«افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی عامل انواع جدید ویروس کرونا»  

بر اساس مطالعات انجام شده این بیماران می‌توانند ویروس‌هایی در بدن داشته باشند که طی دوران بالینی دستخوش تغییرات شده‌اند

سرعت انتقال‌ نوع جدید ویروس کرونا در بریتانیا، با نام بی.۱.۱.۷، از ویروس اولیه بیشتر است-Pau BARRENA / AFP

به گفته یک دانشمند برجسته انگلیسی، امکان دارد پدید آمدن انواع جدید ویروس کرونا که اکنون در سراسر جهان شناسایی می‌شوند، ریشه در بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی داشته باشد.

به گفته استاد شارون پیکاک، مدیر اجرایی کنسرسیوم ژنومیک کووید-۱۹ بریتانیا، افراد با سیستم ایمنی ضعیف‌تر که در مقابل بیماری به مراتب آسیب‌پذیرترند، می‌توانند بخشی از دلیل ایجاد جهش‌های ژنتیکی مختلف در ویروس سارس-کوو-۲ باشند.

ظاهراً سرعت انتقال‌ نوع جدید ویروس کرونا در بریتانیا، با نام بی.۱.۱.۷، از ویروس اولیه بیشتر است. اما نگرانی‌ها بابت ویروس کرونا از نوع آفریقای جنوبی نیز افزایش پیدا کرده است. این ویروس، به بخش‌هایی که مربوط به واکنش ایمنی بدن است، حمله می‌کند.

نوع دیگری از این ویروس هم در مسافرانی شناسایی شده است که از برزیل می‌آمدند. به گفته پروفسور پیکاک، آزمایش‌ها نشان داده‌اند که شدت سرایت و بیماری‌زایی نسخه جدید به همان اندازه است، اما با توجه به شواهد موجود «دلیلی ندارد که فکر کنیم سیستم ایمنی بدن روی آن تأثیر نخواهد داشت.»

وی توضیح داد ویروس سارس-کوو-۲ می‌تواند مدت طولانی در بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف نهفته باشد و جهش‌های متعددی پیدا کند (که برخی به نفع پادزهر هستند) و بعد به شکلی جدید انتقال پیدا کنند.

پیکاک، در سمینار آنلاین انجمن سلطنتی پزشکی در روز پنج‌شنبه گفت: «یک فرضیه جالب، البته فعلا، این است که برخی از افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف می‌توانند دچار عفونت مزمن ویروس کووید-۱۹ شوند و ویروس را تا مدتی در بدن خود نگه دارند.»

«بر اساس مطالعات انجام شده، این بیماران می‌توانند ویروس‌هایی در بدن داشته باشند که طی دوران بالینی دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند.»

به گفته او، ظهور انواع جدید می‌تواند «با افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مرتبط باشد، اما برای نتیجه‌گیری قاطع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.»

بین افراد مبتلا به عفونت مزمن با مبتلایان به کووید که ویروس را از بدن خود پاک کرده اما هنوز علائم و عواقب ناشی از بیماری را دارند، تفاوت وجود دارد.

ویروس سارس-کوو-۲ معمولاً در ماه یک تا دو جهش پیدا می‌کند و در نتیجه انواع و شاخه‌های مختلف ویروس را گسترش می‌دهد. با این وجود، دانشمندان ۲۳ تغییر ژنتیکی غیرمنتظره در کدگذاری ویروس بی.۱.۱۷ شناسایی کرده‌اند که نشان می‌دهد ممکن است طی یک دوره‌ تکامل طولانی در بدن فرد مبتلا به یک بیماری مزمن، به وجود آمده باشد.

ماریا ون کرکهوو، متخصص بیماری‌های همه‌گیر سازمان بهداشت جهانی، ماه گذشته گفت: «ما می‌دانیم که نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد.»

به گفته استفان گلدستاین، ویروس‌شناس از دانشگاه یوتا، نسخه انگلیسی این ویروس «نمی‌تواند در شرایط تکاملی عادی این همه جهش پیدا کرده باشد.»

پیكوک می‌گوید مقامات بهداشت عمومی در انگلیس و سایر كشورها، در حال بررسی نقش بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند تا ببینند «آیا احتمال تشکیل نسخه‌ای نگران‌کننده برای دیگران وجود دارد.»

او گفت «ممکن است» این افراد «قسمتی از داستان باشند.»

پیکاک همچنین افزود که فرضیه دیگر در مورد منشأ نوع انگلیسی این است که می‌تواند سپتامبر سال گذشته وارد منطقه جنوب شرقی انگلیس شده باشد.

وی گفت: «آنچه می‌دانیم این است كه انگلیس در مقایسه با کشور‌های دیگر توالی‌یابی بیشتری انجام می‌دهد. ما تقریباً نیمی از کل ژنوم‌ها را در پایگاه داده جهانی با دسترسی آزاد قرار داده‌ایم.»

«بسیاری از کشورها اصلا از وجود این نسخه جدید خبردار نمی‌شدند. می‌توانست از طریق یک نفر وارد و بعد از آنجا [شهر کنت] پخش شود. این یک احتمال است.»

به گفته پیکاک، غربالگری فاضلاب نیز می‌تواند در پیدا کردن منشاء انواع جدید ویروس به مقامات کمک کند.

او گفت: «مطالعه روی فاضلاب درواقع یک امکان عالی برای پیشبرد مطالعات است، خصوصا در ارتباط با افرادی که بدون علایم ویروس هستند.»

«دانشمندان همچنین سعی دارند تکه‌هایی از آران‌ای ویروس را توالی‌یابی کنند و ببینند آیا می‌شود رمز ژنتیكی آن تکه‌ها را در آب فهمید.»

«از طریق آن تکه‌ها می‌توان وجود نسخه جدید ویروس را ردیابی کرد، بنابراین تلاش‌ها ادامه خواهد داشت.»

کنسرسیوم ژنومیک کووید-۱۹ بریتانیا، یکی از بزرگترین پروژه‌های توالی‌یابی ویروس کرونا در جهان، از آغاز بحران روند پادزهر را ردیابی کرد و نوع جدید ویروس انگلیسی را سپتامبر گذشته شناسایی نمود.

© The Independent

بیشتر از جهان