خلیلزاد به امید پیشرفت چشمگیر در مذاکرات صلح وارد کابل شد

فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پس از دوحه و اسلام‌آباد وارد کابل شد

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در سفر منطقه‌ای‌ پس از دوحه و اسلام‌آباد وارد کابل شد تا همزمان با شروع دور دوم مذاکرات صلح با طرف‌های دخیل در این روند گفت‌وگو کند.

او در دوحه با مقا‌م‌های قطری و در اسلام‌آباد با رئیس ارتش و رئيس سازمان اطلاعات ارتش آی‌اس‌آی دیدار و مذاکره کرد.

دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی بین نمایندگان نظام جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان بر سر مسایل مورد اختلاف امروز در دوحه شروع خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلیلزاد در رشته توییتی نوشت:‌ «من به دوحه و منطقه با این امیدواری برمی‌گردم که طرف‌ها در مرحله بعدی مذاکرات صلح افغانستان، به‌طور محسوسی پیشرفت خواهند کرد.»

او افزود: «هر دو طرف باید نشان دهند که با مصالحه واقعی و مذاکره برای موافقت به یک تفاهم سیاسی به سریع‌ترین صورت ممکن، و کاهش فوری و قابل توجه خشونت (آتش‌بس)، به نفع مردم افغانستان عمل می‌کنند.»

خلیلزاد از ادامه خشونت‌ها نیز انتقاد کرد:‌ «سطح فعلی خشونت، شامل قتل‌های هدفمند، پذیرفتنی نیست. آنهایی که خشونت را تداوم می‌بخشند، می‌خواهند روند صلح و آینده کشور را تضعیف کنند. آنان اراده مردم افغانستان که صلح آرزو دارند را نمایندگی نمی‌کنند.»

هیات مذاکره‌ کننده افغانستان امروز (سه‌شنبه) صبح راهی دوحه شد تا با مذاکره‌کنندگان طالبان گفت‌‌وگوها را از سرگیرد. آتش‌بس و تقسیم قدرت دو مساله اصلی‌ است که در این دور مذاکرات مطرح خواهد شد.

نادر نادری، سخنگوی هیات مذاکره‌‌کننده افغانستان می‌گوید:‌ «هیأت مذاکرات صلح جمهوری اسلامی افغانستان پس از سه هفته مشورت با رهبری دولت، اعضای شورای عالی مصالحهٔ ملی، روسا و اعضا شورای ملی کشور، فعالان سیاسی و مدنی، عالمان دین و دیگر اقشار کشور در کابل و ولایات، امروز برای از سرگیری مذاکرات صلح، کابل را به قصد دوحه ترک کرد.»

او می‌افزاید: «هیأت مذاکرات صلح جمهوری اسلامی افغانستان، از نظر و راهنمایی‌های لازم برای آغاز موافقتنامه دور دوم مذاکرات صلح برخوردار شده و آماده است تا به منظور تامین صلح سراسری در کشور، گفت‌وگوها را از سرگیرد. در جریان مشورت‌ها معلوم شد که آتش‌بس نخستین خواست مردم ما است.»