اختلاف‌نظر میان مقام‌های آلمانی بر سر نحوه توزیع و تزریق واکسن کرونا

در حالی که آلمان در توزیع و تلقیح واکسن کرونا عقب مانده ، خانم مرکل آماج درگیری در کابینه ائتلافیش شده است

تاکنون تنها واکسن ساخت فایزر-بیون‌تک در آلمان مجوز استفاده گرفته است- REUTERS/Kai Pfaffenbach

 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شرکای ائتلافی وی بر سر توزیع و تزریق واکسن کرونا در کشور، با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند.

این اقتصاد عظیم، در برنامه توزیع و تزریق واکسن کرونا از کشورهایی مثل بریتانیا و اسرائیل عقب مانده است و این موضوع موجب بروز اختلاف‌نظر میان اعضای حزب دموکرات مسیحی خانم مرکل (س.د.او.) و اعضای حزب سوسیال دموکرات (اس.پ.د.) در کابینه شده است.

یکی از مهره‌های دخیل در این درگیری، «یِنس اشپان»، وزیر بهداشت آلمان، از حزب «س.د.او.» و نامزد بالقوه رهبری کشور در انتخابات عمومی سال جاری است. آقای اشپان در مظان چالش‌های اولاف شوُلتز، معاون خانم مرکل از حزب «اس.پ.د.» قرار گرفته است که می‌گوید او در خرید و ذخیره تعداد کافی واکسن برای شهروندان آلمان – کشوری که شرکت بیون‌تک آن واکسن کووید-۱۹ را تولید کرده - قصور کرده است.

آقای شولتز و هم‌نظرانش می‌گویند که آلمان به این علت در مورد تزریق واکسن عقب افتاده که توزیع واکسن برای کلیه اعضای اتحادیه اروپا را به کمیسیون اروپا ارجاع کرده است اما به گفته آن‌ها، کمیسیون اروپا تنها تعداد محدودی از واکسن‌های ساخت شرکت بیون‌تک را خریداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر درگیری در کابینه آلمان در نشریه «بیلد» انعکاس یافته است. این نشریه گزارش داده است که این صدراعظم مرکل بوده که برنامه وزیر بهداشت برای خریداری تعداد کافی واکسن در ماه‌های تابستان را لغو و اصرار کرده است که این امر باید به کمیسیون اروپا محول شود.

روز چهارشنبه، اما آقای اشپان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که ۸۳ میلیون شهروند آلمان ۱۳۰ میلیون دز واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد که این میزان برای تمامی شهروندانی که به آن نیاز داشته باشند، کافی خواهد بود.

تاکنون تنها واکسن ساخت فایزر-بیون‌تک در آلمان مجوز استفاده گرفته است اما آژانس داروی اروپا روز چهارشنبه واکسن آمریکایی ساخت شرکت مدرنا را نیز تایید کرد.

در گرماگرم نگرانی‌های فزاینده‌ای که در مورد شیوع نوع مسری‌تر ویروس کرونا وجود دارد، آقای اشپان گفته است انتظار دارد واکسن‌های ساخت آمریکا تا هفته آینده به آلمان تحویل داده شوند.

درگیری میان احزاب سیاسی آلمان که هم‌اکنون در اوج همه‌گیری هم جریان دارد، با انتخابات عمومی سال جاری تشدید شده است. پل زیمیاک، دبیرکل حزب «س.د.او.» در یک توییت، حزب «اس.پ.د.» را به توسل به یک کارزار «مبتذل» و «ناشایسته» متهم کرده است.

در این میان، خانم مرکل با شدت و حدت از تلاش‌های اتحادیه اروپا در خرید و توزیع واکسن کرونا و نقش مهم آقای اشپان در آن، دفاع کرده است. او در یک کنفرانس خبری گفت: «من در تمام این مراحل از وزیر بهداشت حمایت کردم و فکر می‌کنم این روند کاملا درست بوده است. عملکرد ینس اشپان در تمام این مدت و در زمینه‌های مختلف عالی بوده است و من تنها می‌توانم از این که وزیر بهداشت تا این اندازه فعال است اظهار رضایت کنم.»

خانم مرکل قصد دارد در پایان این دوره از سمت خود کناره‌گیری کند. رهبری او تاکنون و در طول همه‌گیری کرونا بسیار مورد ستایش بوده است. مرکل اخیرا محدودیت‌های قرنطینه را تا پایان ماه ژانویه، تشدید کرد. مدارس و آموزشگاه‌ها تعطیل شدند و افراد تنها اجازه دارند در خارج از محوطه خانه‌های خود با یکدیگر ملاقات کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان