خواست کمیسیون حقوق بشر افغانستان از مذاکره‌کنند‌گان برای آتش‌بس

این کمیسیون می‌گوید آتش‌بس نیاز فوری مردم افغانستان است و در دور دوم مذاکرات صلح نخست روی آن توافق شود

کمیسیون حقوق بشر مذاکرات صلح را فرصت تاریخی برای برقراری صلح در افغانستان خواند - کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در اعلامیه‌ای نهایی شدن کارشیوه مذاکرات صلح میان هیئت مذاکره‌کننده افغانی و طالبان را یک پیشرفت بزرگ خواند و به ملت افغانستان و هیئت دو طرف تبریک گفت و تاکید کرد که «باید در دور دوم مذاکرات صلح هیئت دو طرف نخست روی آتش‌بس بحث نموده به یک توافق برسند، زیرا آعلام آتش‌بس از نیازهای فوری مردم افغانستان است که باید صورت گیرد.» 

این سازمان حقوق بشری در این اعلامیه گفته است: «این مذاکرات فرصتی تاریخی برای پایان دادن به جنگ و فراهم‌سازی زمینه صلح پایدار در افغانستان را فراهم می‌کند. تشدید و تداوم فزاینده خشونت‌ها تلفات ملکی و خسارت مالی که همه روزه بر مردم وارد می‌شود امید به صلح را کاهش می‌دهد. این خشونت‌ها همچنین به غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان بیشتر آسیب می‌رساند و بر مشارکت عمومی روند صلح به شدت تاثیر می‌گذارد. تجمعات عمومی، مشارکت فعال زنان، رسانه‌ها و علمای دین را در برابر روند صلح کم‌رنگ و تضعیف می‌سازد، بنابراین ما بار دیگر بر اعلام آتش‌بس فوری تاکید می‌کنیم.» 

مسؤولین حقوق بشر افغانستان ضمن درخواست از هیئت مذاکره‌کننده دو طرف بر اعلام آتش‌بس فوری در دور دوم مذاکرات صلح در این کشور نوشت: «جنگ در افغانستان میلیون‌ها قربانی غیرنظامی از خود به جا گذاشته است. ما در سراسر افغانستان در شهرها و روستاها، میلیون‌ها بیوه زن، یتیم و افراد دارای معلولیت ناشی از جنگ داریم. جنگ هیچ محله و منطقه‌ای را بی‌تاثیر نگذاشته است. تمام مردم افغانستان به ویژه غیر نظامیان از حملات انتحاری و مهمات منفجر ناشده، حملات هدفمند، حملات شبانه و حملات هوایی آسیب‌های گوناگون دیده‌اند که با تاسف هنوز هم ادامه دارد. ما از دو هئیت مذاکره‌کننده می‌خواهیم به قربانیان و نگرانی‌های آنان توجه کنند و به صدای آنان گوش داده شود و به درد و رنج آن‌ها مبنی بر پایان دادن به جنایات و اطمینان از تکرار نشدن آن احترام بگذارند و با اعلام آتش‌بس توافق کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان بر پرداختن حقوق قربانیان این کشور و کمک به آنان در گفت‌وگوهای صلح تاکید کرد: «ما افزون بر حضور و مشارکت قربانیان در مذاکرات صلح خواستار گنجانیدن حقوق قربانیان در دستورکار مذاکرات نیز هستیم. قربانیان نقشی مهم در روند آشتی و التیام ایفا می‌کنند و امکان صلح در سطح جامعه و کشور را نیز فراهم می‌سازند که باید در این زمینه توجه صورت گیرد.» 

در همین حال، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان در تازه‌ترین توییتی که در آستانه آغاز دور دوم گفت‌وگوهای صلح کرد نوشته است: «به دوحه و منطقه با این امیدواری برمی‌گردم که هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در دور دوم مذاکرات به پیشرفت‌های محسوس دست یابند.» 

او گفت: «هیئت دو طرف با تفاهم واقعی و مذاکره درباره توافق هرچه زودتر روی یک راه حل سیاسی و کاهش هرچه زودتر خشونت‌ها یا آتش‌بس، باید نشان بدهند که به سود مردم افغانستان تلاش می‌کنند.» 

رامش حیدری، ساکن کابل نیز تاکید بر اعلام فوری آتش‌بس دارد: «متاسفانه دور نخست مذاکرات صلح حیف شد. به توقعی که مردم داشتند نرسیدند. در دور دوم مذاکرات صلح که قرار است امروز یا فردا آغاز شود، خواست ما از هیئت مذاکره‌کننده دو طرف این است که باید نخست روی اعلام آتش‌بس بحث کنند و به توافق برسند تا حداقل این کشتار بی‌رحمانه‌ای که جریان دارد به پایان برسد.» 

نوید محمدی، شهروند دیگر می‌گوید: «اگر در دور دوم مذاکرات صلح هیئت دو طرف روی آتش‌بس توافق نکنند و به موضوعات بی‌مورد و غیر ضروری بپردازند و این روند را پس از چند روز نیز به پایان برسانند، امید مردم از گفت‌وگوهای صلح کاسته می شود و برای همیشه ختم خواهد شد.» 

خواست فوری اعلام آتش‌بس از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و مردم این کشور در حالی صورت می‌گیرد که قرار است دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت افغانی و طالبان به زودی در دوحه آغاز گردد و دو طرف روی موارد اساسی مانند ختم جنگ، تامین صلح، اعلام آتش‌بس و دیگر موضوعات بحث و گفت‌وگو کنند و به توافق برسند.