چرا پشت‌کنکوری‌ها خودکشی می‌کنند؟

برنامه‌های صداوسیما یکی از علل هیجان کاذب در کنکور است

 در بولتن‌های محرمانه آموزش و پرورش اخباری از خودکشی ده‌ها نفر از داوطلبان کنکور وجود داشته است - عکس از فارس

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش در چهارمین نشست کارگاه تعاملی سیاستگذاری کودکان و نوجوانان گفت که در سال‌های گذشته در بولتن‌های محرمانه اخباری از خودکشی ده‌ها نفر از داوطلبان کنکور داشتیم که به علت شکست، سرکوب و تحقیر در خانواده این کار را انجام داده بودند. برخی داوطلبان از حیث ویژگی‌های روان‌شناختی به‌دلیل شکستی که در کنکور متحمل شدند، آینده دردناکی را تجربه می‌کنند.

ایسنا به نقل از محمد بطحایی که در جلسه‌ای با موضوع «نقد و بررسی نظام آموزشی کنکور محور» شرکت کرده بود نوشت کنکور بنا به نیازها و ضرورت‌های دهه ۴۰ شکل گرفت، اما در طول زمان اثرات و تبعات زیادی بر روی کودکان و نوجوانان ما داشته است.

او در ادامه صداوسیما را نیز به‌عنوان یکی از علل هیجان کاذب در کنکور برشمرد و گفت تلویزیون خانواده‌ها را تهییج می‌کند که فرزندانشان را در کلاس کنکور ثبت‌نام کنند و فلان کتاب‌ها را خریداری کنند. او تأکید کرد آموزشگاه‌های کنکور گاهی با هزینه سرسام‌آور خانواده‌ها را وادار می‌کنند حتی اگر حیث مالی بضاعت چندانی ندارند برای آنکه عقب نیفتند فرش زیر پایشان را بفروشند تا فرزندشان در فلان رشته قبول شود.

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش در انتها اظهار داشت که گسترش بی‌حدوحصر دانشگاه‌ها موجب کاهش کیفیت فارغ‌التحصیلان شده که البته این فرصت مناسبی برای حذف کنکور است.

در همین رابطه، افسانه نیک‌زاد، روان‌شناس خانواده و جوانان درباره آمار داوطلبانی که به خودکشی فکر می‌کنند به تابناک گفت: متأسفانه باتوجه‌به اینکه فشارهای خانواده برای پذیرش داوطلبان در کنکور و ورود به دانشگاه بالاست این امکان وجود دارد که کنکوری‌ها تمام آینده خود را منوط به قبولی در دانشگاه بدانند و بر همین اساس احتمال فکرکردن به خودکشی در صورت عدم قبولی وجود دارد. او اضافه کرد در صورت بالا بودن استرس و فشارهای وارده به داوطلبان حتی این احتمال هم وجود دارد که فکر به خودکشی، اجرایی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، فرهاد رهبر، رئیس پیشین دانشگاه تهران گفته بود سالانه بیش از هشت هزار میلیارد تومان هزینه کلاس‌های کنکور در کشور است. این رقم چنان عظیم است که یقیناً سودجویان را نسبت به آن علاقه‌مند می‌کند؛ بنابراین، حذف کنکور قطعاً با مقاومت بخش بزرگی از کسانی مواجه خواهد شد که از وجود این سد آموزشی، منتفع می‌شوند. پای این تجارت به صداوسیما نیز کشیده شده است. بر اساس یک گزارش از خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه، هر برنامه چهل دقیقه‌ای مؤسسات کنکور در صداوسیما، ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و صداوسیما برای ۹ ماه مبلغی در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از آنها دریافت می‌کند. این مؤسسات با همین مبالغ توانایی تبلیغ در رادیو، روزنامه‌های پرتیراژ، مجلات پرخواننده و حتی هواپیماها را هم‌کسب کرده‌اند. بازار فروش امید، به همین‌جا ختم نمی‌شود. برخی از معلمان کنکور که این روزها عنوان استادی را هم ضمیمه نام خود کرده‌اند، بابت هر جلسه سخنرانی بیش از یک میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.

در همین رابطه، رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی دوره دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به درآمدهای این قبیل مؤسسات و گردش مالی آنها که بین یک تا دوبرابر بودجه آموزش‌وپرورش است، گفت: «اگر این پول در آموزش‌وپرورش و به‌صورت زیربنایی هزینه می‌شد، قطعاً در حوزه آموزش‌وپرورش جزء کشورهای سرآمد مانند فنلاند و ژاپن بودیم.»