غواصان تکه‌های هواپیمای سرنگون شده اندونزی را یافتند

گمان می‌رود ده‌ها نفر در این سانحه جان خود را از دست داده باشند

غواصان نیروی دریایی ارتش اندونزی در حال جستجوی بقایای هواپیمای سرنگون شده- ADEK BERRY / AFP

یک روز پس از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اندونزی که دقایقی پس از پرواز از فرودگاه جاکارتا رخ داد، غواصان آن کشور قطعاتی از هواپیما را در عمق سی متری دریای جاوه یافته‌اند. 

این نگرانی در بین است که در این سانحه تمامی ۶۲ سرنشین مفقود‌الاثر پرواز شماره اس جِی ۱۸۲ شرکت هواپیمایی «سریویجایا»، از جمله ده کودک، جان سپرده باشند. این هواپیما درساعت ۲:۳۶ دقیقه بعدازظهر روز شنبه (به وقت محلی) از فرودگاه بین‌‌المللی «سوکارنو هاتا»  برخاست و قرار بود پس از یک پرواز عادی ۹۵ دقیقه‌ای، در فرودگاه «پونتیاناک» در جزیره «بورنئو» بر زمین بنشیند.

داده‌‌های «رادار ۲۴ پرواز» نشان می‌دهد که هواپیمای بوئينک ۵۰۰-۷۳۷ که ۲۶ سال از تاریخ ساخت آن می‌گذشت، پس از طی مسافت کوتاهی بر فراز دریای جاوه،  ظرف تنها ۲۱ ثانیه از ارتفاع ۳۳۲۲ متری به ۷۰ متری سقوط کرده است و سپس از صفحه رادار محو، و تماسش با برج کنترل قطع شده است.

ماهیگیران محلی می‌گویند که هنگام ناپدید شدن هواپیما صدای یک انفجار را شنیده‌اند و سپس با یک موج عظیم رو‌به‌رو شده‌اند.

سولیهین، ماهیگیر ۲۲ ساله، به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت: «ما صدای یک انفجار را شنیدیم و فکر کردیم یا بمب بوده یا به دلیل موج بزرگی که به طرفمان آمد، یک سونامی رخ داده است.»

«باران شدیدی می‌بارید و هوا خیلی بد بود. مشکل می‌‌شد اطراف را دید. اما توانستیم امواجی را که پس از صدای انفجار به وجود آمدند، ببینیم. ما به شدت شوکه شده بودیم و تکه‌های هواپیما و بنزین آن را در اطراف قایق‌مان می‌دیدیم.»

ساکنان جزایر «لنکَنگ» و «لاکی» واقع در ده کیلومتری شمال ساحل و محل سانحه، قطعاتی را، از جمله کابل برق و پارچه جین، از آب گرفته‌اند که پنداشته می‌شود متعلق به هواپیمای ساقط شده است. 

در این میان، روز شنبه چهار کشتی جنگی و دوازده قایق گشتی برای عملیات جست‌وجو و نجات به محل اعزام شدند. عملیات امداد پس از یک وقفه کوتاه شبانه، روز یکشنبه از سر گرفته شد.

گزارش شده است که مقامات اندونزی تکه‌های اجساد، لباس و آرم تاب‌خورده قرمز و آبی هواپیمایی سریویجاتا را از آب گرفته‌اند. همچنین گفته می‌شود که در ساعات بعدازظهر یکشنبه محل، دو «جعبه سیاه» هواپیما نیز یافت شده است.  

خبرگزاری رویترز به نقل از مارشال هوایی هادی جاهیانتو، گزارش داده است که «امیدواریم (دو جعبه سیاه) را به زودی به دست بیاوریم»، اما او به زمان از آب گرفتن آن‌ها اشاره‌ای نکرد. 

جعبه‌های سیاه هواپیما که مشخصات پرواز و صداهای داخل کابین خلبان را ضبط می‌کنند اطلاعات مرتبط با مرکز کنترل هواپیما و مکالمات میان خلبان ارشد و کمک خلبان را روشن خواهند کرد.

جفرسون اروین جوونا، مدیرعامل شرکت هواپیمایی سریویجاتا، به خبرنگاران گفته بود هواپیمای ساقط شده پیش از سانحه در همان روز به شهرهای «پونتیاناک» و «پنگ کال» پرواز کرده بوده است، سپس افزود: «امیدواریم دعاهای شما کمک کند و روند جست‌وجو به خوبی پیش برود.» 

روز شنبه پرواز هواپیما به دلیل هوای نامساعد و ابرهای توفانی  ۴۰ دقیقه به تاخیر افتاده بود و برخاستن هواپیما نیز در بارندگی شدید و ابرهای کم‌ارتفاع صورت گرفته بود. 

