واحد مقابله با دزدان دریایی کره جنوبی به تنگه هرمز رسید

تهران می‌گوید سفر هیات کره جنوبی به نفتکش توقیف شده ارتباطی ندارد

نفتکش توقیف شده کره جنوبی در خلیج فارس-YONHAP / AFP

دو روز پس از توقیف نفتکش متعلق به شرکت دی‌ام شیپینگ که با پرچم کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس در حال حرکت بود، واحد مقابله با دزدان دریایی کره جنوبی به نزدیکی آب‌های تنگه هرمز رسید.

سپاه پاسداران روز دوشنبه این نفتکش را به بهانه آلودگی زیست‌محیطی در خلیج فارس توقیف کرد و ۲۰ خدمه آن بازداشت شدند. این نفتکش هم‌اکنون در بندر عباس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناو و واحد ضد دزدی دریایی کره جنوبی در حالی به منطقه استراتژیک تنگه هرمز نزدیک شده است که مقامات سئول می‌گویند به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای این بحران هستند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ایران این نفتکش‌ را به دلیل اموال بلوکه شده خود در کره جنوبی توقیف کرده است. با این حال علی ربیعی سخنگوی دولت نسبت به این گزارش‌ها واکنش تندی نشان داد و گفت: «اگر کسی گروگانگیر باشد کره جنوبی است که ۷ میلیارد دلار پول ما را بلوکه کرده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کره هدف از اعزام ناو و یگان ویژه را تضمین امنیت شهروندان این کشور توصیف کرده است.

گاردین به نقل از یک مقام دیگر که نام او را ذکر نکرده می‌نویسد: «این موضوع باید از طریق دیپلماسی حل شود و تمرکز یگان اعزام شده بر امنیت شهروندان و خدمه کشتی‌های کره‌ای است که پس از توقیف این نفتکش از تنگه هرمز عبور خواهند کرد.»

در همین حال کره جنوبی اعلام کرده که طبق برنامه قبلی هیاتی را هفته آینده به ایارن اعزام می‌کند و مذاکراتی برای آزادسازی نفتکش انجام خواهد شد.

البته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید سفر این هیات از قبل برنامه‌ریزی‌ شده بود و ربطی به ماجرای نفتکش ندارد.