آغاز دور تازه‌ای از گفتگوها در مورد صلح افغانستان

خلیلزاد بار دیگر به قطر می‌رود

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان 

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گفته است که دور تازه‌ای از گفت‌وگوها با هم‌پیمانان منطقه‌یی این کشور در مورد مصالحه با طالبان آغاز می‌شود. وزارت خارجه با شر خبرنامه‌ای گفته است که خلیلزاد در راس هیاتی درون سازمانی به بلژیک، آلمان، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان سفر می‌کند.

 هدف این دور از مذاکرات تلاش برای تامین صلح، تضمین منافع امنیتی آمریکا در این روند وفراهم‌ سازی گفت‌وگوهای بین الافغانی خوانده شده است. خبرنامه افزده است که در جریان مذاکرات با حکومت افغانستان مشورت خواهد شد. 

انتظار می‌رود با ختم این گفت‌و‌گوها خلیلزاد برای یک دور دیگری از مذاکرات رو در رو با طالبان به قطر برود. دور قبلی مذاکرات فرستاده ویژه آمریکا با نمایندگان طالبان در ماه جنوری در قطر برگزار شد. بر بنیاد اطلاعاتی که پس از مذاکرات به رسانه‌ها درز کرد، آمریکایی‌ها و طالبان در اصول بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در بدل قطع روابط طالبان با گروه القاعده و تضمین این که افغانستان به پایگاه امن دهشت‌افگنان بین‌المللی تبدیل نشود، توافق کرده اند. 

تاکید بر فراهم سازی گفت‌وگوهای بین الافغانی در حالی صورت می‌گیرد که طالبان هنوز نپذیرفته اند تا با مذاکره‌کنندگان حکومت افغانستان دیدار کنند. اشرف غنی رییس جمهوری این کشور دیروز اعلام که حاضر است برای گروه طالبان در کابل دفتر بدهد و از آنان محافظت کند.