آلمان؛ تزریق واکسن کرونا اجباری نیست

گروه‌های ضدواکسن و راست افراطی در آلمان بارها در مخالفت با اقدامات بهداشتی تجمع کرده‌اند

 شهروند آلمانی در تظاهرات ضد مقررات محدودیت‌های کرونا به نشانه اعتراض، ماسک توری زده است-YANN SCHREIBER / AFP

وزیر علوم آلمان می‌گوید که واکسن‌های کرونا با همان استانداردهایی در حال بررسی است که برای تایید دیگر داروها اعمال می‌شود. وی اضافه کرد که واکسیناسیون کرونا داوطلبانه خواهد بود.

آنا کارلیزک گفت که کلید دستیابی به حمایت گسترده مردم برای واکسیناسیون، اِعمال بی‌کم‌وکاست استانداردها در فرایند تایید این واکسن است.

به گفته او، مقامات آلمانی تلاش خواهند کرد مردم را درباره عوارض جانبی احتمالی که ممکن است پس از واکسیناسیون رخ دهد‌، از جمله سردرد، درد موضعی و تب، آگاه کنند. خانم کارلیزک گفت که واکسیناسیون کرونا اجباری نخواهد بود.

به گفته مریلین آدو که در یکی از بیمارستان‌های هامبورگ طبابت می‌کند و در انجام آزمایش‌های واکسن کرونا شرکت داشته است، سرعت تولید واکسن‌ کرونا نتیجه تلاش گسترده دانشمندان، تأمین بودجه اولیه، و نیز تجربه‌های پیشین در ساخت واکسن‌ است.

سازمان دارویی اروپا در تاریخ ۲۹ دسامبر درباره کفایت اطلاعات درباره ایمنی و کارایی واکسن شرکت‌های داروسازی فایزر و بایان‌تک تصمیم‌گیری خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان اعلام کرده است که در ۱۲ ژانویه، جداگانه درباره تایید واکسن تولید شده توسط شرکت داروسازی مدرنا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

شرکت‌های داروسازی فایزر و بایان‌تک پیش از این از سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان تنظیم مقررات بهداشتی و پزشکی بریتانیا، تصویب اضطراری واکسن‌ کرونای خود را خواستار شده بودند. این شرکت‌ها همچنین درخواست‌های مشابهی را به سازمان‌های مربوطه در دیگر کشورها، از جمله استرالیا، كانادا و ژاپن، تقدیم کرده‌اند.

در صورت تأیید، استفاده از واکسن بیان‌تک در اروپا می‌تواند پیش از پایان سال ۲۰۲۰ آغاز شود. آزمایش‌های بالینی بر روی ۴۴ هزار شرکت‌کننده نشان می‌دهد که این واکسن ۹۵ درصد کارایی دارد.

سارا گیلبرت، استاد واکسینولوژی که در تولید واکسن آکسفورد مشارکت داشته کرده است، اظهار می‌دارد که فرایند تایید واکسن کرونا بی‌کم‌وکاست انجام شده است. واکسن دانشگاه آکسفورد قرار است توسط شرکت داروسازی آسترازنکا روانه بازار شود.

او به ایندیپندنت گفت: «ما توانسته‌ایم بدون از قلم انداختن هیچ یک از مراحل معمول برای اثبات ایمنی و کارایی واکسن، در زمان صرفه‌جویی کنیم. ما با مقامات ناظر دولتی و کمیته اخلاقیات برای به حداقل رساندن زمان لازم برای تولید واکسن همکاری کرده‌ایم. در این فرایند هیچ چیزی از قلم نیفتاده است.»

وی به سیاست دولت بریتانیا برای شتاب دادن به فرایند تولید واکسن اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: «معمولا نمی‌توانیم پیش از تولید واکسن از کسی بخواهیم که در آزمایش آن مشارکت کند. این بار اجاره یافتیم که برای جلب داوطلبان، قبل از تولید واکسن تبلیغ کنیم.»

نهادهای نظارتی همچنین سرعت کار خود را افزایش داده‌اند و داده‌های آزمایش بالینی را به محض انتشار آنها بررسی کرده‌اند.

تولید سریع واکسن کرونا موجب تقویت ظن و گمان مخالفان واکسن و شیوع نظریه‌های توطئه و ترس بی‌دلیل از ایمنی آنها شده است.

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، آلمان شاهد اعتراض واکسن‌هراسان بوده است. ماه گذشته، یک گروه راست افراطی مردم را به تجمع علیه فایزر و بیان‌تک فراخواند. پیش از آن، یک گروه افراطی دیگر در آلمان موسوم به «چنگال و بیل» خواستار یک قیام خشونت‌آمیز شده بود. رهبر این گروه اظهار داشت: «ما باید دولت را سرنگون کنیم، و این کار را با قوه قهریه انجام دهیم. این کار بدون خشونت، شدنی نیست.»

در ماه اکتبر، فعالان ضدواکسن در کنار فعالان راست افراطی به خیابان‌ها آمدند تا به محدودیت‌های ویروس کرونا در آلمان اعتراض کنند. در اکتبر گذشته هزاران تظاهرات‌کننده در کنار دریاچه کنستانس در جنوب آلمان گرد هم آمدند تا با محدودیت‌های ناظر بر  فاصله‌گیری اجتماعی برای جلوگیری از شیوع ویروس، مخالفت کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان