درخواست از ترامپ برای عفو جولیان آسانژ

آسانژ در صورت محکومیت به اتهام‌ توطئه و جاسوسی با مجازات حداکثر ۱۷۵ سال زندان روبه‌رو است

جولیان آسانژ در سال ۲۰۰۶ «ویکی‌لیکس» را پایه‌گذاری کرد- Niklas HALLE'N / AFP

دونالد ترامپ هفته گذشته با استفاده‌ کردن از اختیارات مقام ریاست‌جمهوری برای عفو و تخفیف مجازات تعدادی از مجرمان در آخرین ماه حضور خود در کاخ سفید، ‌باز هم خبرساز شد. او تقریبا ۵۰ عفونامه و تخفیف مجازات به دستیاران خود، سیاستمداران جمهوری‌خواه و دیگر افراد اعطا کرده است و اینک بسیاری می‌پرسند: نفر بعدی کیست؟

با توجه به خیل عفونامه‌های صادره، رئیس‌جمهور با فشارهای فزاینده‌ای روبرو شده است تا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، او را نیز مشمول عفو کند.

آسانژ در سال ۲۰۰۶ «ویکی‌لیکس» را پایه‌گذاری کرد. ویکی‌لیکس وب‌سایتی است که اخبار محرنامه و طبقه‌بندی شده‌ای را که توسط منابع ناشناس به بیرون درز می‌شود، منتشر می‌کند. وی در سال ۲۰۱۰ با انتشار اطلاعات حساس نظامی درز شده توسط «چلسی منینگ»، تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریكا، به شهرت رسید.

آسانژ که متولد استرالیا است، در صورت محکومیت به اتهام‌های توطئه و جاسوسی، با مجازات حداکثر ۱۷۵ سال زندان روبه‌رو است. او در حال حاضر در زندان بلمارش در لندن نگهداری می‌شود و قاضی بریتانیایی قرار است در ۴ ژانویه سال آینده درباره استرداد او به ایالات‌متحده تصمیم بگیرد.

حامیان آسانژ وی را یک مبارز راه حقیقت و آزادی بیان می‌دانند. در هفته‌های اخیر، طرفداران او از جمله تعدادی از چهره‌های سرشناس، فشارهای خود بر رئیس‌جمهور را افزایش داده و از او برای آسانژ، عفو طلب کرده‌اند. وکلای آسانژ در جلسه دادگاه در لندن درباره استرداد وی استدلال کردند که تعقیب قضایی او انگیزه سیاسی دارد.

از جمله کسانی که رئیس‌جمهور را به صدور عفو برای آسانژ فراخوانده‌اند‌، افشاگر معروف «ادوارد اسنودن»، پاملا اندرسون، بازیگر سینما و حتی سارا پیلین، نامزد سابق ریاست‌جمهوری است که خود از قربانیان شناخته شده ویکی‌لیکس بوده است.

اسنودن در سوم دسامبر توییت کرد: «آقای رئیس‌جمهور! اگر قرار باشد در طول زمامداری‌ خود تنها یک عفونامه صادر کنید، لطفا جولیان آسانژ را عفو کنید. تنها شما هستید که این قدرت را دارد که جان او را حفظ کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم پیلین، فرماندار سابق آلاسکا، علیرغم اینکه یکی از مشهورترین قربانیان این سایت افشاگر بوده است، هفته گذشته گفت که به عقیده او این مرد ۴۹ ساله «سزاوار» بخشش است.

تولسی گبارد، نماینده کنگره، هم که خواستار لغو اتهامات اسنودن و آسانژ شده است، در ماه نوامبر همین نظرات را تکرار کرد. وی آن زمان در توییتی نوشت: «حال که شروع به صدور عفونامه کرده‌اید، لطفا از اختیار خود برای عفو کسانی استفاده کنید که با فداکاری‌های بزرگ، فریب و جنایت افراد در «دولت عمیق» (deep state) را افشا کرده‌اند.»

در میانه گمانه‌زنی‌ها مورد این که قرعه عفو قرار است در نوبت بعد به نام چه کسی بیفتد، برخی از متحدان رئیس‌جمهور می‌گویند که آقای ترامپ احتمالا پرونده آسانتژ را بررسی خواهد کرد. تاکر کارلسون، مجری فاکس نیوز، اوایل این ماه در گفتگو با استلا موریس، نامزد آسانژ که از ترامپ خواهان عفو او شده است، گفت: «تصور من این است که رئیس‌جمهور احتمالا می‌خواهد او را عفو کند.» او افزود: «من فکر می‌کنم بسیاری از افراد بدطینت هستند که نمی‌خواهند این عفو اتفاق بیفتد. به‌هرحال، خواهیم دید که چه خواهد شد.»

به‌طور سنتی، روسای‌جمهور امریکا در ماه‌های آخر حضور در کاخ سفید، از اختیارات خود مندرج در ماده دو بخش دوم قانون اساسی‌ برای صدور عفونامه استفاده می‌کنند. بر  اساس قانون اساسی، رئیس‌جمهور اختیار دارد «مگر در موارد استیضاح، جرایم علیه ایالات‌متحده را تعلیق یا عفو کند.»

باراک اوباما در دوره ریاست خود یک هزار و ۳۸۵ تخفیف مجازات و ۲۱۲ عفونامه صادر کرد. او در هفته آخر ریاست‌جمهوری خود، در مجازات «چلسی منینگ» به دلیل فاش کردن مطالب به ویکی‌لیکس،‌ تخفیف داد.

روز بیستم ژانویه و با برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی، آقای ترامپ این اختیارات را از دست خواهد داد.

© The Independent