پیشنهاد پناهندگی سیاسی مکزیک به جولیان آسانژ

رییس جمهور مکزیک در حالی این پیشنهاد را مطرح کرده که رسانه‌ها در این کشور بابت محدودیت آزادی بیان تحت فشار هستند

یکی از حامیان جولیان آساژ در خارج از دادگاهی که در لندن برای وی تشکیل شده بود - DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

پس از آن که صبح دوشنبه دادگاهی در بریتانیا درخواست استرداد جولیان آسانژ به ایالات متحده را نپذیرفت، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رییس جمهور مکزیک به مؤسس ویکی‌لیکس پیشنهاد پناهندگی سیاسی داد. 

لوپز اوبرادور این موضوع را طی گزارش روزانه‌اش به مطبوعات اعلام کرد و در مصاحبه با مطبوعات مکزیک گفت: «از وزیر امور خارجه درخواست خواهم کرد ترتیبات لازم را بدهد که پیشنهادی به بریتانیا بدهیم تا آزادی آقای آسانژ حفظ شود و مکزیک پیشنهاد پناهندگی سیاسی را به وی بدهد.» 

لوپز اوبرادور از نظام دادخواهی بریتانیا  بابت جلوگیری از استرداد این خبرنگار گرفتار تشکر کرد و این کار را «پیروزی عدالت» خواند. 

رییس جمهور مکزیک همچنین گفت شرایطی که آسانژ از زمان دستگیری در آن قرار داشته است دست ‌کمی از شرایط «شکنجه دیدن» ندارد و مکزیک افتخار می‌کند که بتواند او را از آزار و اذیت بیشتر «خلاص» کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوپز اوبرادور گفت: «آسانژ خبرنگار است و شایستگی دارد که از فرصتی برخوردار شود و من طرفدار بخشش وی هستم.» ساعاتی قبل از این پیشنهاد پناهندگی، ونسا بارایتسر، قاضی دادگاه ناحیه ای بریتانیا طی جلسه محاکمه‌ای که در دادگاه بیلی قدیم لندن برگزار شد، به دلایل رعایت ملاحظات حفظ سلامت روانی، درخواست ایالات متحده برای استرداد وی را نپذیرفته بود. 

آسانژ از سال ۲۰۱۰ با مجموعه اتهاماتی روبه‌رو بوده است و پس از آن که هزاران سند محرمانه را اوایل دهه قبل منتشر کرد، در ایالات متحده تحت تعقیب است. 

این خبرنگار استرالیایی قبلاً و در پی صدور حکم بازداشت وی در سوئد به اتهام تجاوز جنسی، به سفارت اکوادر پناهنده شده بود و پس از اخراج از این سفارت‌خانه در خطر محاکمه به اتهام جاسوسی قرار گرفت. 

البته مکزیک که از زمان رییس جمهوری لوپز اوبرادور روابط گرمی با ایالات متحده دارد، اعلام کرده است متقاضیان پناهندگی «باید تعهد بدهند در امور سیاسی هیچ کشور مداخله نکنند» که مستقیماً به رویدادهای منجر به دستگیری آسانژ در سال ۲۰۱۹ اشاره دارد. 

اما علی‌رغم بدگمانی برخی نسبت به نقش جنجالی آسانژ در سیاست جهان، دولت مکزیک اعتقاد راسخ دارد که «او به دلیل خبرنگار بودن شایستگی دارد تا از فرصت آزادی برخوردار شود» و پیشنهاد پناهندگی هم اقدامی در مسیر درست است. 

لوپز اوبرادور در حالی این پیشنهاد پناهندگی را داده است که در خود مکزیک بابت محدودیت آزادی بیان و واکنش به گزارش‌های ناخوشایند رسانه‌ها به شدت مورد انتقاد است.

© The Independent

بیشتر از جهان