غنی: معارف افغانستان باید شخصیت‌های بزرگ تقدیم جامعه کند     

آقای غنی با تاکید بر تقویت نظام آموزشی کشور، گفت: باید شخصیت‌هایی چون بلخی، مولانا و بیرونی تربیت شوند

اشرف غنی رئيس جمهور افغانستان در دیدار با سرپرست وزارت معارف بر تقویت نظام آموزشی کشور تاکید کرد - ارگ

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با سرپرست وزارت معارف (آموزش و پرورش) این کشور گفت که آموزش در افغانستان باید به گونه‌ای باشد که پنج نسل آینده را تغییر دهد و شخصیت‌های بزرگ و نامداری از میان آنان تربیت شود.

آقای غنی خطاب به رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف این کشور گفت: «معارف ما باید به گونه‌ای مجهز شود که پنج نسل را تغییر دهد که از میان آن‌ها شخصیت‌های بزرگی چون ابن‌سینای بلخی، ابوریحان بیرونی، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و سایر بزرگان و مشاهیر کشور تربیت شوند و در اعتلای جامعه ما بکوشند.»

رئیس‌جمهور غنی، بر لزوم دیجیتالی شدن آموزش در این کشور و تغییرات محتوای آموزشی تاکید کرد و افزود: «افغانستان به طرف دیجیتالی شدن در حرکت است و قرار گرفتن حوزه آموزش هم در این روند بسیار مهم است. محتوای آموزشی ما نیاز به تغییر دارد؛ علوم طبیعی باید مطابق معیارهای بین‌المللی تدریس شوند و علوم اجتماعی هم که از دستورات دین مبین اسلام و رسوم و سنت‌های ما سرچشمه می‌گیرد، بیش‌ازپیش تقویت شود.»

رئیس‌جمهور افغانستان بر انجام اصلاحات در این نهاد آموزشی تاکید کرد و گفت: «وزارت معارف، در روند تطبیقی و انجام اصلاحات، حمایت کامل سیاسی و اداری ما را با خود دارد و نمی‌خواهیم هیچ اداره‌ای در این روند دخالت کند. اصلاحات باید مطابقت یابند و نهادینه شوند.»

در همین حال، رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف افغانستان هم گفت: «هماهنگی در بخش‌های مختلف وزارت معارف ایجاد شده است و ادارات در مسیر کاری خود قرار گرفته‌اند. ما روی تدوین سیاست‌ ملی معارف کار می‌کنیم و در این راستا با متخصصان در حال مباحثه هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانو حمیدی به لزوم فاصله میان آموزش و سیاست در این کشور تاکید کرد و افزود: «ما روی تشکیلات در این وزارت کار می‌کنیم تا معارف را از سیاست دور نگه داریم و ساختارها و سیستم‌ها را الکترونیکی می‌کنیم تا از فساد جلوگیری شود. ما سیستمی ایجاد کرده‌ایم که همه روزه از فعالیت‌های کاری روسای معارف در روستاها آگاه می‌شویم و اصلاحات در معارف به گونه تدریجی اجرا می‌شود.»

شکوفه ناصری که در یکی از مدارس شهر کابل آموزگار است می‌گوید: «مدارس یکی از اساسی‌ترین زیربناها در یک کشور است. اگر زیربنایی درست، اساسی و عالی بنیان گذاشته شود، بدون شک در آن جامعه تغییرات مثبتی را شاهد خواهیم بود اما اگر پایه آموزش در یک نظام درست کار گذاشته نشود، آن نظام روی پیشرفت را نخواهد دید. من از رئیس‌جمهور افغانستان می‌خواهم که به نسبت سایر نهادها به معارف در کشور توجه جدی‌تری داشته باشد و روی آن سرمایه‌گذاری کند و اجازه ندهد که آموزش، دستخوش موضوعات سیاسی و به فراموشی سپرده شود. در حال حاضر معارف افغانستان نیازهای زیادی دارد که همه ضروری هستند و باید این نیازمندی‌ها فراهم شود تا به نسل‌هایی که آینده‌سازان کشور هستند، درست رسیدگی شود و به آنها آموزش داده شود.»

مینا عثمانی، نیز که در یکی از مدارس معلم است می‌گوید: «متاسفانه این سخنان را حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین کشور نیز بارها گفت و وعده‌ همکاری داد، اما در عمل چیزی دیده نشد. افغانستان امروز هم با کمبود مدرسه، معلمان متعهد، کتاب، نیمکت، میز، کلاس‌های درس مواجه است و در اکثر نقاط کشور، شاگردان وضعیت بسیار بدی دارند. تا زمانی که این گفته‌ها عملی نشود و ما به چشم خود تغییرات را نبینیم باور نخواهیم کرد، چون این‌گونه وعده‌ها را زیاد شنیده‌ایم که فایده‌ای نداشته است.»

بانو عثمانی افزود: «ما از حکومت می‌خواهیم به مشکلات معلم‌ها توجه کند و حقوقشان را افزایش دهد تا حداقل مشکلات معیشتی آنها برطرف شود و با آرامش خیال به آموزش دانش‌آموزان بپردازند.»

مدینه مصری، دانش‌آموز است و می‌گوید: «ما در پایتخت هنوز هم با کمبود کتاب، کتابچه، قلم، میز، صندلی، کلاس‌های درسی و معلم مواجه هستیم. مسئولان معارف باید به این مسائل توجه کنند تا وقت دانش‌آموزان تلف نشود. وعده‌ها زیاد شنیده‌ایم اما چیزی که به آن نیاز داریم، عملی کردن این وعده‌ها است تا نسلی با آموزش‌های بی‌ثمر به جامعه تقدیم نشود. باید در زمینه توجه شود.»