آیا بریتانیا واکسن‌ها را ترکیب می‌کند؟

تزریق دوز دوم هر دو واکسن، هم آکسفورد و هم فایزر، تاثیر دوز اول را تقویت می‌کند

اگر نخستین دوز واکسن تولید کارخانه فایزر است، دومین دوز نباید واسکن استرازنکا یا بالعکس باشد - AFP PHOTO STR / AFP

ادعاها مبنی بر این که بریتانیا با ترکیب دوزهای دو واکسن مختلف کرونا «اصول علمی را به کلی رها کرده» از طرف رئیس بخش واکسیناسیون سازمان بهداشت و درمان عمومی انگلستان و سردبیر نشریه پزشکی «بریتیش مدیکال ژورنال» رد شده است. 

در گزارشی که در نیویورک تایمز بچاپ رسیده گفته شده که بریتانیا با تایید «یک سیستم ترکیب و مطابقت واکسن» اجازه داده است دومین دوز واکسن کرونای شهروندانش تولید کارخانه دیگری باشد. 

اما هرچند می توان در شرایط استثنایی تزریق دومین دوز واکسن از نوع دیگری را مد نظر قرار داد، اما واقعیت این است که مقامات بهداشتی بریتانیا این عمل را توصیه نمی کنند. 

دکتر مری رمزی، رئیس واکسیناسیون سازمان بهداشت و درمان عمومی انگلستان می‌گوید: «ما ترکیب دو نوع واکسن کووید-۱۹ را توصیه نمی‌کنیم. اگر نخستین دوز، تولید کارخانه فایزر است، دومین دوز نباید واسکن آسترازنکا یا بالعکس باشد.

«موارد بسیار نادری وجود دارد که همان نوع واکسن فراهم نیست یا مشخص نیست که نخستین دوز واکسنی که به فرد تزریق شده از چه نوع بوده است.»

«باید نهایت تلاش را برای تزریق همان واکسن به افراد بخرج داد، اما جایی که چنین چیزی ممکن نباشد، تزریق یک واکسن متفاوت، بهتر از آن است که اصلا واکسن تزریق نشود.»

توصیه نامه سازمان بهداشت و درمان عمومی انگلستان در ارتباط با ویروس کرونا می افزاید که ترکیب دو واکسن متفاوت (در تزریق‌ها) تنها زمانی می‌تواند گزینه انتخابی باشد که «فرد در معرض خطر ابتلای فوری (به کووید-۱۹) است یا اینکه احتمال دارد بار دیگر به مرکز درمانی مراجعه نکند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم واکسن فایزر بیونتک و هم واکسن آسترازنکا بر اساس تغییر شاخک های پروتئینی ویروس کرونا ساخته شده‌اند که بنا به این توصیه‌نامه تزریق دومین دوز آن تاثیر دوز اول در بدن را تقویت می‌کند.  

فیونا گادلی، سردبیر نشریه «بریتیش مدیکال ژورنال» از نیویورک تایمز خواسته است فورا و«به روشنی کامل» گزارش خود را (در مورد خطرات ترکیب دو واکسن) تصحیح کند.

تاکنون حدود ۹۵۰ هزار نفر نخستین دوز واکسن ساخت فایزر بیونتک را دریافت کرده‌اند. این نخستین واکسنی بود که دربریتانیا مجوز استفاده گرفت. قرار است واکسن تولیدی آسترازنکا و آکسفورد نیز روز دوشنبه مجوز تایید مقامات بهداشتی این کشور را به دست آورد.

© The Independent

بیشتر از جهان