خرافه در باور ایرانیان؛ از عهد امیرکبیر تا روزگار کرونا

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که به واکسن ساخت آمریکا و انگلستان اعتماد ندارد و ورود آن به کشور ممنوع است

امیرکبیر در سال ۱۲۶۴ هجری قمری فرمان مایه کوبی آبله در سراسر  کشور را اعلام کرد- عکس مربوط به شیوع وبا در ایران- خبرگزاری جمهوری اسلامی

اسفند ماه ۱۳۹۸، هنگامی که کانون شیوع بیماری کرونا در شهر قم و عاملان آن طلاب چینی معرفی شدند، نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی اوضاع شهر را بحرانی خواند، و خواستار تعطیلی حرم حضرت معصومه شد.

آیت الله سعیدی امام جمعه قم در اعتراض به این درخواست که با تایید مقامات بهداشتی کشور همراه بود، گفت: «ما حرم را دارالشفا می‌دانیم. دارالشفا یعنی مردم بیایند اینجا و برای امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. باید اینجا باز باشد، باید مردم با قوت بیایند.»

یک سال از شیوع ویروس مرگبار کرونا گذشته است. کشورهای بسیاری قرنطینه سراسری و یا موردی اعلام کردند و همچنان بخش‌های بزرگی از اروپا با شروع فصل سرما بار دیگر قرنطینه شده است.

موارد ابتلا به ویروس و مرگ و میر در یکسال گذشته چنان بالا بود که با شروع فصل زمستان، برای دولت حسن روحانی چاره ای به جز اعلام مقررات منع آمد و شد در ساعات پایانی شب و تعطیلی برخی از کسب و کارها باقی نماند.

قرنطینه قم در نخستین روزهای شیوع این بیماری می توانست نتیجه دیگری را برای کشور رقم بزند. اینک که واکسن کرونا به همت بزرگترین مراکز داروسازی جهان و تلاش دانشمندان برجسته ساخته شده است، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبرجمهوری اسلامی می‌گوید که به واکسن ساخت آمریکا و انگلستان اعتماد ندارد و ورود آن به کشور ممنوع است.

برای تایید نظر رهبر جمهوری اسلامی، معممان و مقامات نزدیک به حکومت به میدان آمده‌اند تا با ترویج خرافات و استفاده از نفوذ مذهبی که در بین اقشار نزدیک به حکومت و گروه‌های مذهبی دارند، نظر او را به کرسی بنشانند. نتیجه آن ایجاد دو دستگی در جامعه و فدا کردن سلامت جمع برای مصلحت نظام است.

حسین کنعانی، فعال سیاسی اصول‌گرا می‌گوید از طریق برخی واکسن‌ها در بدن ما «جی‌پی‌اس» کار می‌گذارند، و عنابستانی نماینده مجلس یازدهم، می‌گوید که واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی، سرطان‌زا و عقیم‌کننده هستند.

در ایران قرن بیست و یکم با رهبری حکومت مذهبی شیعی، تشابهات بسیاری با وقایع یک قرن پیش در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و شیوع وبا در کشورمی‌توان دید.  امیرکبیر در سال ۱۲۶۷ هجری قمری، دستور اجرای قرنطینه در مرز ایران و عراق را داد تا از شیوع بیماری وبا در کشور جلوگیری کند.

در سال ۱۲۶۴ هجری قمری با صدور فرمان مایه‌کوبی آبله، امير کبیردستور داده بود که هر کس نخواهد آبله بکوبد بايد پنج تومان جريمه  به صندوق دولت بپردازد. اما جهل و نادانی و شایعاتی که دعانویسان و رمالان پخش کردند باعث شد هنگام مراجعه ماموران به خانه‌ها برای مایه کوبی، مردم در آب‌انبارها پنهان شوند و يا از شهر خارج شوند. 

آبله، شیوع وبا و قحطی در آن سال‌ها تلفات بسیاری به همراه داشت. دعانویسان گفته بودند که زدن واکسن باعث ورود جن به خون می شود، و مردم را از همکاری با مسئولان واکسیناسیون بر حذر می‌داشتند.

ناصرالدین شاه به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیری چون وبا و سل و طاعون که بیشترین عامل مرگ و ابتلای گسترده ایرانیان در آن زمان بود، مجلس حفظ الصحه را تاسیس کرد.

انستیتو پاستور ایران در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی ایجاد شد و با شروع حکومت رضا شاه پهلوی، رئیس صحیه کشور برنامه‌های علمی و سراسری برای مهار بیماری‌های واگیر و عفونی در کشور ارائه کرد.

درست صد سال پس از تاسیس انستیتو پاستور ایران،  و ورود دانش مدرن پزشکی و همکاری موسسات علمی ایران با دیگر موسسات علمی و پزشکی معتبر، امروز مردم ایران باید جزو کشورهایی باشند که همچنان نه تنها قادر به کنترل اپیدمی کرونا و کنترل میزان مرگ و میر نشده‌اند، بلکه حکومتشان برای دریافت داروی مناسب و واکسن موثر اقدامی انجام نداده ‌است.

رابطه ایران با آمریکا و بریتانیا که مهم‌ترین شریک غربی آمریکاست قطع شده و فشارهای اقتصادی و تحریم‌های چند سال اخیر، حکومت جمهوری اسلامی را به تنگ آورده است. انتقام تحریم‌ها و خروج ترامپ از برجام  و انزوای سیاسی و اقتصادی نظام را، مردم ایران با جان خود و با چاشنی خرافه و توهم توطئه باید بپردازند.

بر اساس آمار، یکشنبه بیست و یکم دی ماه، میزان مرگ و میر در بین مبتلایان به ویروس کرونا در ایران،  با ۷۱ کشته در مجموع به ۵۶،۱۷۱ هزار نفر رسیده است.

دویست نماینده مجلس گفته‌اند که اوامر علی خامنه‌ای در مورد واکسن کرونا را فصل‌الخطاب می‌دانند.

ساعتی پس از آنکه وزیر بهداشت دستور آقای خامنه ای در ممنوع ‌کردن واردات واکسن‌ها تولیدی شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی را «مبتنی بر تحقیقات علمی» خواند و رابطه رهبر با مردم را «پدر و فرزندی» توصیف کرد، عده‌ای از نمایندگان مجلس هم با انتشار نامه‌ای سرگشاده تبعیت شان را از خامنه‌ای اعلام کردند.

این ۲۰۰ نماینده مجلس در نامه خود نوشته‌اند که شرکت‌ها مستندات تولید واکسنشان را در اختیار مقام‌های جمهوری اسلامی قرار نداده‌اند و به این دلیل نمی‌توان از « ایمنی، سلامت و کارآمدی واکسن‌های شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی» مطمئن شد.

آن‌ها همچنین ادعا کردند که شواهد متعددی در دست دارند که واکسن فایزر پس از تزریق سبب بروز «شوک، عوارض جانبی و فوت» شده است.

واکسن فایزر-بایون‌تک که آماج حمله آیت الله علی‌خامنه‌ای و نزدیکان او قرار گرفته تنها واکسنی است که سازمان بهداشت جهانی به آن گواهی امنیت و کارایی داده است.

طرح واکسیناسیون عمومی مقابله با کرونا از هفته‌های گذشته در آمریکا، اسرائیل، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی آغاز شده است.

یکی از معممان منصوب به حکومت- علی رحیمی-  در صفحه تویتر شخصی‌اش نوشته است: «واکسن فایزر ممکنه زنان را ریش دار و یا تبدیل به تمساح کنه، در قرارداد فایزر آمده: ما مسئول هیچگونه عوارض جانبی نیستیم.»

احمد کسروی در کتاب «زندگانی من» نوشته است:

«بیماری وبا که در ایران پیداشد، در تبریز نیز کشتار بسیار کرد. از کوچه‌ها قرآن آویزان کردند تا هر کس از زیرش بگذرد در امان باشد.

در کوچه ها فرش گستردند و نذرها کرده و روضه‌ خوانی‌ها بر پا کردند. یکروز پسر آیت الله تبریزی را سوار خر کرده، در کوچه‌های تبریز چرخاندند تا مردم دست و دامنش را ببوسند و به وبا گرفتار نشوند! پسر، خود وبا گرفت ومُرد.

مردم بجای اینکه به عقاید خود شک کنند، گفتند: آقا بلا را بتن فرزند خود پذیرفت، تا ما را نجات دهد! و به باورشان به خاندان آیت الله تبریزی صدها بار افزوده شد!»

***

یکسو خرافه وگفته های نادرست و غیرعلمی و سیاست بازی مسئولان جمهوری اسلامی است و سوی دیگر جان مردمی است که در خطر است و بهداشت و سلامت جمعی میلیونها نفر با این تفاسیر و تصمیم های موسمی و سیاست زده مورد تهدید قرار گرفته است. ایران امروز، ایران دوره جهالت و قاجاریه نیست که با اشاعه دروغ و تزویر و به نام دین بتوان مردم را فریب داد. خواست مردم ایران دسترسی به داروی درمان ویروس کرونا و بهبود شرایط اسفناک زندگی شان و داشتن امنیت، آسایش، حق انتخاب و رفاه است. 

بیشتر از سردبیری