سخنگوی دولت: در صورت اجرای مصوبه مجلس، بخشی از بازرسی‌های هسته‌ای لغو می‌شود

ایران به عنوان یک کشور امضا کننده ان‌پی‌تی، موظف به پذیرش سطحی از بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی است

علی ربیعی سخنگوی دولت- عکس از تسنیم

سخنگوی دولت ایران در واکنش به برخی اظهارات در مورد اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کشور در سوم اسفند ماه گفت، بخشی از بازرسی‌ها بر اساس توافقنامه پادمان است که ربطی به پروتکل الحاقی و توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ با قدرت‌های جهانی ندارد، که به قوت خود باقی خواهند ماند.

علی ربیعی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری مجازی گفت، بخش دیگری از بازرسی‌های آژانس بر اساس پروتکل الحاقی است که جمهوری اسلامی آن را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند و بخش دیگری هم بر اساس برجام است که تا زمانی که پا بر جاست، تعهدات ایران نیز در آن بخش پابرجا خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی اضافه کرد، اگر حتی بنا باشد مصوبه اخیر مجلس را در شرایط خاصی اجرا کنیم، و چون قانون شده است قطعا اجرا می‌کنیم، در آن صورت سطوحی از بازرسی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد، اما اصل بازرسی‌های آژانس سر جای خود باقی است، چون اگر نباشد به معنای خروج ما از ان‌پی‌تی است.

وی در ادامه تاکید کرد که دولت مقید به اجرای قانون است، اما اصل بازرسی به قوت خود باقی می‌ماند.

احمد امیری فراهانی یکی از نمایندگان مجلس چند روز پیش گفته بود دولت جدید ایالات متحده یک ماه پس از آغاز به کارش فرصت دارد تحریم‌های ایران را لغو کند، در غیر این صورت تهران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را سوم اسفند ماه متوقف خواهد کرد و بازرسان آژانس نیز از کشور اخراج خواهند شد.

ایران به عنوان یک کشور امضا کننده ان‌پی‌تی، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، موظف به پذیرش سطحی از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است؛ با این حال در چارچوب برجام اجرای پروتکل الحاقی را نیز، که امکان بازرسی‌های سرزده و گسترده‌تر را به آژانس می‌دهد، به صورت داوطلبانه پذیرفته است.

مجلس شورای اسلامی آذر ماه گذشته طرحی را با  عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به تصویب رساند، که پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل و به دولت ابلاغ شد. بر اساس این قانون دولت موظف است در صورت لغو نشدن تحریم‌ها، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.