احتمال لغو پروازهای تابستانی رایان ایر به‌دلیل اعتصاب خلبان‌ها

حقوق دوران بارداری و بازنشستگی از جمله مسائل مورد اعتراض است

AFP

در حالی که خلبانان هواپیمایی رایان ایر در بریتانیا خود را برای دادن رای برای اعتصاب آماده می‌کنند، ایندیپندنت پیامد هرگونه اعتصاب احتمالی را ارزیابی کرده است.

خدمه پرواز بزرگترین شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت اروپا که عضو انجمن خلبانان هواپیمایی بریتانیا (بالپا) هستند، قرار است در مورد اعتصاب‌هایی که پیرامون مسائلی چون حقوق بازنشستگی، کمک خرج و حقوق دوران بارداری مطرح است، رای‌گیری کنند.

برایان اِستراتِن، دبیر کل اتحادیه گفته است: «ما نتوانسته‌ایم در مورد هیچ‌یک از مسائل خود با شرکت رایان ایر به توافق برسیم. در واقع، شرکت هیچ‌گونه پیشنهادی ارائه نداده است».

قرار است خلبان‌های رایان ایر ۲۴ ژوئیه، برگه رای برای اعتصاب را دریافت کنند. نتیجه این رای گیری روز هفتم ماه اوت اعلام خواهد شد.‌

قوانین کار، مستلزم دو هفته مهلت پیش از هر اعتصاب است. بنابراین، اولین فرصت برای آغاز اعتصاب ۲۱ ماه اوت، یعنی کمی پیش از تعطیلات عمومی افزون بر دو روز آخر هفته در انگلستان و ایالت «ویلز» است. در ماه اوت سال گذشته، اعتصاب بیست و چهار ساعته خلبانان رایان ایر در آلمان، هلند، بلژیک، ایرلند و سوئد، موجب لغو چهارصد و پنجاه پرواز و تغییر برنامه حدود هفتاد و پنج هزار مسافر شد.

اداره هواپیمایی کشوری بریتانیا از مسافرانی که پروازهایشان لغو شده بود، خواست تا طبق قوانین اروپایی حقوق مسافران، هر یک دویست و پنجاه یورو یا بیشتر ادعای خسارت کنند.

شرکت رایان ایر به ایندیپندنت گفته است که انتظار دارد در تابستان امسال به‌طور متوسط روزانه ۱۵۶ هزار مسافر را به فرودگاه‌های بریتانیا بیاورد یا از آن فرودگاه‌ها به دیگر نقاط پرواز دهد.

فرودگاه «استن استد» عمده‌ترین مرکز پروازهای رایان ایر است که روزانه با بیش از دویست پرواز، ۳۶ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند.

احتمال دارد پروازها از دیگر فرودگاه‌های بریتانیا، از جمله فرودگاه بین‌المللی بلفاست، بیرمنگام، بورن موث، بریستول، میدلند شرقی، ادین‌بورو، لیدز بردفورد، لی‌ورپول، لوتُن، منچستر، پرستویک و ساوث‌اند نیز تحت تاثیر این اعتصاب قرار بگیرند، اما خط اصلی میان فرودگاه «گت ویک» و دوبلین لطمه نخواهد دید، زیرا خلبانان و خدمه هواپیماهای این خط در ایرلند استخدام شده‌اند.

خلبانانی که برای شرکت هواپیمایی بریتیش ایر ویز کار می‌کنند نیز در حال رای دادن برای اعتصاب هستند. نتیجه آرای آن‌ها روز۲۲  ژوئیه اعلام خواهد شد که اگر مثبت باشد، نخستین روز اعتصاب پنجم ماه اوت خواهد بود.

از سوی دیگر، قرار است کارمندان فرودگاه «هیث‌رو»ی لندن نیز در روزهای ۲۶ و ۲۷ ژوئیه و چند روز دیگر در ماه اوت اعتصاب کنند.

حدود صد مامور امنیتی در فرودگاه «گت ویک» هم رای به اعتصاب داده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان