بیانیه سپاه: سرنگونی هواپیما به دلیل ماجراجویی آمریکا بود

در بیانیه سپاه هیچ اشاره‌ای به محاکمه عاملان سرنگونی هواپیمای اوکراینی نشده است

باقیمانده هواپیمای اوکراینی پس از شلیک سپاه-STR / National Security and Defense Council of Ukraine / AFP

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی به دست نیروهایش، دلیل سرنگونی این هواپیمای مسافربری را «ماجراجویی و جنایت تروریستی آمریکا و متعاقب آن ضربه موشکی به پایگاه تروریست‌ها در عین‌الاسد و شرایط جنگی منطقه» اعلام کرد.

در این بیانیه بدون عذرخواهی از خانواده بازمانده‌های این فاجعه و یا اعلام نحوه برخورد با عاملان و آمران شلیک موشک به هوا‍پیمای غیرنظامی «از صبر، نجابت و شکیبایی خانواده‌های کشته شده‌ها» تشکر شده است.

سپاه همچنین مجددا وعده داد که انتقام سخت همچنان در دستور کار این نیروی نظامی قرار دارد.

در این بیانیه آمده است: «ملت شریف و فهیم ایران با درک و تحمل سختی‌های ناشی از دشمنی‌ها و توطئه‌های نظام سلطه و استکبار، مصمم‌تر از گذشته در پی کنار زدن دشمنان از مسیر پرافتخار و آینده درخشان فراروی بوده و انتقام سخت از آنان نیز دستور کار پاسداران انقلاب و مجاهدان مؤمن امت اسلامی خواهد بود.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که بازماندگان کشته‌شده‌های هواپیمای اوکراینی بارها خواستار محاکمه مسئولان جمهوری اسلامی شده‌اند. با این‌حال هنوز هیچ‌کدام از این عاملان و آمران این رخداد به دادگاه فراخوانده نشده‌اند.

سه روز پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران با حضور در برابر دوربین‌های تلویزیونی، مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت.

 چندی پیش و در آستانه سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه، خانواده قربانیان این فاجعه با حضور در دادسرای نظامی تهران خواستار بازداشت امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و محاکمه عوامل این فاجعه شدند. پدر مریم ملک، یکی از قربانیان این فاجعه نیز فرمانده سپاه و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را جنایتکارانی خواند که در تحقیقات مشارکت دارند. او در این باره گفت: «چطور یک‌مشت آدم جنایتکار ممکن است در تحقیقات شرکت داشته باشند. ... فرمانده هوافضایی که  خودش دستش به خون فرزندان ما آلوده است اجازه میده که تحقیق به درستی انجام بشه؟» او به طور مشخص از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و امیرعلی حاجی‌زاده به عنوان جنایتکاران در این فاجعه نام برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرواز شماره ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه، بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸ درحالی‌که سپاه بدون اعلام منطقه پرواز ممنوع، سرگرم حمله‌های موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق بود (تا انتقام قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را بگیرد)، با موشک‌های سپاه بر فراز تهران سرنگون شد. مقامات تهران تا سه روز برخورد موشک به این هواپیما را تکذیب کردند و سرانجام ادعا کردند که این هواپیمای بر اثر آنچه که «خطای انسانی» خوانده شد، سرنگون شده است. با گذشت نزدیک به یک سال، نه‌تنها عاملان این فاجعه معرفی و محاکمه نشده‌اند، بلکه هنوز ابهام‌های بسیار زیادی در مورد نحوه رخ‌دادن این فاجعه مطرح است.