کنگره آمریکا پیروزی بایدن و هریس را نهایی کرد

دونالد ترامپ شکست خود را پذیرفت و گفت که انتقال قدرت به صورت عادی صورت می‌گیرد

جو بایدن و کامالا هریس، با ۳۰۶ رای الکترال به عنوان رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده آمریکا معرفی شدند  - WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

قانون‌گذاران آمریکایی ساعاتی پس از هجوم طرفداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳ آبان‌ماه را به صورت رسمی تایید کردند.

بر این اساس، جو بایدن و کامالا هریس، با ۳۰۶ رای الکترال به عنوان رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده آمریکا معرفی شدند.

پس از اعلام رسمی خبر پیروزی جو بایدن، دونالد ترامپ گفت که این تصمیم «نمایانگر پایان بزرگ‌ترین دوره نخست یک رئیس‌جمهور در تاریخ» است.

به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هرچند کاملا با نتیجه انتخابات مخالفم، در تاریخ بیستم ژانویه یک انتقال قدرت معمول صورت می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در ادامه این بیانیه آورد: «همواره گفته‌ام که ما به مبارزه برای تضمین این که تنها آرای قانونی شمارش می‌شوند ادامه می‌دهیم. گرچه این نشان‌دهنده پایان بزرگ‌ترین دوره اول یک رئیس‌جمهور در تاریخ است، اما نقطه آغاز مبارزه برای رسیدن به آمریکای بزرگ است.»

او در حالی این اظهارات را بیان داشت که ادعای خود مبنی بر پیروزی در انتخابات، که منجر به هجوم طرفدارانش به کنگره آمریکا شد را تکرار کرد.

دیروز پس از کنترل درگیری در کنگره، حدود ساعت هشت بعد از ظهر به وقت محلی، جلسات کنگره با حضور مایک پنس دوباره برقرار شد.

مجالس سنا و نمایندگان آمریکا اعتراض‌های مربوط به دور ریختن آرای بایدن در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا را رد کرد. جمهوری‌خواهان به آرای الکترال ایالت‌های آریزونا، نوادا و میشیگان هم اعتراض کرده بودند اما این ادعاها به نتیجه نرسید.

بیشتر از جهان