میچ مک‌کانل خطاب به سناتورهای کنگره: با وجدانتان رای دهید

قرار است سنا در مورد مجازات یا تبرئه دونالد ترامپ در ارتباط با نقش او در تهییج شورش مرگبار علیه کنگره رای دهد

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا - Justin Sullivan/Getty Images/AFP

به دنبال صدور دومین رای استیضاح آقای ترامپ در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا به همکاران خود گفته است که «با وجدانشان رای دهند.»

قرار است سنا در مورد مجازات یا تبرئه دونالد ترامپ در ارتباط با نقش او در تهییج شورش مرگبار علیه کنگره رای دهد. آقای ترامپ مدعی است در شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تقلب شده است و بدون ارایه مدرک، بر این عقیده است که این انتخابات از هواداران وی «دزدیده» شده است.

آقای مک‌کانل که نظارت بر روزهای پایانی اکثریت جمهوری‌خواه در سنا را بر عهده دارد،  به این که انتظار دارد همکارانش چگونه رای دهند، اشاره‌ای نکرده است. این در حالی است که تعادل قدرت در سنا با انتخابات جدید کنگره تغییر می‌کند و دادگاه استیضاح آقای ترامپ نیز تا رسمی نشدن ریاست‌جمهوری بایدن، به سنا ارجاع نخواهد شد. اما به گزارش آسوشیتدپرس، آقای مک‌کانل به سناتورهای کنگره گفته است که رای آن‌ها در دادرسی پرونده ترامپ، بر تصمیم شخصی خودشان مبتنی خواهد بود.

آقای مک‌کانل در بیانیه‌ در روز ۱۳ ژانویه خود گفته است که به اعتقاد او، «به سود ملت ما است» که دادگاه استیضاح آقای ترامپ تا پس از مراسم تحلیف بایدن به تعویق بیفتد. او گفت تا آن هنگام کنگره باید روی «تسهیل مراسم تحلیفی امن و انتقال صحیح قدرت» تمرکز کند. 

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و نیز سناتورهای دموکرات کنگره از آقای مک‌کانل خواسته‌اند تا به‌سرعت برای دادگاه استیضاح، تاریخ تعیین کند. آن‌ها امیدوارند بسته ۱.۹ تریلیون دلاری کمک‌های کووید-۱۹ را به‌فوریت و به محض آن که رئیس‌جمهور منتخب، بایدن، در کاخ‌سفید مستقر شد، از تصویب کنگره بگذرانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز ۱۲ ژانویه، یک هفته پس از حمله به ساختمان کنگره، مجلس نمایندگان با ۲۳۲رای در برابر۱۹۷رای، به استیضاح ترامپ رای داد. اتهام آقای ترامپ، «تهییج شورش» هواداران خود به ساختمان کنگره و تهدید قانونگذاران در جریان اجلاس مشترک کنگره برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری است. در این واقعه دست‌کم پنج نفر از جمله یک زن با گلوله پلیس، سه شورشی بر اثر جراحات وارده و یک افسر پلیس بر اثر ضرب‌وجرح، کشته شدند.

در حالی که پرونده استیضاح به سنا ارجاع می‌شود، دست‌کم چهار سناتور جمهوری‌خواه از جمله سناتور مک‌کانل، لیزا مورکوفسکی، بن سَس و پَت تومی، تلویحا گفته‌اند که یا هنوز مردد هستند و ممکن است به محکومیت دونالد ترامپ رای بدهند. 

سناتور سَس در بیانیه‌ای شدیداللحن در روز جمعه گفت: «سوداگران خشم درصدد لوث کردن حمله علیه کنگره برخواهند آمد و خواهند گفت مشتی اراذل‌واوباش از کنترل خارج شدند. این درست نیست. تک‌تک آمریکایی‌ها باید آنچه را که هم‌اکنون وزارت دادگستری علنی کرده است بداند: کارآگاهان مدارکی موثق در دست دارند که نشان می‌دهد برخی از شورشیانی که به ساختمان کنگره هجوم آوردند، قصد داشته‌اند معاون رئیس‌جمهور را به گروگان بگیرند و احتمالا ترور کنند. این افراد  مست و از خودبیخود نبودند؛ آن‌ها تروریست‌هایی بودند که به انتقال قانونی قدرت در چارچوب قانون‌اساسی حمله کردند.»

در جریان نخستین دادگاه استیضاح آقای ترامپ در سال گذشته که به اتهام سواستفاده از قدرت و ممانعت از کار کنگره برگزار شد، میت رامنی، تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که در تضاد با خط حزب خود، ترامپ را در تخطی از یکی از بندهای پرونده استیضاح، گناهکار شناخت. در دومین رای گیری برای استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان، ۱۰ تن از اعضای جمهوری‌خواه کنگره در تضاد با سیاست حزب خود، به استیضاح او رای دادند.

این نخستین دادگاه استیضاح یک رئیس‌جمهور، پس از خاتمه دوره ریاست‌جمهوری‌اش خواهد بود.

© The Independent