العلاء مقصدی برای گردشگری جهانی، تاریخ سیاسی را می‌نویسد

این منطقه از دیرباز پلی میان تمدن شرق و غرب و میعادگاهی برای گفتگوی فرهنگ و تمدن بوده است

انتخاب العلاء به عنوان محل برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس اقدامی قابل توجه است-FAYEZ NURELDINE / AFP

العلاء با توجه به برخورداری از موقعیت جغرافیایی و تاریخی ممتاز، پل ارتباطی شرق و غرب محسوب می‌شود و به لطف چشم‌اندازهای زیبایش، به منطقه جهانگردی درعربستان تبدیل شده است.

این شهر که در شمال غربی عربستان سعودی واقع شده است، روز سه‌شنبه میزبان نشست تاریخی خلیج فارس است و حالا جنبه سیاسی خود را هم در دل تاریخ نمایان می‌کند.

العلاء که به تازگی مورد احیا و بازسازی قرار گرفته است، با دربرداشتن نشانه‌های تاریخی غنی و نیز طبیعت بکر در دل تخته‌ سنگ‌ها و تپه‌های شنی، شاهکار‌های بی‌نظیری را به بینندگان خود نشان می‌دهد. آنچنان که شاید در کمتر وب‌سایت جهانگردی بتوان مشاهده کرد. این منطقه همچنین از دیرباز پلی میان تمدن شرق و غرب و میعادگاهی برای گفتگوی فرهنگ و تمدن بوده است.

العلاء این‌بار، اما، رخت سیاست به تن کرده است چرا که چهارشنبه به ریاست سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان، میزبان چهل‌و‌یکمین نشست شواری همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد بود. در این نشست رهبران کشورهای عضو این شورا حضور خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر گزارش اسکای‌نیوز عربی «انور قرقاش» وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی تایید کرد که نشست العلاء یک اتفاق عالی است که انسجام خلیج فارس را احیا می‌کند.

وی در حساب رسمی توییتر خود نوشت: «ما در یک نشست تاریخی در العلاء هستیم و اطمینان داریم که ثبات و رفاه کشورها و مردم الویت ما است». در عین حال «احمد ناصر الصباح» ، وزیر امور خارجه کویت نیز از گشوده شدن آسمان و مرزهای عربستان و قطر روز سه‌شنبه خبر داد.

از سال ۱۹۸۱ که اولین اجلاس خلیج فارس برگزار شد تا کنون، نشست‌های شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکل سنتی در پایتخت شش کشور حاشیه برگزار می‌شد. اما حالا انتخاب العلاء به عنوان محل برگزاری این اجلاس بسیار نمادین است و پایتخت پادشاهی باستان حال به گذرگاهی سیاسی تبدل می‌شود.

شاهزاده بدر بن عبدالله بن فرحان، وزیر فرهنگ عربستان سعودی برگزاری اجلاس خلیج فارس در العلاء را ستود و گفت:  اینجا «محل دیدار تمدن ها، مردم و فرهنگ ها» است.

حالا پس از اعلام میزبانی نشست کشورهای خلیج فارس همه نگاه‌ها به این منطقه معطوف شده است تا درخشش تاریخی این منطقه از دوره‌‌های سنگی و ماقبل تاریخ تا پادشاهی اعراب، قبل و بعد از ظهور اسلام، تا دوران مدرن را مشاهده‌گر باشند. چرا که این سرزمین محل تلاقی تمدن‌های نیل و بین‌النهرین و سواحل مدیترانه از یک سو و تمدن‌های شبه جزیره عربستان، آفریقا و آسیا از سوی دیگر بوده است.

بیشتر از سفر