آلودگی هوا در پایتخت با عبور از هشدار قرمز، به بنفش رسید

راهکار رئیس محیط زیست: «روزی دو ساعت خاموشی بهتر از سوزاندن مازوت است»

پیش از ظهر ۲۲ دی‌ماه ایستگاه‌های سنجش آلودگی در قم و ساوه و یکی از ایستگاه‌های تهران از وضعیت بنفش آلودگی هوا خبر می‌دادند- تصویر از مهدی آزادبخت/ خبرگزاری ایلنا

با تشدید آلودگی هوا در تهران و بعضی از دیگر شهرهای ایران، شاخص آلودگی هوا به حدی رسید که از وضعیت قرمز و «ناسالم برای همه گروه‌ها» فراتر رفته و در مواردی به وضعیت بنفش، یعنی «بسیار ناسالم»، رسیده است. 

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه، عامل اصلی تشدید آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها را استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌ویژه گازوییل در خودروهای دیزلی و مازوت در صنایع سنگین و نیروگاه‌ها دانست و گفت: «از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از سوخت مازوت استفاده نکنیم.» 

چند هفته است هر روز خبرهایی درباره آلودگی شدید هوای کلان‌شهرهای ایران، به‌ویژه افزایش ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون و دوبرابر شدن میزان آلاینده دی‌اکسیدگوگرد در هوا به‌علت سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها منتشر می‌شود و مسئولان مختلف در این مورد اظهار نظر می‌کنند. پیش‌تر بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، گفته بود: «ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم.»

براساس آنچه که وب‌سایت «سامانه پایش کیفی هوای کشور» در زمان تنظیم این گزارش، پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه، نشان می‌داد، ایستگاه‌های سنجش آلودگی در قم و ساوه و یکی از ایستگاه‌های پایتخت از وضعیت بنفش آلودگی هوا خبر می‌دادند و هوای شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قهوه‌ای یعنی خطرناک قرار گرفته بود. 

 

ساعاتی پیش‌تر، عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته بود که صبح روز دوشنبه ۱۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر تهران شاخص بین ۱۵۰ تا ۲۰۰، یعنی «ناسالم برای همه مردم» را نشان می‌دادند و بالاترین آن‌ها شاخص ایستگاه شهرری بود که ۱۷۸ را نشان می‌داد.

اما رییس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت اعلام کرد که در روزهای گذشته در برخی ایستگاه‌های سنجش آلودگی به مرز بالای ۲۰۰ و حتی ۴۰۰ یعنی وضعیت «بسیار خطرناک» هم رسیده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«شاخص کیفیت هوا» که «شاخص آلودگی هوا» نیز خوانده می‌شود، عددی است که براساس اندازه‌گیری‌‌ میزان آلوده‌کننده‌های هوا در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا محاسبه می‌شود. هرچه عدد این شاخص بیشتر باشد، احتمال در خطر قرار گرفتن سلامت عمومی بالاتر می‌رود. از صفر تا ۵۰ این شاخص، وضعیت پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ وضعیت سالم و قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ وضعیت «ناسالم برای همه گروه‌ها» یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ وضعیت بسیار ناسالم یا بنفش و بیش از ۳۰۰ وضعیت خطرناک یا قهوه‌ای را نشان می‌دهد.

به گفته شاهسونی، «در برخی روزها و ساعت‌ها شاخص آلودگی هوای شهر تهران در برخی ایستگاه‌ها به بالای ۲۰۰ یعنی شاخص بسیار ناسالم می رسد به عنوان مثال دیشب در ایستگاه میدان امام خمینی شاخص آلودگی هوا به عدد ۲۱۰ رسید و در واقع از رنگ قرمز هم عبور کرده و به رنگ بنفش رسیده است.»

خبرگزاری فارس هم روز یکشنبه در گزارشی منطقه سوهانک تهران و ازگل را ازجمله مناطق در وضعیت بنفش آلودگی هوا اعلام کرد و نوشت که شاخص کیفیت هوا در این مناطق «بالاتر از ۲۰۲» است.

بنابر همین گزارش، با وجود همه‌گیری کرونا و برقراری شهربندان در بعضی روزهای سال، از ابتدای امسال تاکنون در تهران تنها ۱۵ روز هوای پاک، ۹۰ روز هوای «ناسالم برای گروه‌های حساس» و ۹ روز هوای «ناسالم برای همه گروه» داشته‌ایم؛ درحالی‌که در مدت مشابه سال قبل، هوای پایتخت ۶۳ روز «ناسالم برای گروه‌های حساس» و ۵ روز «ناسالم برای همه گروه‌ها» بوده است.