جو امنیتی شدید در «دژ واشینگتن» برای مراسم تحلیف

پس از حمله گروهی از حامیان افراطی دونالد ترامپ به ساختمان کنگره، جو امنیتی در سراسر شهر واشینگتن حاکم شده است

«گارد ملی از یک طرف از فاصله شش ساختمان اطراف ساختمان کنگره تا ایستگاه یونیون مستقر شده است» - Stefani Reynolds/Getty Images/AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، برای اولین بار در تاریخ آمریکا در مراسمی متفاوت سوگند یاد می‌کند. برای اجرای این مراسم و در واکنش به همه‌گیری مرگبار کرونا در جهان و نگرانی‌ روزافزون از اجرای عملیات تروریستی در پایتخت، نیروهای امنیتی بیشتری در ساختمان کنگره آمریکا مستقر کرده‌اند و تمهیدات امنیتی بیشتری در نظر گرفته‌اند.

نانسی پلوسی، سخنگوی کنگره، روز پنجشنبه در سخنان خود درباره افزایش مقررات ایمنی و حضور گسترده‌تر نیروهای گارد ملی در این شهر گفت که این تمهیدات جدید برای جلوگیری از شیوع بیماری در مراسم تحلیف هفته آینده اندیشیده شده است و همچنین ضروری است که از سلامت همه شرکت‌کنندگان از جمله رئیس‌جمهور منتخب، جو بایدن و معاونش، کامالا هریس، خاطرجمع باشیم.

سخنگوی کنگره ضمن قرائت گزارشی از وضعیت امنیتی کنگره که در واکنش به اغتشاش‌های هفته گذشته حامیان ترامپ تهیه شده است، گفت: «اگر دست داشتن هرکدام از اعضای کنگره در این درگیری‌ها محرز شود و معلوم شود در ارتکاب جرم، مشارکت یا معاونت داشته‌اند ممکن است مجبور شویم در خارج از کنگره آن‌ فرد را به دادگاه بکشانیم.»

 پس از حمله مرگبار گروهی از حامیان افراطی رئیس‌جمهور ترامپ به ساختمان کنگره و درگیری آن‌ها با پلیس که منجر به مرگ پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کنگره آمریکا شد، جو امنیتی در سراسر شهر واشینگتن حاکم شده است. رئیس‌جمهور در آستانه برگزاری جلسه کنگره برای تایید رسمی پیروزی رقیب خود در انتخابات ۲۰۲۰، در یکی از سخنرانی‌هایش حامیان خود را به راهپیمایی تا ساختمان کنگره تشویق کرده بود و این گروه به تحریک او اقدام به این کار کردند.

«خوابیدن هزاران نیروی گارد ملی در داخل ساختمان کنگره آمریکا برای جلوگیری از حمله گروهی مجدد تروریست‌های جمهوری‌خواه وطنی، از جمله بی شمار موارد تلخ و سیاهی است که از دونالد ترامپ در تاریخ به جا مانده است.»  (توییتر- دان وینزلو، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ )

«این نیروهای گارد ملی را گوشه یکی از خیابان‌های معمولی واشینگتن و دور از ساختمان کنگره دیدم. بسیاری از خیابان‌ها را بسته‌اند. یاد مناطق جنگی‌ بغداد و موصل و فلوجه می‌افتم. اسف‌بار است.» (توییتر- وولف بلیتزر، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱)

«گارد ملی از یک طرف از فاصله شش ساختمان اطراف ساختمان کنگره تا ایستگاه یونیون مستقر شده است. فقط ساکنان این منطقه با خودروی شخصی حق عبور و مرور دارند. در خیابان‌ها جز نیروهای ارتش و خودروهای نظامی و انتظامی مگس پر نمی‌زند.» (توییتر- لارا سلیگمن، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱)

آقای بایدن از مسئولان خواسته است به مردم اطمینان دهند که مراسم تحلیف طبق برنامه پیش خواهد رفت و در هفته جاری در نشستی مطبوعاتی گفت که به نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در نظارت بر امنیت این رویداد «اعتماد» دارد. این مراسم به رویدادی خاص برای امنیت ملی تبدیل شده است و برای برگزاری آن، مقامات واشینگتن با سازمان‌های فدرال مانند اف‌بی‌آی و اداره اطلاعات و امنیت کشور برای تامین امنیت ساختمان کنگره همکاری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیمز کامی، مدیر سابق اف‌بی‌آی در مصاحبه با برنامه «دیدگاه» که روز جمعه از شبکه ای‌بی‌سی پخش شد، فراخوان جمهوری‌خواهان برای تظاهرات در حمایت از آقای ترامپ در روز تحلیف را «تهدیدی» خواند «که باید آن را بسیار جدی گرفت» و افزود: «با این حساب... می‌دانیم چطور امنیت مراسم تحلیف را حفظ کنیم. باعث تاسف است که باید کل محوطه را ببندیم و این کار را خواهیم کرد و مطمئنم جو بایدن به سلامتی رئیس‌جمهور خواهد شد.»

در پی حمله گروهی از حامیات ترامپ به ساختمان کنگره، اعضای کنگره از هر دو جناح سیاسی به انتقاد از مقامات امنیتی پرداختند. فردای روز یورش، نانسی پلوسی خواستار برکناری استیون ساند، رئیس پلیس کنگره ایالات‌متحده، شد و او نیز بلافاصله استعفا داد. ماموران پلیس کنگره، آشکارا کم‌تعداد بودند و آمادگی رویارویی با شورشیان را نداشتند. این سؤال همچنان باقی است که چرا آن‌همه طول کشید تا نیروهای گارد ملی وارد عمل شوند. از آن روز تاکنون نیروهای نظامی در ساختمان کنگره مستقر بوده‌اند و عکس‌های زیادی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که ده‌ها نیروی نظامی را در ساعت‌های اولیه روز، خوابیده بر زمین این ساختمان، نشان می‌دهد.

در روزهای پیش از برگزاری مراسم تحلیف، جو امنیتی تشدید شده و سدی نفوذناپذیر از سیم‌های‌خاردار و موانع بتنی در اطراف ساختمان کنگره و پارک نشنال مال ایجاد شده است. در طول هفته گذشته، سران دولت از جمله خانم پلوسی و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، در حال خوش‌وبش با نیروهای گارد ملی و تشکر از آنان بابت زحماتشان دیده شده‌‌اند. معاون رئیس‌جمهور در دیدار غیرمنتظره پنج‌شنبه شب خود با اعضای گارد ملی به آنان گفت: «باعث افتخارم بوده است که معاون رئیس‌جمهور شما بوده‌ام و می‌خواهم از شما بابت زحماتتان تشکر کنم.»

© The Independent