ملانیا آمده که بماند

ملانیا می‌خواست «بانوی اول خوبی» باشد

«سادگی است که خیال کنیم برای زندگی‌اش پس از ریاست جمهوری ترامپ برنامه‌ای ندارد، همان‌طور که ابلهانه است فکر کنیم حالا هم نمی‌داند چه می‌کند»-AFP

از زمان حمله شورشیان طرفدار ترامپ به  ساختمان کنگره ، ملانیا ترامپ سکوت عجیبی اختیار کرده است. در واقع در کل سال گذشته سکوت عجیبی اختیار کرده بود. بسیاری در توییتر آشکارا می‌پرسیدند معنی سکوت ناگهانی بانوی اول پس از توقف فعالیت‌هایش از اول ژانویه چیست. پس از خشونت‌های هفته گذشته و بسته شدن حساب توییتر، فیسبوک و سایر حساب‌های کاربری شوهرش، چشم‌ همه به حساب‌های کاربری ملانیا در رسانه‌های اجتماعی بوده است که ببینند چه صحبتی در مورد وقایع آن روز می‌کند.

امروز صبح درست پنج روز پس از آشوب در ساختمان کنگره بالاخره جواب‌مان را گرفتیم. بانوی اول در وبگاه رسمی کاخ سفید بیانیه‌ای مکتوب منتشر کرد که آن را در حساب توییتر خود نیز قرار داد. او در این بیانیه که پر از غلط‌های املایی است عاجزانه از مردم خواسته: «به پراکندن شایعات هرز، حمله بی‌جهت به شخصیتم و وارد کردن اتهامات نادرست و گمراه‌کننده به من پایان دهید». اما احتمال آن که بتواند با صدور این بیانیه محبوبیت ازدست‌رفته‌اش را بازیابد کم است. او از طرفی مردم را دعوت به «اتحاد» می‌کند و از سوی دیگر «افرادی» را متهم می‌کند به این که «به دنبال منافع خود هستند و نقشه‌هایی در سر دارند» ولی از آن‌ها اسمی نمی‌برد. همین به تنهایی نشان می‌دهد چرا مردم نسبت به او احساس بدی دارند.

بلافاصله پس از فرونشستن اغتشاشات هفته گذشته سی‌ان‌ان و ونیتی فر گزارش دادند ملانیا آن موقع چه می‌کرده است: در کاخ سفید از قالیچه‌ها عکس می‌انداخته است. کمی بعد برای سلامتی اشلی ببیت اغتشاشگر که هنگام ورود غیرقانونی به ساختمان کنگره تیر خورده بود دعا کرد، پیش از آن که نامی از دیگران از جمله مأمور پلیسی ببرد که در مقابله با آشوبگران جان باخت. او توجه افکار عمومی را به این واقعیت جلب کرد که ببیت کهنه‌سرباز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کم و بیش مشخص است که ملانیا می‌خواست «بانوی اول خوبی» باشد. وقت زیادی صرف نوسازی اثاثیه و ترمیم باغچه‌های کاخ سفید و مارالاگو کرد و شوهرش هم بارها در سخنرانی‌های عمومی‌اش از او بابت انجام این کارها تشکر کرد. او به نوشتن کتاب لوکسی درباره این اسباب و وسایل ابراز علاقه کرده است (که مشخص می‌کند چرا چهارشنبه گذشته حین آن آشوب‌ها داشته از اثاثیه عکس می‌گرفته) و عمداً لباس‌هایش را شبیه لباس‌های جکی کندی انتخاب می‌کرد. حتی پارسال کوشید کریسمس کاخ سفید را به سبک جکی کندی برگزار کند. اما «بانوی اول خوب» بودنش در همین چیزها خلاصه شده است، یعنی در اثاث خانه به جای ارائه الگوی اخلاقی، با آن که آشکارا از توان ذهنی لازم برای مورد دوم برخوردار است.

ممکن است برخی خیال کنند احتمالاً ملانیا به مناسبت پایان دوره‌‌اش سعی می‌کند چند کتاب مانند همانی دربیاورد که در جریان آشوب‌ها برایش عکاسی می‌کرد. تنها چیزی که باید از کتاب زندگی‌نامه غیررسمی «هنر معامله‌گری: ناگفته‌ها از زندگی ملانیا ترامپ» یاد گرفته باشیم این است که بانوی اول بسیار زرنگ‌تر از آن است که بسیاری تصور می‌کنند. سادگی است که خیال کنیم برای زندگی‌اش پس از ریاست جمهوری ترامپ برنامه‌ای ندارد، همان‌طور که ابلهانه است فکر کنیم حالا هم نمی‌داند چه می‌کند. تفکر واقعی ملانیا را از خلال سخنان دونالد ترامپ شنیده‌ایم، مثلاً وقتی از طرف او به این اعتراض کرد که چرا عکسش روی جلد هیچ مجله خوش‌پوشی‌ای نرفته است، یا وقتی آن لباس غیر‌جکی‌کندی‌وار را پوشید (نوشته روی لباس فراموش‌نشدنی بود: «برای من که اصلاً مهم نیست. برای شما چه؟»)

ملانیا آمده که بماند اما مشکل بتوان گفت خودش دقیقاً چه تصوری از آینده‌اش دارد. ولی به گواه تاریخ احتمالاً در ادامه نیز شاهد همان خودقربانی‌پنداری و نارضایتی تخیلی، بیهوده و بی‌اساسی خواهیم بود که تا به حال از این زن و شوهر دیده‌ایم، به همراه احساس تلخ‌کامی ملانیا از این که چرا در دنیای مجله‌های گلاسه یک‌ شبه محبوب نشد.

ملانیا در بیانیه امروزش از «این لحظه‌های تعیین‌کننده» سخن گفت که «بعدها آن‌ها را مرور خواهیم کرد» و با الهام از آن‌ها «برای نوه‌هایمان تعریف خواهیم کرد که با همدلی، شجاعت و عزم آهنین توانستیم دین خود را به آیندگان ادا کنیم.» پس از اتمام دوره‌اش هر اتفاقی هم که بیفتد ملانیا لحظه‌های تعیین‌کننده‌اش را انتخاب کرده است. او انتخاب کرد کنار شوهرش بایستد و بدین ترتیب در نهایت کِشته خود را درو کرد. در دوره‌ای که کتاب «ملانیای آزاد» منتشر شد بسیاری امیدوار بودند هنگامی‌که ترامپ مشغول زیاده‌روی‌های افسارگسیخته در امور مختلف بود ملانیا در مقابل چشمان حیرت‌زده جهانیان شوهرش را رها ‌کند یا از او جدا شود. اما زهی خیال باطل. مردمی که جکی کندی را دوست داشتند، با بی‌توجهی به ملانیا او را تنبیه کرده‌اند، ملانیا که فقط و فقط آمیزه‌ای از خوش‌پوشی و سبک‌سری است، حوصله‌اش از کودتا و شورش سر می‌رود.

ملانیا نماینده قشری از مردم آمریکا است که امیدوارم با روی کار آمدن بایدن همه بتوانیم از شرشان خلاص شویم. حالا که بالاخره شوهرش در حال رفتن است، شاید واقعاً فرصت پیدا کنیم که بهترین باشیم (عنوان طرح ابتکاری ملانیا ترامپ به عنوان بانوی اول).

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه