌سی همچنین آمده است که عماد شرقی یک سال پیش در دسامبر سال ۲۰۱۹ (آذرماه ۱۳۹۸) در دادگاهی در ایران از هرگونه اتهامی تبرئه شده بود، اما حکومت ایران گذرنامه‌های ایرانی و آمریکایی او را ضبط کرده بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری که ۲۵ دی‌ماه درمورد بازداشت عماد شرقی منتشر کرده بود، او را «عماد ادوارد شرقی»، معاون بین‌الملل سرآوا که مسئولیت تعامل با شرکا و سرمایه‌گذاران خارجی این شرکت را بر عهده داشت، معرفی کرده و نوشته بود که این فرد «به اتهام جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی به ۱۰ سال حبس محکوم و با قرار وثیقه آزاد شده بود که قبل از برگزاری دادگاه تجدید نظر قصد فرار داشت». این شرکت همکاری با عماد شرقی را تکذیب کرده است.

هلدینگ سرآوا که دیجی‌کالا، کافه‌بازار، دیوار، الوپیک و علی‌بابا را در زیرمجموعه خود دارد، پس از انتشار این خبر، اعلام کرد: «همکاری آقای عماد شرقی با سرآوا از اوایل خردادماه ۱۳۹۶ به عنوان مشاور در حوزه امور توسعه کسب‌وکار شروع و در انتهای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به پایان رسید.»

نه باشگاه خبرنگاران جوان که خبر را برای نخستین‌بار منتشر کرد و نه هیچ‌یک از رسانه‌های دیگری که این خبر را پوشش دادند، به تابعیت آمریکایی عماد شرقی اشاره‌ای نکرده بودند.

اما هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو سال پیش در دی‌ماه ۱۳۹۷ گزارشی از فشار سپاه پاسداران بر یک «زوج دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی» منتشر کرده بود. در این گزارش آمده بود که عماد شرقی در فروردین ۹۷ به اتهام جاسوسی بازداشت و پس از ۹ ماه بلاتکلیفی در زندان اوین، در آذرماه با قرار وثیقه به‌طور موقت آزاد شده است. بنابر این گزارش، گذرنامه‌های این زوج ضبط شده بود «تا از خروج احتمالی آن‌ها جلوگیری شود».

هرانا نوشته بود که عماد شرقی کارشناس علم فروش و بازاریابی و بهاره عمیدی، شاعر و نویسنده است و این زوج پیشتر ساکن واشینگتن دی‌سی آمریکا بودند.