یوکیا آمانو درگذشت

ابراز تاسف عمیق عباس عراقچی از درگذشت آمانو

AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای از درگذشت یوکیا آمانو مدیرکل آژانس خبر داد.

آمانو اخیرا اعلام کرده بود که می‌خواهد به دلیل بیماری زودتر از موعد از سمت خود کناره‌گیری کند.

این درحالی است که هنوز علت درگذشت مدیرکل ۷۲ ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام نشده است.

آژانس در سپتامبر گذشته اعلام کرده بود که آمانو در حال طی کردن یک دوره درمانی است. به گفته دیپلمات‌ها ماهیت این روند درمانی در آژانس یک تابو بود اما هر بار که مدیرکل در محافل عمومی ظاهر می‌شد، ضعیف‌تر به نظر می‌رسید.

آمانو از سال ۲۰۰۹ به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز به کار کرد. او در سال ۲۰۱۷ برای سومین بار برای یک دوره چهار ساله دیگر در سمت خود ابقاء شد.

یکی از مهمترین موضوعاتی که این دیپلمات ژاپنی از لحظه ورود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمان مرگ خود با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، مساله هسته‌ای ایران بود. آمانو و گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین)، در سال ۲۰۱۵ موفق شدند به توافق هسته‌ای دست یابند. توافقی که عمر آن قبل از عمر آمانو تقریبا به پایان رسید.

آمانو همواره تاکید داشت که در محدوده وظایف‌اش در آژانس فنی عمل می کند، نه سیاسی. برخی او را به نرمش نشان دادن بیش از اندازه در برابر ایران متهم می
‌کردند و مقامات جمهوری اسلامی همواره رابطه خوبی با او داشتند. عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران و از مذاکره کنندگان ارشد هسته‌ای، از نخستین مقامات تهران بود که ضمن ابراز تاسف عمیق از درگذشت آمانو از عملکرد او در پرونده هسته‌ای ایران قدردانی کرد.

قبل از آمانو محمد البرادعی عهده دار سمت مدیرکلی آژانس بود که مواضع سیاسی روشن‌تری داشت. او در سال ۲۰۰۵ جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد و در برخی موارد در پرونده‌ هسته‌ای ایران رو در روی مقامات ایران قرار گرفت.

گزارش آژانس حاکی از آن است که روند تعیین جانشین او از هفته گذشته و زمانی که کناره‌گیری زودهنگام او قطعی شد، آغاز شده بود.

به گزارش رویترز، رافائل گروسی، نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کرنل فروتا، معاون رومانیایی آمانو که رئیس دفتر او بود، از گزینه‌های احتمالی به شمار می‌روند.

پیشتر در خبرها آمده بود که احتمال دارد تا زمان برگزاری انتخابات مدیر کلی، بخشی از مسئولیت‌های آمانو به کرنل فروتا هماهنگ‌کننده ارشد سیاستگذاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واگذار شود.