کارشناسان چند علت، از جمله نقص فنی، تروریسم، و برخورد به یک واحد توفانی – توده هوا با بادهای شدید - را عامل احتمالی سقوط هواپیما تلقی می‌کنند.

آن‌ها همچنین میزان تجربه خلبان، شامل مجموع ساعات پرواز او در دوران همه‌گیری کرونا و پروازهای اخیر هواپیما را مدنظر قرار خواهند داد.

رویترز می‌گوید خلبانان این هواپیما درمجموع دارای دهه‌ها تجربه پرواز بوده‌اند. گفته می‌شود که خلبان هواپیمای سرنگون شده پیشتر در نیروی هوایی اندونزی کار می‌کرده و دستیار او هم از سال ۲۰۱۳ در خدمت شرکت هواپیمایی سریویجاتا بوده است. 

منطقه تجسس نزدیک به محلی است که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس شرکت هواپیمایی لاین در روز ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۸ با ۱۸۹ سرنشین سقوط کرد. در آن سانحه کلیه سرنشینان هواپیما کشته شدند. آن حادثه نخستین واقعه از دو فاجعه‌ای بود که منجر به بیست ماه ممانعت از استفاده از هواپیماهای نوع مکس شرکت هواپیماسازی بوئینگ شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوع جدید هواپیماهای بوئینگ در ماه دسامبر ۲۰۲۰، پس از تغییرات عمده در سیستم نرم‌افزار هواپیما که نقص فنی آن موجب سوانح مذکور شده بود، بار دیگر وارد کار شدند. 

شرکت بوئینگ در توییتی نوشته است: «ما از گزارش‌های مربوط به  پرواز اس جی ۱۸۲ هواپیمایی سریویجایا در جاکارتا مطلع هستیم. قلبمان با خدمه، مسافران هواپیما و بستگان آن‌هاست. ما با مشتریان هواپیماهامان در تماس هستیم و در این اوقات دشوار از آن‌ها حمایت می‌کنیم.»

هواپیمای شرکت سریویجایا نوع «کلاسیک» بوئینگ ۷۳۷ است که دو نسل از هواپیماهای مکس ۷۳۷ قدیمی‌تر است. این هواپیما در سال ۱۹۹۷ تحویل شرکت هواپیمایی کنتینانتال در آمریکا، و در سال ۲۰۱۲ به شرکت هواپیمایی سریویجایا فروخته شد.

سریویجاتا شرکتی نسبتا کوچک است که از سال ۲۰۰۳ با عرضه پروازهای ارزان‌‌قیمت کار خود را شروع کرد. هواپیماهای این شرکت هرگز سابقه سقوط نداشته‌اند. 

کلیه هواپیماهای شرکت‌های هوایی اندونزی در سال ۲۰۰۷ به علت «نگرانی‌های نادیده گرفته شده ایمنی» در فهرست (هشدار) ایمنی هوایی اتحادیه اروپا قرار گرفتند. این لیست سیاه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی را که دارای استانداردهای بین‌المللی ایمنی نیستند، در اتحادیه اروپا محدود یا ممنوع می کند. 

آن محدودیت‌ها تا ژوئن ۲۰۱۸، چهارماه پیش از سانحه سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس شرکت لاین، به جای خود باقی بود.

گزارش تراژدی شرکت لاین، حسگر نرم‌افزار تعبیه شده در هواپیمای ۷۳۷ را مقصر دانست که به رغم تلاش‌های خلبان برای نجات هواپیما به سقوط آن انجامیده بود، اما در عین حال تیم سرویس فنی هواپیما را نیز مورد انتقاد قرار داد. 

بنا به داده‌های شبکه ایمنی هوایی، در طول ده سال گذشته تعداد قربانیان سوانح هوایی در اندونزی بیش از هر کشور دیگری در جهان بوده است. 

در حالی که تحقیقات در مورد پرواز اس جی ۱۸۲ ادامه دارد، بستگان نگران سرنشینان هواپیما در «پونتیاناک»، منتظر دریافت خبر در مورد عزیزانشان هستند. یک مرکز بحران نیز در فرودگاه جاکارتا ایجاد شده است و پلیس اندونزی از بستگان سرنشینان هواپیما خواسته است تا اطلاعات شخصی آنان، از جمله سوابق رجوع به دندانپزشک و نمونه‌های «دی ان ای» آن‌ها را که به شناسایی پیکرشان کمک می‌کند، در اختیار مقامات بگذارند.

ارفانسیه ریانتو که پنج تن از اقوامش در پرواز مذکور بوده‌اند، به خبرگزاری رویترز گفت: «حس می‌کنیم هیچ اختیاری نداریم و تنها می‌توانیم صبر کنیم و امیدوار باشیم هرچه زودتر ما را مطلع کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان