آیا شجریان قانون اساسی نظام آینده را نوشته بود؟

فرزندان شجریان تا کنون در باره صحت و سقم متن منتسب به او اظهار نظر رسمی نکرده‌اند

محمدرضا شجریان از جمله هنرمندان و موسیقی‌دانانی بود که در سال‌های اخیر، در زمره مخالفان سیاست‌های دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد-Alireza SOTAKBAR / ISNA / AFP

با درگذشت محمدرضا شجریان، استاد بنام آواز ایرانی، عباس میلانی، پژوهشگر تاریخ، ادعا کرد که آقای شجریان، «در مشورت با حقوقدانان و سیاستمداران»، سال‌ها در تلاش برای خلق متن قانون اساسی برای گذار به ایران دموکراتیک بوده‌ است. آقای میلانی گفته است که آن متن را محمدرضا شجریان در اختیار او قرار داده ‌است تا بعد از مرگش منتشر کند. 

محمدحسین آقاسی، وکیل خانواده شجریان، اما امروز در توییتی نوشت: «هفته پیش درخواست نمودم ظرف یک هفته آقای دکتر میلانی دلیل صحت ادعای خود مبنی براینکه زنده یاد استاد شجریان، قانون اساسی جدید نظام آینده را به او سپرده، برای فرزندان استاد ارسال کند. چون هیچ‌یک از بازماندگان استاد دلیلی ‌ومدرکی دریافت ننمودند، بنابراین ادعای مذکور تکذیب می‌شود.» همایون شجریان، پسر محمدرضا شجریان، نیز آن توییت را بازنشر کرده‌ است، ولی شخصا در آن خصوص موضع‌گیری نکرده‌ است. عباس میلانی‎ تاکنون پاسخی به این نوشته محمدحسین آقاسی نداده‎‌ است.

این خبر واکنش‌هایی را در فضای مجازی برانگیخته است و عده‌ای از کابران توییتر با انتقاد از گفته‌های عباس میلانی، نوشته‌اند که محمدرضا شجریان به اندازه کافی بزرگ و ماندگار بوده است و نیازی به این بت‌سازی‌ها از او نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس میلانی عنوان کرده بود که محمدرضا شجریان آن متن را به امانت نزد این پژوهشگر تاریخ قرارداده بوده است تا پس از مرگش منتشر کند. آقای میلانی توضیح داده بود که آقای شجریان سال‌ها در تدارک آن متن بوده است، چرا که می‌دانسته است ایران برای رسیدن به حکومت دموکراتیک به چنان سندی نیاز خواهد داشت. عباس میلانی همچنین افزوده بود که نه خودش و نه محمدرضا شجریان این ادعا را نداشته‌اند که آن متن قانون اساسی ایران قطعی خواهد بود، و آن را ثمره تلاش آقای شجریان و عده‌ای از سیاستمدان و حقوقدانان دیگر در داخل و خارج ایران عنوان کرده‌ بود که به عنوان شهروندان کشور، همدلی داشتند و نگران بودند که اگر در ایران اوضاع بحرانی شود و قرار باشد کشور مدتی در حالت گذار باشد، چه باید کرد، و آن را به منظور چاره‌اندیشی درخصوص آینده ایران تهیه کردند. 

تاکنون هیچ‌یک از فرزندان محمدرضا شجریان در خصوص بودن یا نبودن آن متن اظهارنظر رسمی نکرده‌اند. 

محمدرضا شجریان از جمله هنرمندان و موسیقی‌دانانی بود که در سال‌های اخیر، در زمره مخالفان سیاست‌های دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد و در جریان اعتراض‌های مردم به نتیجه انتخابات سال ۸۸ نیز در کنار مردم ایران قرار گرفت.