سایه «تهدید‌های گسترده» بر سر مراسم تحلیف جو بایدن

رییس اف‌بی‌آی از ردیابی تهدید‌های احتمالی در مراسم تحلیف خبر می‌دهد

نیروهای امنیتی می‌خواهد از تکرار وقایع واشنگتن، جلوگیری کنند-ROBERTO SCHMIDT / AFP

رئیس سازمان اف‌بی‌آی از ردیابی گفتگو‌های آنلاین «گسترده» در مورد تهدیدهای احتمالی مراسم تحلیف جو بایدن خبر داده است.

با وجود وعده‌های امنیتی مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، به مردم آمریکا درباره روز مراسم تحلیف آقای بایدن، کریستوفر وری در این خصوص ابراز نگرانی کرده است.

آقای وری در جلسه توجیهی با آقای پنس در سازمان مدیریت بحران فدرال در واشنگتن دی‌سی گفت: «ما در حال حاضر هرگونه فراخوان برای اعتراضات مسلحانه و فعالیت‌های منتهی به مراسم تحلیف را ردیابی می‌کنیم. دلیل این‌که از کلمه احتمالی استفاده می‌کنم این است که یکی از چالش‌های مهم در این فضا، تشخیص آرزوها و آرمان‌ها از اقدامات عامدانه است. ما از خشونت‌های احتمالی در اعتراضات و تجمعات متعدد در روز‌های آینده در واشنگتن دی‌سی و ساختمان‌های دولتی در سراسر کشور که می‌تواند افراد مسلح را به اطراف ساختمان‌ها و مقامات دولتی بیاورد، نگران هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای وری این اظهارات را به دنبال حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در تلاش برای جلوگیری از تایید پیروزی آقای بایدن در انتخابات بیان کرد. پنج نفر، از جمله یک افسر پلیس ساختمان کنگره آمریکا و یک زن اهل سن‌دیه‌گو که توسط نیروهای پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت، در این خشونت‌ها کشته شدند.

آقای پنس با اصرار بر «انتقال صلح‌آمیز» قدرت به دولت آقای بایدن، جلسه را آغاز کرد. وی گفت: «همه ما روز ششم ژانویه را به یاد خواهیم داشت.همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور دیروز به‌روشنی گفتند، ما به انتقال صلح‌آمیز قدرت و مراسم تحلیف امن متعهد هستیم و مردم آمریکا سزاوار کمتر از این نیستند.»

سازمان اف‌بی‌آی و سازمان امنیت کشور، رئیس‌جمهور منتخب را در جریان خطرات امنیتی احتمالی قرار داده‌اند.

مایک پنس ، معاون رئیس‌جمهور در توییتی نوشت: «مردم آمریکا می‌توانند اطمینان داشته باشند که ما به رسم همیشگی مراسم تحلیف مطمئنی برگزار خواهیم کرد و اطمینان داریم که مجریان قانون، هفته آینده از ساختمان کنگره و ملت بزرگ این کشور محافظت خواهند کرد. 

به گفته جیمز موری، رئیس سازمان امنیت، بیش از ۹ ماه است که سازمان او در حال برنامه‌ریزی برای مراسم تحلیف است. آقای موری گفت: «ما به برنامه امنیتی خود اطمینان کامل داریم اما همیشه سعی می‌کنیم از اتفاقات گذشته درس بگیریم و هوشیار باشیم.»

قرار بود آقای بایدن از زادگاه خود ویلمینگتون در ایالت دلاور، با خط راه‌آهن ملی آمریکا به واشنگتن دی‌سی برود، اما این برنامه کنسل شد. او گفته است که با وجود افزایش تهدید‌های امنیتی، بیرون ساختمان سوگند یاد خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان