با قطع برق، دانش‌آموزان از کلاس‌های آنلاین جاماندند

در بسیاری از مناطق تهران، بیش از دوبار قطعی برق در یک روز گزارش شد

قطعی برق وارد مرحله بحرانی ‌می‌شود - عکس از homsa

بسیاری از مناطق شهری و روستایی در ایران در شبانه‌روز گذشته، بیش از دو بار قطع برق را تجربه کرده‌‎اند. مصرف بیش‌ازحد گاز خانگی و نرسیدن سوخت به نیروگاه‌ها، دلیل عمده خاموشی‌‎ها مطرح شده‎ است. البته روز گذشته، استفاده انبوه مزارع استخراج بیت‎‌‌کوین از انرژِی برق نیز دلیل کمبود برق و خاموشی‏‎‌های اخیر در تهران عنوان شده ‎است.

غیر از آسیب‌‌ به کسب‌و‌کارهای خانگی یا مشاغل آنلاین، دانش‎‌آموزان و دانشجویان نیز از این آسیب بی‎‌بهره نبوده‌‎اند و دو روز گذشته را با تعطیلی کلاس‎‌های درس گذرانده‌‎اند. این در حالی است که قرار است دانشگاه آزاد امتحانات خود را به صورت مجازی یا آنلاین برگزار کند.

مریم حسینی، زن خانه‎‌دار ساکن منطقه یک تهران، با اشاره به قطعی‎‌های مکرر برق طی روز گذشته به ایندیپندنت‎ فارسی می‎‌گوید بیشتر همکلاسی‌‏‎های پسرش فریان که در کلاس اول ابتدایی تحصیل می‎‌کند، امروز به دلیل قطعی مکرر برق، در کلاس آنلاین حضور نداشته‌‎اند.

آزاده ابوالحسنی ساکن منطقه تهران‎پارس در شرق تهران نیز می‎گوید امروز بیشتر دانش‌‌آموزان در کلاس‎‌های پسرش در مقطع سوم دبستان، در کلاس درس حاضر نبوده‌‎اند. کیان هم امروز در بیشتر ساعت‌‎های درسی، به دلیل قطع برق در کلاس غیبت خورده‎ است.

فرزند تامارا امسال سال آخر دبیرستان است. علاوه بر مشکلات متعدد ناشی از برگزاری کلاس‌‌ها به شیوه آنلاین، این روزها مشکل قطعی برق هم به مشکلات او افزوده است. تامارا به ایندیپندنت‎ فارسی می‌‎گوید پسرش هیچ امیدی به قبولی در کنکور امسال ندارد.

قطعی برق در تهران که از خاموشی معابر و اتوبان‌‌ها در هفته‌‎های گذشته آغاز شده ‎است، اکنون وارد مرحله بحران می‌‌شود.

آیا بیت‌‎کوین برق تهران را قطع کرد؟

روزنامه هفت‌‌‎صبح در گزارشی، سود قانونی ۱۴ مرکز استخراج رمزارز در کشور را محاسبه کرده ‎است. این گزارش با اشاره به اینکه استخراج یک بیت‌کوین می‌تواند سود ۲۲ برابری نصیب ماینرها کند، اضافه کرده‎ است: «بزرگ‌ترین مرکز استخراج بیت‌کوین در کرمان، ۷ بیت‌کوین استخراج می‌کند که سود آن رقمی حدود یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان است.»

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر نیز در شهریور ماه امسال، از اعطای مجوز به ۱۴ مرکز استخراج رمزارز به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات در ایران خبر داده ‎بود. به گفته مصطفی رجبی ‎مشهدی، تاکنون بیش از یک‌‌هزار مزرعه غیرمجاز استخراج رمزارز شناسایی شده است که در کشور پراکنده‌اند.

هرچند دو سال پیش، بانک مرکزی اعلام کرد تجارت بیت‌‌کوین و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است، وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در تابستان امسال مجوز استخراج رمزارز را برای یک شرکت استخراج ترکیه‌‌ای به نام «iMiner» صادر کرد. مزرعه استخراجی این شرکت ترکیه‌‎ای با سرمایه‎‌گذاریِ حدود هفت‌ونیم میلیون دلار، در استان سمنان ایران تاسیس شده ‎است.

آنچه مسلم است ارزان بودن انرژِی برق در ایران موجب رشد استخراج رمزارزها شده‎ است. گفته‎ می‎‌شود تولید هر کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ واحد مسکونی متصل به شبکه در تهران است. هرچند که این مزارع باید هزینه‌‎ای بیشتر از تعرفه برق مصرفی خانوار بپردازند ولی بسیاری با سوءاستفاده از برق مساجد، مدارس و با استفاده از تعرفه‌‌های دیگری مانند کشاورزی، خانگی و حتی صنعتی برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند. به گفته معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی توانیر، این امر موجب آسیب‌رسانی جدی به شبکه برق سراسری می‎‌شود.

در عین‌حال به نظر می‎‌رسد سرمایه‌‎گذاران خارجی در بهره‎‌مندی از ایجاد مزارع بیت‎‌کوین در ایران از سرمایه‌‎گذاران داخلی پیشی گرفته‌‎اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه پایگاه خبری «تجارت‌‎نیوز» در گزارشی به حضور چین در مزارع بیت‌‌کوین رفسنجان اشاره کرد و نوشت: «در شرایطی که موانع زیادی برای فعالیت ایرانیان در صنعت استخراج رمزارز وجود دارد، فعالیت سرمایه‌گذار خارجی در این زمینه عجیب است.» عضو انجمن بلاک‌چین ایران در این گزارش گفته ‎است: «حضور سرمایه‌گذار چینی در ایران، در شرایطی که مانع‌تراشی‌های زیادی برای فعالان صنعت استخراج رمزارز در ایران صورت می‌گیرد عجیب است.»

هزینه بیت‎‌کوین و تامین برق آن از سدهای ساخت سپاه

روز یکشنبه سخنگوی صنعت برق در رابطه با خاموشی‎‌های اخیر گفت «استخراج بیت‌کوین» دلیل خاموشی‌‌ها در خیابان‎‌های تهران و سایر شهرها است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، دلیل کمبود برق را استخراج غیرمجاز بیت‌کوین می‌‎داند و می‌‌گوید: «به‌دلیل گرانی بیت‌کوین و ارزانی نرخ برق در ایران، فعالیت‌‌های استخراج‌کنندگان بیت‌کوین افزایش پیدا کرده است و سهم بیت‌کوین از مصرف برق در ایران به بیش از ۳۰۰ مگاوات رسیده است.»

همزمان، مدیر کل امور بین‌الملل توانیر با اشاره به اینکه در مجموع بیت‌کوین‌‌ها در کشور حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات رمزارز مجاز و غیرمجاز در کشور وجود دارد گفت: «با توجه به مصرفی که در کشور داریم، این عدد رمزارز خیلی عدد بزرگی نیست و خاموشی‌‌‌های اخیر در کشور به خصوص در تهران ربطی به استخراج بیت‌‌کوین ندارد.»

سمیه صادقی، کارشناس‎ ارشد علوم ارتباطات و مدیر روابط‎ عمومی یکی از شرکت‌‎های خصوصی در تهران، با اشاره به تایید غیرمستقیم سازمان‌‎های دولتی در خصوص استفاده بالای مزرعه‌‎های استخراج بیت‌‎کوین از برق کشور به ایندیپندنت فارسی می‎‌گوید «خبرگزاری‌‎ها با پوشش خبری ماینرها به صورت غیرمستقیم تایید می‎‌کنند که استخراج بیت‌‎کوین دلیل مصرف بالای برق در تهران است.» او در ادامه با اشاره به اعطای مجوز استخراج رمزارزها به‌‌وسیله وزارت صنعت معدن و تجارت می‎‌گوید: «سپاه که قبلا هم از این فرصت استفاده می‎‌کرد و نیازی به مجوز وزارتخانه صمت نداشت ولی از نیروگاه‎‌هایی که روی سدهای ساخت خودش زده بود، برق می‎‌گرفت.»

او که خودش در دوره‎‌ای قصد سرمایه‎‌گذاری در تجارت بیت‎‌کوین داشته‎ است، معتقد است: «اغلب مردم تصور می‎‌کنند سدسازی برای آبادانی و برق‌‎رسانی انجام می‌‎شود در حالی که برق حاصل از سدسازی‎‌ها، مصارف دیگری همچون استخراج بیت‎‌کوین پیدا می‎‌کند.»

سمیه صادقی می‎‌گوید در سال‌‌های بین ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ در سفر تحقیقاتی به روستایی در نزدیکی فیروزکوه، اهالی زمین‌‎های خشکی را به او نشان داده‌‎اند که زمانی نه چندان دور، باغ‎‌های سبز، خرم و پردرختی بوده که محصولات فراوانی برای اهالی روستا داشته‎ است. با شروع سدسازی‌‎های سپاه پاسداران در این منطقه، باغ‌‎ها به‌تدریج خشک شدند. مردم روستا شکایت‌‎های فراوان و پیگیری‎‌های بسیاری کردند ولی به نتیجه نرسید. در نتیجه مردم زیادی مجبور شدند باغ‎‌ها را رها کنند.

به عقیده خانم صادقی بعد از دوران حسن روحانی، سدسازی‎‌ها کمتر شده ‎است و نیمی از سدهایی که ساخته شد یا به بهره‌‎برداری نرسید یا ساخت آن به لحاظ جای‌‎نمایی اشتباه بود یا آب‎گیری نشد. به هر حال مشکلاتی برای آنها پیش آمده ‎است.

استخراج بیت‌‌کوین در ایران چقدر هزینه دارد؟

تجارت بیت‌‎کوین بسیار به‌صرفه است. گفته می‌‎شود استخراج بیت‌کوین ۸۰۰ میلیون تومانی، در ایران تنها ۳۶ میلیون تومان هزینه دارد. روزنامه هفت‌صبح با بررسی سودآوربودن استخراج بیت‌‎کوین نوشته‎ است: «یعنی با وجود سقوط ۲۵ درصدی اخیر ارزش بیت‌‌کوین، استخراج یک بیت‌کوین می‌تواند سود ۲۲ برابری نصیب ماینرها کند.» این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود اشاره دارد که این سود چشمگیر، هزینه اولیه راه‌اندازی یک مزرعه بزرگ رمزارز با قابلیت استخراج سالانه هشت بیت‌کوین را در کمتر از یک سال جبران می‌کند.

همه محاسبه‌های این گزارش نیز بر اساس تعرفه برق مجاز و گفته‌‌های رسمی مسوولان صنعت برق ایران انجام شده ‎است. این رقم، سود قانونی ۱۴ مرکز استخراج رمزارز در کشور است.

بر اساس این گزارش، حدودِ محاسبه‌ها نشان می‌دهد بزرگ‌‌ترین مرکز استخراج بیت‌کوین در کرمان، ۷ بیت‌کوین استخراج می‌‌کند که سود آن رقمی حدود یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان است.