«ایران حق ندارد یک‌جانبه به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی پیشنهاد غرامت بدهد»

نماینده ویژه کانادا می‌گوید، مبلغ نهایی غرامت منوط به مذاکره بین ایران و کانادا و چهار کشور دیگر است

رالف گودل، نماینده و مشاور ویژه نخست‌وزیر کانادا برای پی‌گیری سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی در ایران با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران، پیشنهاد تهران برای پرداخت غرامت ۱۵۰هزار دلاری به خانواده‌های جان‌باختگان این فاجعه را قابل قبول نمی‌داند.

رالف گودل که پیش‌تر وزیر امنیت عمومی کانادا بود، می‌گوید ایران حق ندارد به‌طور یک‌جانبه به خانواده قربانیان پیشنهاد غرامت بدهد.

او به خبرگزاری ملی کانادا (Canadian Press) گفت، مبلغ نهایی غرامت منوط به مذاکره بین ایران و کانادا و چهار کشور دیگر است که شهروندان آن‌ها در سرنگونی هواپیما کشته شده‌اند.

هفته گذشته اعلام شد که براساس مصوبه روز چهارشنبه دهم دی‌ماه هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران، به‌ازای هر یک از جان‌باختگان هواپیمایی اوکراینی مبلغ ۱۵۰هزار دلار غرامت پرداخت خواهد شد.

به نظر می‌رسد در این تصمیم‌ که در آستانه سالگرد سرنگونی هواپیما اعلام شد، کانادا و دیگر کشورهایی که شهروندانی در آن پرواز داشته‌اند، نقشی نداشته‌اند.

گودل گفت: «فرایند مذاکره در این زمینه هنوز آغاز نشده است، بنابراین وقتی هیچ‌یک از طرف‌های دیگر دخیل در فرایند، هنوز هیچ‌گونه نظری در این زمینه نداده‌اند، هنوز وقت اعلام عمومی یک رقم به‌عنوان مبلغ غرامت نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از سرنگونی پرواز PS752 هواپیمایی اوکراین‌اینترنشنال با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران در ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸)، دولت کانادا از ماه مارس۲۰۲۰ رالف گودل را به‌عنوان نماینده ویژه دولت کانادا در پی‌گیری و پاسخ به این موضوع انتخاب کرد. 

در سرنگونی هواپیمای اوکراینی ۱۷۶ مسافر و خدمه آن همگی جان باختند که از میان آن‌ها ۵۵ نفر شهروند کانادا بودند، ۳۰ نفر اقامت دائم این کشور را داشتند و ۵۳ نفر دیگر از مسافران، ازجمله دانشجویان ایرانی در کانادا، نیز به‌گونه‌ای با کشور کانادا مرتبط بودند.  

قرار است جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، رالف گودل و چند عضو دیگر دولت کانادا روز پنج‌شنبه به‌صورت آنلاین، در نشستی خصوصی با خانواده‌ها و نزدیکان جان‌باختگان پرواز اوکراینی دیدار کنند.