العلا، «شهر-موزه»ای که بحران خلیج فارس در آن به پایان رسید

شهر باستانی العلا در استان مدینه در شمال غربی عربستان زمانی در تقاطع راه‌های اصلی تجارت عود قرار داشت

FAYEZ NURELDINE / AFP

عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای آن موافقت کردند که محاصره فلج‌کننده سه ساله قطر را پایان دهند. این توافق را روز سه‌شنبه، سران کشورهای منطقه خلیج فارس امضا کردند.

توافقنامه «همبستگی و ثبات» روز سه‌شنبه در نشستی در شهر بیابانی العلای عربستان به امضا رسید. همان جا بود که امیر قطر پس از فرود در عربستان سعودی برای نخستین بار پس از سه سال و نیم برای شرکت در نشست سالانه شورای همکاری خلیج، با آغوش گرم شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی روبرو شد.

شهر باستانی العلا در استان مدینه در شمال غربی عربستان زمانی در تقاطع راه‌های اصلی تجارت عود قرار داشت که از دریای مدیترانه تا هند و شمال آفریقا را شامل می‌شد.

جمعیت این شهر اکنون کمتر از پنج هزار نفر است، ولی پادشاهی عربستان آن را یک جاذبه مهم فرهنگی و توریستی می‌داند و طرح‌هایی در دست دارد که این شهر را که در احاطه دیوارهای باستانی است به یکی از بزرگترین موزه‌های زنده جهان بدل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاکمان عربستان سعودی امیدوارند که هر سال میلیون‌ها گردشگر به منطقه‌ای بیایند که تاریخی دراز دارد. در این منطقه، مکانی بنام «الحجر» است که بقایای یک آبادی در زنان پادشاهی نبطی در دوهزارسال پیش است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. آبادی الحجر به گونه ای چشمگیر تا امروز دست نخورده باقی مانده است.

توافقی که به بحران پایان داد، روز سه‌شنبه در جریان چهل و یکمین نشست سالانه شورای همکاری خلیج [فارس] امضا شد.

این نشست در تالار کنسرت مرایا برگزار شد، بنایی که از نظر معماری تقریبا به اندازه همین محل تاریخی چشمگیر است. مکعب‌واره درخشان این بنا، رکورد جهانی گینس برای بزرگترین بنای آینه‌ای جهان را در اختیار دارد. دیوارهای بازتابنده بیرونی آن، منظره بیابان اطراف را منعکس می‌کند.

ساخت تالار بنا با گنجایش پانصد نفر در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید و تا کنون شاهد اجراهایی از هنرمندانی چون لاینل ریچی و آنریا بوچلی بوده است.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر