سخنگوی صنعت برق: حمله سایبری به شبکه برق صحت ندارد

برخی در فضای مجازی قطعی برق در ایران را نتیجه حملات سایبری تلافی‌جویانه اسرائیل عنوان کردند

قطعی برق در ایران به شایعات در مورد حمله سایبری به شبکه توزیع برق دامن زده است - عکس از ایسنا

سخنگوی صنعت برق درباره احتمال اینکه حمله سایبری دلیل قطعی برق در کشور باشد گفت طی روزهای گذشته هیچ‌گونه حمله سایبری به شبکه برق صورت نگرفته علاوه‌برآن ما آ‌مادگی لازم برای مقابله با حملات سایبری را داریم. ضمن اینکه در صورتی که این موضوع عامل خاموشی‌ها باشد حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با ایلنا با اشاره به اینکه دلیل اصلی قطعی برق طی روزهای اخیر، محدودیت سوخت است، افزود: «تولید گاز در کشور افزایش‌یافته اما درعین‌حال به طور کم‌سابقه‌ای مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری نیز افزایش‌یافته و منجر به محدودیت در تأمین سوخت نیروگاه‌ها شده است به‌طوری‌که روز گذشته برای تأمین سوخت دچار محدودیت شدیم و این باعث شد در برخی مناطق اعمال خاموشی داشته باشیم.»

او در ادامه اظهار داشت که در حال حاضر میزان ظرفیت تولید نیروگاهی کشور ۸۵ هزار مگاوات است میزان مصرف نسبت به فصل تابستان ۲۰ هزار مگاوات کمتر است و هیچ مشکلی از این بابت برای تأمین برق مردم که در فصل زمستان مصرف پایین است، نداریم.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز در واکنش به کمبود سوخت نیروگاه‌ها گفته است امسال موضوع کمبود تولید گاز مطرح نبوده، زیرا با توسعه فازهای جدید پارس جنوبی تولید روزانه گاز میانگین از ابتدای امسال تاکنون نسبت به زمان مشابه پارسال روزانه ۳۹ میلیون مترمکعب افزایش‌یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد اظهارات سخنگوی صنعت برق کشور در واکنش به اظهار نظرهای مردم در فضای مجازی است. در پی افزایش خاموشی در سراسر کشور، بسیاری از مردم این سطح از کمبود برق را طبیعی ندانستند و شایعات بسیاری مبنی‌بر حملات سایبری به شبکه برق ایران قوت گرفته است. برخی این ادعا را پاسخ اسرائیل به حمله سایبری سال گذشته ایران به تأسیسات برقی اسرائیل عنوان کردند.

پیش‌تر در آبان سال جاری و در پی قطعی گسترده برق در اسرائیل، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در این باره نوشت که شرکت «یوپرس» در بیانیه‌ای اعلام کرده، این حمله کار هکرهای ایرانی بوده است.

پس از انتشار این بیانیه، کانال‌های تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران ادعای نقش سپاه در این حمله سایبری را مطرح کردند. اگرچه ایران هیچ‌گاه به طور رسمی مسئولیت این اقدام را نپذیرفت. اما از آن زمان احتمال حملات تلافی‌جویانه مطرح بوده است.