انتقاد شدید سیاستمدار سابق بریتانیایی از «مدیحه‌سرایی» ترزا می برای ترامپ

دعوت ترزا می از ترامپ برای سفر رسمی به بریتانیا جنجال زیادی به پا کرد

آقای ترامپ در ژوئن سال ۲۰۱۹ رسما از بریتانیا دیدار کرد-MANDEL NGAN / AFP

«جان برکو» رئیس سابق مجلس عوام بریتانیا «ترزا می» نخست وزیر سابق این کشور را به سبب خوش‌آمدگویی‌های «بدون وقفه» خانم می ‌به دونالد ترامپ در ماه‌های نخست ریاست جمهوریش، به باد انتقاد گرفت.  

آقای برکو در گفت‌وگو با رادیو تایمز گفت نخست وزیر پیشین بریتانیا چهار سال پیش که آقای ترامپ به مقام ریاست جمهوری آمریکا رسید، بیش از حد لازم به او «احترام» گذاشته بود. 

خانم می ‌نخستین رهبر خارجی بود که پس از انتخاب آقای ترامپ به ریاست جمهوری با او ملاقات کرد. این دو کمی پس از مراسم تحلیف آقای ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۷ در واشینگتن ملاقات و مذاکره کردند. 

خانم می‌ همچنین چندی پس از انتخاباتی که به پیروزی آقای ترامپ انجامید او را برای یک دیدار رسمی به بریتانیا دعوت کرد که جنجال بسیاری را در سراسر کشور برانگیخت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای برکو که در نوامبر سال ۲۰۱۹ از سمتش کناره‌گیری کرد گفت: «به نطر می‌رسید او (خانم می) برای دعوت از (آقای ترامپ) به بریتانیا و سخنرانی او در این جا سر از پا نمی‌شناخت.»  

جان برکو افزود اما به اعتقاد او خانم می ‌متوجه شده بود که تلاش‌هایش «درنهایت بی‌فایده» است.  

آقای ترامپ در ژوئن سال ۲۰۱۹ رسما از بریتانیا دیدار کرد. این رویداد با اعتراضات گسترده مردم روبه‌رو شد و یک ماه پس از آن بوریس جانسون در مقام نخست وزیری قرار گرفت. 

به دنبال بازنشر توییت گروه راست‌گرای افراطی «بریتانیا نخست» از طرف آقای ترامپ روابط میان این دو به سردی گرایید. آقای ترامپ  خانم می ‌را پیرامون نحوه رهبری و عملکردش در ارتباط با برگزیت سخت به باد انتقاد گرفت و درعوض از چالشگر او (بوریس جانسون) حمایت کرد.   

آقای برکو افزود: «تلاش‌های او (خانم می) در مورد برگزیت بی‌ثمر و اغلب ناشیانه بود اما آقای ترامپ مرتبا در مورد این تلاش‌ها اظهار نظر و خانم می‌ را در هر مرحله تضعیف می‌کرد. 

بنابراین فکر می‌کنم او (خانم می) احتمالا متوجه شد مداحی‌هایش برای او (آقای ترامپ) نهایتا بی‌اثر بوده و حتی ممکن است نتیجه عکس به باربیاورد.» 

حال آقای ترامپ با به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوریش با تقاضای فزاینده برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری روبه‌روست. او همچنین ممکن است به دلیل ترغیب خشونت‌های روز چهارشنبه در محل کنگره آمریکا استیضاح شود. 

حساب کاربری دونالد ترامپ در تعدادی از شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر به دنبال هجوم مرگبار هوادارانش به داخل ساختمان کنگره که به قتل پنج نفر انجامید، برای همیشه حذف شد. توییتر دلیل این اقدام را «خطر بروز خشونت بیشتر» قید کرده است.  

قرار است روز دوشنبه و پیش از پایان دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ، لایحه استیضاح او در مجلس نمایندگان مطرح شود. 

در حالی که خانم می‌ به دلیل تلاش‌های اولیه‌اش برای برقراری حسن روابط با آقای ترامپ به باد انتقاد گرفته شده بود، جانشین او، بوریس جانسون نیز از گزند سرزنش‌ها در امان نماند. 

آقای جانسون رویدادهای خشونتبار روز چهارشنبه کنگره را تقبیح کرد اما حزب اقلیت کارگر بریتانیا او را به دلیل خودداری از انتقاد مستقیم از دخالت‌های شخص ترامپ به باد انتقاد گرفت. 

حزب کارگر به یک مصاحبه آقای جانسون اشاره می‌کند که در آن نخست وزیر دونالد ترامپ را غرق ستایش می‌کند و می‌گوید او همانند سلفش باراک اوباما شایسته دریافت جایزه صلح نوبل است.

© The Independent