جی‌پی‌مورگان: بهای بیت‌کوین به ۱۴۶هزار دلار می‌رسد

«خیز ۹‌ماهه قیمت بیت‌کوین در بازار فقط آغاز جهشی بسیار بزرگتر است»

قیمت کنونی بیت‌کوین حدود ۳۱ هزار دلار است - OZAN KOSE / AFP

«جی‌پی‌مورگان چیس‌اند‌کو»، غول سرمایه‌گذاری بانکی، می‌گوید که خیز ۹‌ماهه قیمت بیت‌کوین در بازار فقط آغاز جهشی بسیار بزرگتر است.

بهای این «رمزارز» در روز یکشنبه به حدنصاب جدید و بی‌سابقه ۳۴ هزار دلار رسید و اکنون قیمت آن حدود ۳۱ هزار دلار است. این قیمت از بهای ماه مارس که زیر پنج هزار دلار بود، بیش از ۵۰۰ درصد بالاتر است اما نظریه‌پردازان جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی می‌کنند که بهای بیت‌کوین با افزایش ۴/۶ برابری دیگری به ۱۴۶ هزار دلار می‌رسد.

طبق یادداشتی که گروهی به سرپرستی «نیکولائوس پانیگیرتزوگولو» در روز دوشنبه منتشر کردند، رقابت بیت‌کوین با طلا در گردش‌های تجاری می‌تواند در درازمدت سرمایه‌گذاری آن در بازار را به بیش از ۲/۵ تریلیون دلار افزایش دهد.

طبق گزارش بلومبرگ در این یادداشت آمده است که ایجاد ازدحام خروج برای طلا با ایفای نقش ارز «جانشین» می‌تواند در درازمدت مزیت بزرگی برای بیت‌کوین باشد. این راهبردپردازان اما گوشزد می‌کنند وقوع چنین مزیت‌هایی در سال ۲۰۲۱ نامحتمل است.

در این یادداشت آمده است که همگرا شدن سریع دگرگونی‌های کوتاه‌مدت بیت‌کوین و طلا نامحتمل است و به نظر ما چنین فرایندی چند سال طول می‌کشد. یعنی به لحاظ نظری قیمت بیت‌کوین در درازمدت به بیش از ۱۴۶ هزار دلار می‌رسد و در نتیجه این قیمت هدف برای امسال، ناپایدار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به گزارش درز کرده سیتی‌بانک در ماه نوامبر که پیش‌بینی کرده بود بهای بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ به ۳۰۰ هزار دلار برسد، این پیش‌بینی با پیش‌بینی‌های صعودی تحلیلگران بازار نیز همخوانی دارد.

در آن گزارش که «بیت‌کوین: طلای قرن ۲۱» نام داشت هشدار داده بودند که خیزش صعودی این ارز احتمالا به فروپاشی بزرگی در قیمت‌ها، مثل کاهش قیمت‌ها بعد از دو افزایش بزرگ سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷، منجر خواهد شد.

در آن گزارش آمده بود: «ماهیت اصلی بیت‌کوین، افزایش غیرقابل تصور در پی اصلاحات دردناک ( نوعی الگو که روند درازمدت را پایدار می‌کند) بوده است. این حرکت می‌تواند در دسامبر ۲۰۲۱ به اوج برسد و قیمت را به مبلغ بسیار بالای ۳۱۸ هزار دلار افزایش دهد.»

 ورود هنگفت سرمایه‌های بنگاهی به بخش رمزارزها که در سال ۲۰۲۰ و در دوران بی‌ثباتی اقتصاد جهان بر اثر همه‌گیری کرونا رخ داد، به این حرکت بازار دامن زده است.

قیمت سایر رمزارزهای مهم نیز مانند بیت‌کوین روند افزایشی داشت و بهای اتریوم(اتر)، لایت‌کوین و بیت‌کوین‌کش در هفت روز گذشته ۲۰ تا ۴۵ درصد بالا رفت.

طبق گزارش کوین‌مارکت‌کپ، اکنون مجموع ارزش کل رمزارزها در بازار به بیش از ۸۵۵ میلیارد دلار رسیده است و سهم بیت‌کوین نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد