زمین با سرعت بیشتری می‌چرخد

سال ۲۰۲۱ از سال‌های معمولی کوتاه‌تر است

دانشمندان کشف کرده‌اند که کره زمین با سرعت بیشتری در مقایسه با ۵۰ سال گذشته حرکت می‌کند- PIXABAY

دانشمندان کشف کرده‌اند که کره زمین با سرعت بیشتری در مقایسه با ۵۰ سال گذشته حرکت می‌کند و این امر می‌تواند زمان یک سال را «یک ثانیه منفی» کاهش دهد. 

سرعت چرخش زمین تحت تاثیر چند عامل است؛ از جمله حرکت هسته مذاب‌ آن، اقیانوس‌ها، و اتمسفر. 

به گفته گراهام جونز، اخترفیزیکدان و نویسنده علمی، و نیز کنستانتین بیکوس، از نهاد «زمان و تاریخ»‌، بر آن مبنا پیش‌بینی می‌شود که یک روز معمولی در سال ۲۰۲۱ پنج صدم میلی‌ثانیه کوتاهتر از ۸۶.۴۰۰ ثانیه‌ای باشد که معمولا ۲۴ ساعت را تشکیل می‌دهند. 

دانشمندان در خدمات بین‌المللی چرخش و مرجع زمین (آی‌ای‌آراس) می‌توانند زمان وقوع این امر را با اندازه‌گیری لحظه دقیق حرکت روزانه یک ستاره از یک نقطه خاص در آسمان، تعیین کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جونز و بیکوس نوشتند: «در واقع، پیش‌بینی می‌شود که ۲۰۲۱ کوتاه‌ترین سال در چند دهه باشد. آخرین باری که یک روز میانگین کمتر از ۸۶.۴۰۰ ثانیه در طول یک سال بود، به سال ۱۹۳۷ بازمی‌گردد.»

در صورتی که چرخش زمین با ساعت‌های اتمی مطابق نباشد، برای اطمینان از هم‌تراز ماندن آن‌ها، می‌توان یک ثانیه کبیسه را کم یا اضافه کرد. 

این ساعت‌ها اولین بار در سال ۱۹۷۲ معرفی شد، و از آن زمان تنها ۲۷ ثانیه کبیسه به سال افزوده شده است. 

جونز و بیکونس می‌نویسند:‌ «زمین تندتر می‌گردد، و از سال ۲۰۱۶ به هیچ ثانیه کبیسه‌ای نیاز نبوده است.» 

آنان می‌نویسند: «اگر سرعت چرخش زمین ادامه یابد، در جایی به یک ثانیه منفی کبیسه نیاز خواهد بود. در صورت بروز چنین وضعیتی، ساعت‌های ما یک ثانیه به جلو می‌روند تا سرعتشان را با سرعت زمین عجول همگام کنند.»

این ثانیه‌های جهشی در زندگی روزانه اهمیت خاصی ندارند. اما در برخی زمینه‌های خاص، مانند اخترشناسی، ناوبری، پروازهای فضایی، و شبکه‌های کامپیوتری، که صحت و دقت محاسبات و اقدامات ردیابی باید مطابق ثانیه باشد، مهم هستند. 

پیتر ویبرلی، فیزیکدان از آزمایشگاه فیزیک ملی در بریتانیا، به روزنامه تلگراف گفت: «کاملا محتمل است که اگر سرعت چرخش کره زمین بیشتر افزایش یابد، به یک ثانیه منفی نیاز خواهد بود. اما هنوز برای گفتن این که این اتفاق محتمل است، خیلی زود است.»

او گفت: «بحث‌هایی بین‌المللی درباره ثانیه‌های منفی در آینده درگرفته است، و همچنین ممکن است که نیاز به یک ثانیه جهش منفی، منجر به تصمیم برای خاتمه دادن همیشگی به ثانیه‌های کبیسه شود.» 

برخی دانشمندان از اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور، این فرضیه را مطرح کرده‌اند که بهتر است بگذارند این شکاف بیشتر شود تا هر وقت که لازم شد، «یک ساعت کبیسه» اضافه شود. 

لایو ساینس می‌گوید، اگرچه این امر اختلال در شبکه‌های مخابراتی را به حداقل می‌رساند، ولی ستاره‌شناسان باید تنظیمات خود را تا زمان اضافه شدن این ساعت، مطابقت دهند. 

© The Independent

بیشتر از زندگی