ادامه آلودگی هوا؛ تهران قرمز، اصفهان بنفش

هوای تهران از سه هفته پیش به شدت آلوده است، شاید با وزش باد در روز پنجشنبه وضعیت بهتر شود

حتی در شهرهای کوچک هم هوا به شدت آلوده است - ATTA KENARE / AFP

در ادامه آلودگی هوای سه‌هفته‌ای در تهران و بسیاری از شهرهای کشور، امروز (سه‌شنبه) هم هوای تهران در وضعیت هشدار قرمز قرار دارد و هوای اصفهان به آستانه هشدار بنفش رسیده است.

صبح امروز ۲۳ دی‌ماه، شاخص کیفی هوای اصفهان با میانگین ساعتی ۲۴۱ به وضعیت بنفش و بسیار رسید. اصفهان در چهار روز گذشته هم در حالت قرمز قرار داشته است. داده‌های سامانه پایش هوای اصفهان نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هفت صبح امروز، سه شنبه، با میانگین ۱۷۲ در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم رسید. اما ساعاتی بعد، وضعیت آلودگی وخیم‌تر شد و به هشدار بنفش رسید.

حتی در شهرهای کوچکی همچون بجنورد هم هوا آلوده است. بر اساس گزارشی که ایرنا منتشر کرده، امروز شاخص کیفیت هوای بجنورد ۱۴۶ ثبت شده که ناسالم برای گروه های حساس است، این رقم دیروز ۱۷۷ و روز یکشنبه ۱۵۸ بود که ناسالم برای تمام گروه های جامعه بود.  

هوای شهرهای ارومیه، همدان، اهواز، ورامین و شهرهای استان البرز هم آلوده است.

هوای تهران هم امروز همچون هفته‌های گذشته، با شاخص آلودی ۱۶۸، برای همه گروه‌ها ناسالم خوانده شد. هوای تهران، با افزایش غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، کاربران شبکه‌های اجتماعی، امروز از قطعی گسترده برق در تهران، کرج و قم به مدت دو ساعت نوشتند. به گفته کاربران، مناطق ۲، ۳، ۶، ۹، ۱۰، ۱۳ و ۱۴ قطعی برق را شاهد بوده‌اند. خبرگزاری ایرنا، در گفتگو با مهدی آهنین‌پنجه، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم، افزایش مصرف گاز و اعمال خاموشی اضطراری را دلیل قطعی برق در برخی از مناطق قم اعلام کرد.

از ابتدای سال جاری تا کنون، تهران تنها سال ۱۸۲ روز هوای «قابل قبول» بوده است. ۹۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته، ۱۱ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها و تنها ۱۵ روز هوای پاک را تجربه کرده است. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد روزهای دارای هوای پاک ۲۵ روز بود.

دیروز داربی پایتخت درحالی برگزار شد که وضعیت هوای تهران از لحاظ آلودگی در حالت بنفش قرار داشت.

سوزاندن مازوت دلیل اصلی آلودگی هوا در روزهای اخیر عنوان شده است. اما مقام‌های مسئول گفته‌های ضدونقیضی در این خصوص دارند. موضوع آلودگی هوا، در جلسات امروز شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی مطرح شد. علیرضا سلیمی، نماینده محلات، در تذکری خواستار اجرایی شدن مصوبه مجلس درباره آلودگی هوا شد. بهاره آورین، عضو شورای شهر هم خواستار شفافیت مسئولان در این حوزه شد.

به گفته فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی، وزش باد از روز پنج شنبه می‌تواند هوای کلان‌شهرها را در اغلب مناطق کشور بهبود بخشد.