مدیر توییتر: چرا حساب کاربری ترامپ را بستیم؟

«بستن حساب کاربری ترامپ می‌تواند برای آینده خطرناک باشد»

جک دورسی، مدیر عامل توییتر - Jim WATSON / AFP

جک دورسی، مدیرعامل توییتر، درباره بستن حساب دونالد ترامپ توضیحاتی ارائه کرده است.

آقای دورسی در روزهای اخیر با انتقاد مداوم از سوی دو گروه مواجه بوده است. یک گروه متشکل از کسانی است که می‌‌گویند توییتر باید خیلی پیش از اینها حساب رئیس جمهور را مسدود می‌کرد. گروه دوم کسانی هستند که معتقدند که این ممنوعیت می‌تواند عواقب مخربی بر گفت‌و‌گوی عمومی در این شبکه اجتماعی داشته باشد.

سال ها توئیتر و رئیس آن استدلال می‌کردند که توییت‌های آقای ترامپ به دلیل خبرساز بودن یک شخصیت سیاسی از معافیت ویژه‌ای از قوانین توییتر برخوردار است. توییتر می‌گفت که توییت‌های جنجالی آقای ترامپ که اگر دیگران آن را منتشر می‌کردند، مشمول حذف می‌شد، چون آقای ترامپ یک مقام منتخب است، مشمول حذف نمی‌شود.

حال، آقای دورسی در یک سری توییت نوشته است: «توییتر سرانجام مجبور شد حساب آقای ترامپ را مسدود کند زیرا با یک شرایط خارق‌العاده و غیرقابل دفاع روبرو بودیم و این ما را مجبور کرد که اقدامات خود را بر روی امنیت عمومی متمرکز کنیم. رابطه مشهودی بین آسیب آفلاین در نتیجه گفتار آنلاین وجود دارد و جلوگیری از آن بیش از هر چیز دیگر تعین‌گر سیاست و خط‌مشی ما است.»

اما وی همچنین گفت که احساس می‌کند تصمیم به بستن حساب آقای ترامپ می‌تواند برای آینده خطرناک باشد.

وی در پست دیگری گفت: «انجام این اقدام توسط ما به ضرورت شرایط  موجب شقه‌شقه شدن گفتگوی عمومی می‌شود. … این ما را از هم جدا می‌کند. و توانایی ما به ادای توضیح درباره باورهایمان، پس گرفتن حرف اشتباه‌مان و یادگیری را محدود می‌کنند.»

وی افزود: «این کار رویه‌ای ایجاد می‌کند که به نظر من خطرناک است: قدرتی که یک فرد یا یک شرکت بر بخشی از مکالمه عمومی جهانی دارد.»

وی ادامه داد که این واقعیت که توییتر قدرت ممنوع کردن آقای ترامپ را با عواقب چنین قدرتمندی دارد، می‌تواند نحوه کار در اینترنت را تغییر دهد. وی ضمن اشاره به اینکه معتقد است یک قید بر قدرت توییتر در این است که اگر کسی از توییتر خوشش نیاید می‌تواند به سراغ سرویس‌های دیگر برود، درباره حرکت شرکت‌های دیگر در قطع میزبانی از «آنچه خطرناک می‌دانند»، که احتمالاً اشاره او به حرکت آمازون، اپل و گوگل علیه پارلر است، اعلام نگرانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی نوشت: «شرایط کنونی ممكن است این پاسخ را بطلبد، اما در دراز مدت، این برای هدف و آرمانهای عالی اینترنت آزاد مخرب خواهد بود.» وی افزود: «تصمیم یک شرکت به بررسی و حذف محتوا با اقدام یک دولت در از بین بردن دسترسی به اطلاعات متفاوت است. اما این دو حس تقریباً یکسانی در مردم برمی‌انگیزد.»

آقای دورسی در پایان با اشاره به اینکه توییتر در حال کار بر روی «استانداردسازی یک شبکه غیرمتمرکز باز برای رسانه‌های اجتماعی» است، گفت شرکت وی به این پروژه کمک مالی خواهد کرد و در نهایت مشتری آن خواهد بود. به گفته وی، این می‌تواند به «استانداردی برای میزبانی مکالمه عمومی در اینترنت» تبدیل شود، و تضمین کند که شرکت‌های بزرگی مانند توییتر دیگر قدرت محدود کردن دسترسی کاربران به شبکه‌های ارتباطی را نخواهند داشت.

«باید تصدیق کرد که در شرايط حال حاضر بسیاری از مردم در سراسر جهان  با نایقینی و عدم اطمینان مواجه هستند. هدف ما در این لحظه خلع سلاح کردن آن تا آنجا که می‌توانیم است. هدف ما همچنین حصول اطمینان از ایتن است که همه به سمت یک تفاهم مشترک بیشتر و یک زندگی صلح‌آمیزتر بر روزی زمین حرکت می‌کنیم.»

وی افزود: «من معتقدم اینترنت و گفتگوی عمومی جهانی بهترین و مناسب‌ترین روش ما برای دستیابی به این هدف است. من همچنین می‌دانم که حس ما امروز این نیست. هر آنچه در این لحظه یاد بگیریم تلاش ما را بهتر می‌کند و ما را وادار می‌کند تا همان چیزی که هستیم باشیم: یک بشریت که با هم همکاری می‌کند.»

© The Independent