رافائل وارنوک از حزب دموکرات، سناتور ایالت جورجیا شد

وارنوک اولین سناتور سیاه‌پوست در تاریخ ایالت جورجیا خواهد بود

وارنوک، ۵۱ ساله  و کشیش ارشد کلیسای باپتیست در آتلانتا است-JIM WATSON / AFP

به گزارش آسوشیتدپرس، رافائل وارنوک از حزب دموکرات، در انتخابات دور دوم سنای آمریکا در جورجیا، کلی لافلر، رقیب جمهوری‌خواه را شکست داده است.

با این انتخاب، دموکرات‌ها تا در دست داشتن اکثریت سنا، تنها یک کرسی فاصله خواهند داشت.

هیچ‌یک از نامزدهای کاندیداتوری در مجلس سنا در این ایالت نتوانسته بودند در انتخابات سراسری ۳ نوامبر به اکثریت آرای موردنظر در قانون این ایالت دست یابند و به همین دلیل دور دوم انتخابات دیروز برگزار شد.

وارنوک، ۵۱ ساله  و کشیش ارشد کلیسای باپتیست در آتلانتا است. او ۱۵ سال در همان کلیسایی خدمت کرد که توسط رهبر حقوق مدنی، مارتین لوتر کینگ بنیان گذاشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که اولین سناتور سیاه‌پوست در تاریخ جورجیا خواهد بود، در اولین ساعات روز چهارشنبه به‌وقت محلی، در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شد و گفت: «من به سنا می‌روم تا برای تمام جورجیا کارکنم.» او در یک پیام ویدئویی به مخاطبانش گفت:«برای همه‌کسانی که امروز در اینجا مبارزه می‌کنند، خواه به من رأی داده باشید یا نه، این را بدانید: من شما را می‌شنوم، می‌بینم و هر روز که در سنای ایالات‌متحده هستم، برای شما می‌جنگم. من برای خانواده شما می‌جنگم.»

شکست جمهوری خواهان در این ایالت تنها با اختلاف اندکی اتفاق افتاد. از روزها پیش از انتخابات تعدادی از چهره‌های جمهوری‌خواه درباره رویکرد دونالد ترامپ و واکنش‌های او بعد از انتخابات سوم نوامبر و تأثیر آن بر انتخابات جورجیا هشدار داده بودند.

گابریل استرلینگ، چهره جمهوری‌خواه در این ایالت، پیش‌تر به سی ان ان گفته بود «تلاش‌های مکرر ترامپ برای به چالش کشیدن نتایج رقابت‌های ریاست جمهوری در ایالت جورجیا، احتمالاً هزینه‌های سنگینی را به رقابت‌های سنا در آنجا تحمیل کند.»

انتخاب وارنوک برای پر کردن دو سال باقی‌مانده از دوره سنا است. انتخابات در جورجیا برای جایگزینی کرسی جانی آیزاکسون جمهوری‌خواه که سال گذشته از قدرت کناره‌گیری کرد، برگزار شد و سناتور منتخب وارنوک، دو سال دیگر باید مجدداً در انتخابات سنا نامزد شود.

باید منتظر ماند و دید آیا این فرصت دوساله، در زمانی که مجلس سنای آمریکا، احتمالاً زمان پرتنشی را از سر خواهد گذراند، به آقای وارنوک فرصتی خواهد داد تا علاوه بر حفظ آرای فعلی، از جبهه مقابل نیز رأیی برای خود به دست آورد و یا در این دو سال پیش رو در غیاب سیاست‌های فرا حزبی دونالد ترامپ، جمهوری خواهان این ایالت قادر خواهند بود اوضاع را دوباره به نفع خود برگردانند و کرسی ازدست‌رفته را در انتخابات بعدی دوباره به دست بیاورند.

آنچه می‌تواند به آقای وارنوک کمک کند، زنده‌بودن جنش «جان سیاهان مهم است» و پیوند تاریخی او با جنبش مدنی آمریکا است.

جوان بودن او در مقایسه با میانگین سنی بالای اعضای دموکرات در سنا می‌تواند برگ برنده دیگری برای او باشد، اگر هم‌حزبی‌های بالای هفتادسال، به او فضای کافی برای عرضه اندام بدهند، وارنوک می‌تواند یکی از امیدهای حزب دموکرات برای بازسازی درون‌حزبی باشد.

بیشتر از جهان