استفاده از پُلی‌استایرن در کوستاریکا ممنوع می‌شود

این تصمیم به دلیل اثرات مخرب زیست محیطی این پلیمر مصنوعی گرفته شده

عکس آرشیوی است- AFP

کوستاریکا به علت نگرانی‌های زیست محیطی و اثرات مخرب پُلی‌استایرن، نوعی پلیمر مصنوعی، در صدد اعلام ممنوعیت واردات و فروش این عامل بسته‌بندی مواد است. 

این قانون که در اوایل این هفته به امضا رسیده است،‌ در سال ۲۰۲۱، یعنی همان سالی که دولت  کوستاریکا اعلام کرده است که طی آن، کشور عاری از پلاستیک و کربن خواهد شد، به اجرا در خواهد آمد. 

پُلی‌استایرن که در آمریکا با عنوان «استایروفوم» شناخته می‌شود، به دلیل وزن سبک، هزینه تولید کم و بهداشتی بودن برای بسته‌بندی و حمل مواد غذایی، به طرز گسترده‌ای استفاده می‌شود. 

در عین دارا بودن تمام این مزیت‌ها، این ماده شکننده در محیط زیست «تجزیه پذیر» نیست و در عوض به سرعت خرد می‌شود و به صورت میکروپلاستیک‌های آسیب‌زا، به‌راحتی به آبراه‌ها و اقیانوس‌ها راه می‌یابد و ذرات آن در اندام موجودات دریایی جذب می‌شوند.

مواد شیمیایی که در تولید پُلی‌استایرن مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای انسان‌ها، به‌ویژه کسانی که در طی مراحل تولید در معرض تماس با آن قرار دارند، خطرناک است و احتمال تحریک پوست، چشم‌ها، و تاثیرات منفی تنفسی و گوارشی متعددی در بر دارد. همین مواد با ورود به آبراه‌ها و دریاها، موجب آلودگی آب و گوشت حیواناتی که مصرف می‌کنیم نیز می‌شوند. 

 کوستاریکا مدت‌هاست که تنوع زیستی منحصر به فرد خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های آن کشور به‌شمار می‌آورد. اگرچه این کشور از لحاظ مساحت فقط سه دهم درصد از سطح زمین را فراگرفته است، اما طبق نظر دولت آن کشور، نزدیک به ۴ درصد از گونه‌های مختلف موجودات جهان در آن زندگی می‌کنند. شایان ذکر است که پلاستیک، به عنوان تهدیدی بزرگ برای این موجودات و تنوع زیستی آنان شناخته شده است.

دولت  کوستاریکا اظهار کرده که «به ترویج و تشویق جایگزین‌سازی صنایعی خواهد پرداخت که در حال حاضر مشغول واردات یا تولید ظروف و بسته‌بندی‌های تولید شده از پُلی‌استایرن منبسط شده هستند، و آنها را برای دستیابی به جایگزین‌های سازگار با محیط زیست یاری خواهد کرد». 

آقای «کارلوس آلوارادو کزادا»، رئیس جمهوری  کوستاریکا، گفت، برای محافظت از محیط زیست طبیعی و سلامت انسان‌ها «لازم بود که نه تنها در ذهنیت، بلکه عملکرد خود را نیز تغییر دهیم». 

وی افزود:‌ «امروز ما به مردم  کوستاریکا ثابت کردیم که برای حفظ حقوق اساسی آنها مانند حق برخورداری از سلامت، مبارزه خواهیم کرد. همزمان با آن، ما پیام شفاف و بی‌شبهه‌ای در جهت تلاش دولت برای نجات اقتصاد خود از مضرات کربن صادر کرده‌ایم». 

هایدی رودریگِز، معاون وزیر امور آب و اقیانوس  کوستاریکا، در تایید آن اظهارات افزود: «پلی استایرن انبساط یافته یکی از بزرگترین آلاينده‌های رودخانه‌ها و اقیانوس‌های ما به شمار می‌آید، چرا که برای سالیان متمادی در اکوسیستم‌های ما باقی می‌ماند و موجب از بین رفتن حیات وحش، از جمله لاک‌پشت‌ها، ماهی‌ها، و سایر حیواناتی می‌شود که این مواد را با مواد غذایی اشتباه می‌گیرند.». 

وی خاطرنشان ساخت که «تنها با داشتن رودخانه‌ها و اقیانوس‌های سالم و تمیز قادر خواهیم بود با بحران آب و هوایی مقابله کنیم و متضمن زندگی با کیفیت سالم برای جوامع ساحلی خود باشیم». 

آقای آلوارادو زمانی که در سال ۲۰۱۸ مسئولیت اداره دولت را عهده‌دار شد، برنامه جسورانه‌ای برای حذف سوخت‌های فسیلی اعلام کرد و خواستار آن شد که  کوستاریکا به اولین کشور کاملا کربن زدوده جهان بدل شود. 

این روزنامه‌نگار پیشین، برای حضور در مراسم تحلیف خود در ماه مه سال گذشته، با یک اتوبوس که با سوخت هیدروژنی حرکت می‌کرد، وارد محل برگزاری مراسم شد و گفت:‌ «کربن‌زدایی مهم‌ترین اقدام بزرگ نسل ما است و اگر  کوستاریکا نخستین کشوری نباشد که این امر را عملی می‌کند، باید در زمره اولین‌ها باشد. ما وظیفه سترگ و شکوهمند زدودن سوخت‌های فسیلی از اقتصاد کشورمان را بر عهده داریم تا بتوانیم راه‌گشای استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر باشیم».

© The Independent

بیشتر از زندگی