جنجال واتس‌اپ، آگهی‌های تمام صفحه در روزنامه‌های هند برای نگه داشتن کاربران

میلیون‌ها کاربر واتس‌اپ در سه روز گذشته به پیام‌رسان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند

واتس‌اپ در هند کابردهای بسیار بیشتری از دیگر جاهای دنیا دارد - Sajjad HUSSAIN / AFP

پس از به‌روزرسانی جدید واتس‌اپ که می‌گوید اطلاعات بیشتری را با فیسبوک به اشتراک خواهد گذاشت، فیسبوک ناچار شد آگهی‌های تمام‌صفحه در روزنامه‌های هند چاپ کند.

فیسبوک در این آگهی گفته است: «نه واتس‌اپ نه فیسبوک نمی‌توانند پیام‌های خصوص شما را ببینند یا تماس‌هایتان را بشنوند. هر پیام، عکس، ویدیو، پیام صوتی و مدرکی که به دوستان، خانواده و همکارانتان به صورت یک به یک یا گروهی می‌فرستید با رمزگذاری ابتدا تا انتها محافظت می‌شود. بین خودتان می‌ماند.»

واتس‌اپ که در مالکیت فیسبوک است، به دو میلیارد کاربر خود اطلاع داد که ناپارند پیش از هشتم فوریه سیاست جدید حریم خصوصی آن را بپذیرند وگرنه حساب کاربری خود را از دست خواهند داد.

شرایط جدید خدمت‌رسانی واتس‌اپ شامل توافقی برای اشتراک اطلاعات با فیسبوک است، که موجب محکومیت گسترده از سوی مدافعان حقوق دیجیتال و حفظ حریم خصوصی شد.

در بحبوحه خشم و نارضایتی، فیسبوک کارزاری تبلیغاتی شروع کرد که به گزارش رویترز، «دست‌کم در ده روزنامه انگلیسی و هندی زبان، این هفته ده‌ها میلیون روپیه هزینه خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واتس‌اپ از سال ۲۰۱۶ شروع به اشتراک اطلاعات با فیسبوک کرد و به کاربرانش این اختیار را داد که اطلاعاتشان با فیسبوک به اشتراک گذاشته نشود. سیاست جدید واتس‌اپ، این قابلیت‌ها را گسترش می‌دهد، ولی اختیاری به کاربر نمی‌دهد.

تغییر واتس‌اپ تنها بر کسب و کار آن، و نه بر کاربران، تاثیر می‌گذارد. این شرکت در وبسایت خود نوشت: «ما به کسب و کارها این گزینه را می‌دهیم که از خدمات میزبانی امن فیسبوک برای مدیریت گپ‌های واتس‌اپ با مشتریان، پاسخ به سئوالات و ارسال اطلاعات سودمند مانند رسید معاملات استفاده کنند.»

«چه با تلفن، ایمیل یا واتس‌اپ با یک شرکت تماس بگیرید، آن شرکت می‌تواند ببیند چه می‌گویید و ممکن است از اطلاعات شما برای مقاصد بازاریابی خودش استفاده کند، از جمله برای تبلیغ در فیسبوک.»

با این همه، بسیاری از کاربران بیانیه شرکت را سوء تعبیر کردند، چرا که سابقه فیسبوک در نقض حریم خصوصی آن‌ها را به مهاجرت به پیام‌رسان‌های دیگری مانند سیگنال یا تلگرام ترغیب کرد.

آقای دوروف روز پنجشنبه گفت که به فاصله تنها هفتاد و دو ساعت، تلگرام بیست و پنج میلیون کاربر جدید ثبت کرد و شمار کل کاربرانش به پانصد میلیون نفر رسید.

واتس‌اپ در هند کاربردهای بیشتری از کشورها دیگر دارد. در سال ۲۰۲۰، یک سرویس پرداخت میان کاربران در این کشور راه افتاد، پس از آن که شرکت ملی پرداخت‌های هند (ان‌پی‌سی‌آی) نوامبر گذشته به واتس‌اپ مجوز داد. در بخش‌های خاصی از بمبئی، خرید مواد خوراکی هم با واتس‌اپ ممکن است.

واتس‌اپ در هند همچنین یک سرویس راستی‌آزمایی راه انداخت تا با نشر اطلاعات کذب پیشاپیش انتخابات عمومی این کشور مبارزه کند.

با این همه، این برنامک برای انتشار اخبار کذب در باره موضوع‌هایی مانند سوءاستفاده از کودکان یا خرید و فروش اندام‌های بدن هم به کار رفته است.

© The Independent