احتمال نصف شدن دوز واکسن کرونا در آمریکا برای شتاب دادن به مایه‌کوبی

از روز شنبه تاکنون به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار آمریکایی واکسن تزریق شده است

برای رسیدن به ایمنی جمعی در برابر ویروس کرونا به ۸۰ درصد مردم ایالات متحده باید واکسن تزریق کرد-REUTERS/Carlo Allegri/File Photo

با تشدید نگرانی‌ها از کاهش سرعت توزیع واکسن نسبت به پیش‌بینی‌ها، دولت فدرال ایالات متحده مشغول بررسی طرحی است که مقدار کمتری واکسن کووید-۱۹ مدرنا یعنی نیم دوز به برخی افراد تزریق کند تا سرعت اجرای طرح واکسن‌زنی را افزایش دهد. 

منصف سلاوی رئیس عملیات «سرعت کیهانی»، که طرحی است برای شتابدهی به اجرای عملیات واکسن‌زنی، گفت تزریق یک نوبت واکسن مدرنا به افراد گروه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال «همان واکنش ایمنی را ایجاد می‌کند» که دو تزریق دوز مشخص شده ایجاد می‌کند. 

او گفت مقامات در حال مذاکره با مدرنا و اداره غذا و دارو هستند. 

دکتر سلاوی در برنامه «رو در رو با مردم» که از شبکه سی‌بی‌اس پخش می‌شد گفت: «ایمن کردن عده بیشتری از مردم بسته به واقعیت‌ها و داده‌های موجود دارد.» وی افزود: «البته که همچنان به تولید واکسن ادامه می‌دهیم.» 

این در حالی است که تلاش‌های دولت دونالد ترامپ در مدیریت واکسن‌زنی با انتقادهایی روبه‌رو شده است. آمریکا از لحاظ آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر این همه‌گیری از همه کشورها اوضاع خراب‌تری داشته است و مجوز تزریق واکسن‌های فایزر و مدرنا را به عموم مردم در نیمه ماه دسامبر صادر کرده است. طرح واکسن‌زنی در این کشور از آن چه کاخ سفید مدعی بود یعنی واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر تا پایان ۲۰۲۰ بسیار کندتر پیش رفته است. 

اما مرکز مهار بیماری‌ها گفت که از روز شنبه تاکنون به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واکسن تزریق شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سلاوی گفت امیدوار است هرچه پیش برویم اجرای طرح واکسیناسیون بهتر شود و گفت فکر خوبی نیست که به جای نگه داشتن دوزها برای دور دوم به تعداد بیشتری از افراد یک دوز واکسن بزنیم. 

او گفت کاهش مقدار دوزهای واکسن مدرنا به نصف رویکرد مسؤولانه‌تری است اما باید براساس حقایق و داده‌هایی باشد. 

مسؤولان گفته‌اند برای رسیدن به ایمنی جمعی در برابر ویروس کرونا به ۸۰ درصد مردم ایالات متحده باید واکسن تزریق کرد. 

آنتونی فاوچی متخصص ارشد فدرال در امور بیماری‌های عفونی نیز به دولت هشدار داد نباید چشم خود را بر روش‌ها، دوزها و زمان‌بندی مورد استفاده در آزمایش‌های بالینی ببندد و بازدهی طرح واکسن‌زنی باید بیشتر شود.  

دکتر فاوچی در برنامه «با رسانه‌ها» که از شبکه ان‌بی‌سی پخش می‌شد گفت: «علم که معلوم است به ما چه می‌گوید. حس من این است… که باید طبق نتایج آزمایش‌های بالینی پیش برویم. اما تزریق واکسن به بازوی مردم را باید با بازدهی بیشتری انجام دهیم.» 

در ایالات متحده بیش از ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۳۵۰ هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا مشغول بررسی این است که بهتر است به تعداد بیشتری از مردم اولین دوز را تزریق کند یا هر دو دوز را به کسانی تزریق کند که اولی را دریافت کرده‌اند. 

البته دولت بیشتر تمایل به تزریق دوز اول به تعداد هرچه بیشتر مردم دارد و این باعث نگرانی متخصصانی شده است که می‌گویند داده‌های علمی دال بر مؤثر بودن واکسن با نصف کردن مقدار آن وجود ندارد.

© The Independent

بیشتر از جهان