بهترین جایگزین‌ها برای واتس‌اپ در سال ۲۰۲۱

تلگرام با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر، در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین پیام رسان‌هاست

حتی سازندگان واتس‌اپ که این برنامه را در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۱۸ میلیارد دلار به فیسبوک فروختند- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

همه کاربران واتس‌اپ از ۸ فوریه به بعد مجبور خواهند بود که یا با سیاست بحث‌برانگیز جدید حریم خصوصی آن موافقت کنند، یا دسترسی به برنامه را از دست بدهند.

این اقدام بسیاری از کاربران را به دنبال گزینه‌های دیگر سوق داده است. برخی از چهره‌های برجسته، مانند ایلان ماسک و ادوارد اسنودن، از کاربران می‌خواهند که به خدمات بدیلی با محوریت حریم خصوصی روی آورند.

حتی سازندگان واتس‌اپ که این برنامه را در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۱۸ میلیارد دلار به فیسبوک فروختند، اینک به آن پشت کرده‌اند. برایان اکتون، یکی از بنیان‌گذاران واتس‌اپ، در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت: «من برای سود بیشتر، حریم خصوصی کاربرانم را فروختم.»

این برنامک متعلق به فیسبوک، بیش از ۲ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. بنابراین، حتی اگر میلیون‌ها نفر تصمیم به مهاجرت از آن بگیرند، بعید به نظر می‌رسد که تأثیر عمده‌ای بر محبوبیت کلی واتس‌اپ داشته باشد.

اما برای کسانی که از شرایط و ضوابط جدید ناراضی هستند یا می‌خواهند اکوسیستم برنامه‌های فیسبوک را ترک کنند، ذیلاً برخی از بهترین گزینه‌ها را در سال ۲۰۲۱ گردآوری کرده‌ایم.

تلگرام

مسلماً «تلگرام» شبیه‌ترین برنامه پیام‌رسان به واتس‌اپ است که از بسیاری از ویژگی‌های مشابه و حتی برخی ویژگی‌های اضافی پشتیبانی می‌کند.

پال دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، که مداوم از واتساپ به دلیل مسایل امنیتی و حریم خصوصی انتقاد می‌کند، آن را «خطرناک» توصیف می‌کند و مدعی است که مالکیت فیسبوک هرگز امن نخواهد بود.

او در سال ۲۰۲۰ پس از آن که فاش شد که جف بزوس بر اثر یک نقص امنیتی در واتس‌اپ هک شده است، در یک پست وبلاگی نوشت: «در ۱۰ سال گذشته حتی یک روز هم نبوده است که واتس‌اپ امنیت داشته باشد.»

با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر، تلگرام در حال حاضر یک گزینه محبوب و آشنا با حریم خصوصی بیشتر است.

سیگنال

گزینه دیگر، برنامک «سیگنال» است که مانند تلگرام و واتس‌اپ رایگان است، استفاده از آن ساده است، و در همه سیستم عامل‌های بزرگ قابل دسترس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخلاف تلگرام و واتساپ، سیگنال از رمزنگاری «منبع باز» استفاده می‌کند. این ویژگی به کارشناسان امنیت سایبری امکان می‌دهد که آن را برای کشف هرگونه نقصی آزمایش کنند و اشکالات احتمالی را بیابند.

امنیت بیشتر در سیگنال، به قیمت از دست دادن برخی از ویژگی‌هایی است که برنامه‌های پیام‌رسان دیگر ارائه می‌کنند. ظاهر و عملکرد آن کمی خشک و سرد است.

سیگنال که در بین میلیاردرها و دگراندیشان محبوب است، مسلماً ایمن‌ترین بدیل برنامه‌های پیام‌رسان معروف است.

ایلان مساک اخیراً توییت کرد: «از سیگنال استفاده کنید.»

وایبر

با حدود ۲۶۰ میلیون کاربر، «وایبر» از تلگرام هم محبوب‌تر است. محبوبیت آن عمدتاً محدود به برخی مناطق جغرافیایی خاص است. از این رو، ممکن است دوست‌یابی از طریق آن دشوار باشد، مگر آن که خودتان از آن مناطق باشید.

پایگاه اصلی کاربران آن در شرق اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه است؛ هرچند که در سایر نقاط جهان نیز کاربرانی دارد.

این برنامک از «چت» گروهی، پیام فوری صوتی و تصویری، و نیز تماس‌های صوتی و تصویری پشتیبانی می‌کند. مانند واتس‌اپ و تلگرام، همه پیام‌ها در وایبر بین ارسال‌کننده و دریافت‌کننده پیام رمزگذاری می‌شود. به علاوه، در وایبر این امکان برای کاربران فراهم است که تا پیام زمان‌بندی‌شده بفرستند که خود را در زمان معینی به شکل خودکار پاک می‌کند.

تریما (Threema)

«تریما» مستقر در سوئیس، خود را «پیام‌رسان فوری طراحی‌شده برای تولید هرچه کمتر داده‌های کاربران» توصیف می‌کند.

تریما به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای برقراری ارتباط با کاربران دیگر، از یک شناسه ۸ رقمی به جای شماره تلفن خود استفاده کنند. تأیید مخاطبان نیز با استفاده از کد QR امکان‌پذیر است.

این برنامک دارای چند ویژگی است که در واتس‌اپ موجود نیست؛ مانند «لایک» کردن پیام‌های خصوصی و چت‌های خصوصیِ نیازمند رمز عبور.

برخلاف سایر گزینه‌های ذکر شده در اینجا، استفاده از تریما رایگان نیست. این ویژگی می‌تواند گونه‌ای مزیت تلقی شود. حتی واتس‌اپ هم قبلاً سالانه ۱ پوند از کاربران دریافت می‌کرد. یکی از شعارهای تریما این است که «هزینه خدمات را با داده‌های خود پرداخت نکنید.»

تنها نکته منفی دیگر برای این برنامه فوق‌العاده این است که با کمتر از ۱۰ میلیون بارگیری در «گوگل پلی»، کاربران ممکن است در یافتن دیگران کمی دچار دردسر شوند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی