رهبران حزب جمهوری‌خواه نمی‌توانند مریدان ترامپ را ندیده بگیرند

کنگره قرار است روز چهارشنبه درباره نتایج آرای کالج الکترال رای‌گیری کند

طرفداران دونالد ترامپ که پیروزی جو بایدن، نماینده حزب دموکرات، را انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ را نپذیرفته‌اند- Jose Luis Magana / AFP

دونالد ترامپ حتی پس از شکست در انتخابات به ایجاد اختلاف در میان حزب جمهوری‌خواه ادامه می‌دهد و این هفته قرار است که اتهامات رییس‌جمهور درباره تقلب انتخاباتی در کنگره به رای گذاشته شود.  

رهبران جمهوری‌خواه کنگره تلاش کرده‌اند تا تاثیر آرا، که آزمون وفاداری نهایی به آقای ترامپ است، را کم‌اهمیت جلوه دهند.  

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا هفته گذشته در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در واشینگتن درباره برخی تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰، بارها گفت: «آینده از خودش مراقبت خواهد کرد.»  

آقای مک‌کانل و معاون ارشد او جان تون، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت داکوتای جنوبی، دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه را به اتحاد ترغیب کردند و از آنان خواستند تا به برخی چالش‌های جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان درباره نتایج آرای الکترال، «رای وحشتناک» ندهند. جاش هاولی، سناتور میزوری- که گمانه‌زنی می‌شود چشم به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ دارد- هفته پیش اعلام کرد نگرانی‌های جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را برآورده می‌کند و کنگره جدید را وادار به رای دادن در روز چهارشنبه خواهد کرد.  

تاکنون یازده سناتور جمهوری‌خواه دیگر، با استناد به «اتهامات بی‌سابقه درباره تقلب انتخاباتی، تخلفات و اجرای نادرست قانون انتخابات» به او پیوسته‌اند. فرضیه‌های توطئه درباره تقلب گسترده در انتخابات که این سناتورها در نامه آخر هفته گذشته به آن استناد کرده‌اند، عمدتا یا در نظام قضایی رد شده‌اند و یا از اثبات بازمانده‌اند.  

رهبران جمهوری‌خواهی که با تلاش‌های آقای هالوی و دیگران مخالفند، نگران نیستند.  

به گزارش واشینگتن پست، آقای تون آخر هفته گذشته گفت: «اکنون که ناگزیر به انجام این کار هستیم، اجازه می‌دهیم که اعتراض‌ها مطرح شوند، افراد می‌توانند در دادگاه حاضر شوند و ما به صدای همه گوش خواهیم داد و بعد رای خواهیم داد. در انتها، گمان نمی‌کنم چیزی عوض شود.»  

آقای مک‌کانل و آقای تون گفته‌اند که چالش انتخابات جمهوری‌خواهان، محکوم به یک شکست سریع است.  

این رای‌گیری برای موفقیت، نیاز به رای هر دو مجلس در وارونه کردن نتایج کالج انتخابات در پنج ایالتی دارد که جمهوری‌خواهان زیر سؤال برده‌اند: آریزونا، پنسیلوانیا، نوادا، جورجیا و ویسکانسین.  

دموکرات‌ها، که علیه چالش‌های مطرح به نتیجه انتخاباتی متحد شده‌اند، اکثریت مجلس نمایندگان را دارند و چندین قانونگذار جمهوری‌خواه در هر دو مجلس- از جمله بیشتر سناتورهای جمهوری‌خواه- گفته‌اند که به پیروزی آقای بایدن رای خواهند داد.  

با این حال، این رای اثرات سیاسی سنگینی برای سناتورهای جمهوری‌خواهی دارد که به دنبال انتخاب دوباره در سال ۲۰۲۲ هستند و همچنین کسانی که می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شانسشان را امتحان کنند.  

در میان دوازده سناتور جمهوری‌خواهی که پیروزی آقای بایدن را در این هفته به چالش می‌کشند، ران جانسون از ویسکانسین و جیمز لنکفورد از اوکلاهما دیده می‌شوند.  

اقای لنکفورد در چهار سال گذشته از این که در مقابل خبرنگاران اعتراف کند که درباره مسائل مربوط به سیاست‌گذاری و حاکمیت، با آقای ترامپ چشم در چشم نشده، ابایی نداشته است.  

درست است که این مورد رایج نیست: آقای لنکفورد، محافظه‌کاری مذهبی از ایالت اوکلاهما، از سال ۲۰۱۵ و وقتی که کارش را آغاز کرد، یکی از سرسخت‌ترین سناتورهای همسو با ترامپ بوده است. اما با احتمال یک چالش بالقوه در رای‌گیری اولیه از سوی جناح راست در سال ۲۰۲۲، آقای لنکفورد به نظر می‌رسد که در تلاش برای انتخاب دوباره، تمامی پایگاه‌های خود را برای حمایت از آقای ترامپ بسیج کرده است.  

آقای جانسون، به عنوان یک سناتور جمهوری‌خواه از ایالتی که به کاندیدای دموکرات رای داده است، محاسبه دشوارتری در پیش دارد.  

آقای جانسون به عنوان رییس کمیته امنیت داخلی سنا، یکی از حامیان اصلی کارزار ترامپ برای نظریه‌‌‌های توطئه‌اش بوده است، از این که این اوکراین- و نه روسیه- بود که در انتخابات ۲۰۱۶ مداخله کرد گرفته، تا اتهامات ثابت نشده درباره تقلب انتخاباتی در سال ۲۰۲۰.  

روز شنبه، آقای جانسون از سوی چاک تاد، مجری برنامه «ملاقات با رسانه‌ها» از شبکه خبری ان‌بی‌سی، به دلیل موضع متغیرش درباره رای کالج الکترال مورد انتقاد قرار گرفت.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، آقای جانسون به «جورنال سنتینل» میلواکی گفت که علیه پیروزی آقای بایدن رای نخواهد داد: «مگر آن که شواهد جدیدی نمایان شود، رییس‌جمهور و متحدانش ۵۷ مورد شکایت کرده‌اند. حتی یک دادگاه یک مورد تقلب پیدا نکرده و هیچ‌یک از این شواهد را مشروع ندانسته است.» 

این سناتور گفت که پیروزی آقای بایدن، علی‌رغم برخی بی‌نظمی‌ها «مشروع» بود و ابراز امیدواری کرد که این بی‌نظمی‌ها در جلسه استماع کمیته‌ای که برای هفته آینده قرار بود در آن شرکت کند، مورد تحقیق قرار گیرد.  

آقای جانسون در این مصاحبه به تاریخ ۱۵ دسامبر گفت: «چیزی ندیده‌ام که مرا متقاعد کند که نتایج - نتایج کلی سراسری- تغییر خواهد کرد.»  

دو هفته بعد، این سناتور جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین به ۱۱ نفر از همکارانش پیوست که تلاش می‌کنند نتایج الکترال را در ایالت‌هایی که ثابت شده به نفع آقای بایدن رای داده‌اند، از بین ببرند.  

آقای تاد روز یکشنبه گفت که آقای جانسون صرفا تلاش می‌کند تا قبل از کارزار خود برای انتخابات دوباره در سال ۲۰۲۲، از پایگاه آقای ترامپ «به نفع خود استفاده کند».  

آقای تاد با اشاره به منطق دوره‌ای موضع جمهوری‌خواهان درباره مخالفت با انتخابات گفت: «شما ادعای تقلب گسترده را مطرح کردید، از ارائه شواهد و مدارک مبنی بر تقلب گسترده بازمانده‌اید، اما خواستار تحقیق درباره موضوع اتهام تقلب گسترده هستید. اساسا، شما در حال آتش‌افروزی هستید.»  

آقای جانسون به فهرست معمول اتهاماتی که جمهوری‌خواهان مطرح می‌کنند، پاسخی آتشین داد و گفت که این رسانه حامی دموکرات‌ها درباره مسئله مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ بود که در واقع همان طوری که در گزارش نهایی رابرت مولر، مشاور ویژه سابق نیز آمده است، اتفاق افتاده است. آقای جانسون همچنین گفت که رسانه ان‌بی‌سی، علیه اندیشمندان و چهره‌های محافظه‌کار مغرضانه عمل می‌کند.  

کنگره قرار است روز چهارشنبه درباره نتایج آرای کالج الکترال رای‌گیری کند.  

آقای بایدن نیز قرار است دو هفته بعد، در روز بیستم ماه ژانویه، به عنوان رییس‌جمهور سوگند یاد کند.

© The Independent