پمپئو به استفاده از حساب توییتری وزارت خارجه آمریکا برای تبلیغات انتخاباتی متهم شد

«استفاده آقای پمپئو از حساب‌رسمی دولتی برای انتشار اخبار کارزارمانند، به دور از عرف سیاسی است»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده-Jessica McGowan/Getty Images/AFP

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده روز جمعه در رشته توییتی خوش‌بینانه نوشت که از وقتی خودش دیپلمات اول آمریکا شده است، مردم «به خود افتخار می‌کنند» و بدین ترتیب گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ۲۰۲۴ را تقویت کرد.

پومپئو درابتدا نوشت: «کشورمان امروز از چهار سال پیش امن‌تر است. در روزهای پیش رو می‌خواهم اهداف و ماموریت‌هایم، پیروزی‌های بزرگم، ماجراهای شخصی و کلی مطالب دیگر را رو کنم. فقط مال خودم، مال مایک را.» 

او در ادامه با استفاده از توصیفی من‌درآوردی از واژه «افتخار» و با اشاره به تلاش خود در سال ۲۰۱۸ برای تغییر نام این وزارتخانه به «وزارت افتخار» رشته توییتی درباره این که چقدر این وزارتخانه «به خود افتخار می‌کند» منتشر کرد. عکس‌های همراه این توییت‌ها نیز کم‌وبیش فقط از مایک بودند و بس.

پمپئو در توییت خود نوشت: «افتخار(معنای واژه): معرفی آمریکا با غرور، فروتنی و حرفه‌ای‌گری. ما توانستیم.» 

پمپئو روز اول ژانویه در توییت دیگری نوشت: «چالش‌های بزرگ، گروه عالی. تضمین آزادی برای آمریکایی‌ها.» 

ناظران سیاسی گفته‌اند که استفاده آقای پمپئو از حساب‌رسمی دولتی برای انتشار اخباری کارزارمانند، به دور از عرف سیاسی بوده است. لیندی لی، از اعضای کارزار بایدن، آقای پمپئو را به «استفاده از سمت [وزارت امور خارجه] و حساب‌رسمی این وزارتخانه در شبکه‌های اجتماعی برای اعلام «آغاز غیررسمی و اولیه» کارزار ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ خود» متهم کرد.

لیندی لی روز اول ژانویه در توییتی نوشت: «استفاده پمپئو از سمت وزارت امور خارجه و حساب‌رسمی این وزارتخانه در شبکه‌های اجتماعی برای اعلام «آغاز غیررسمی و اولیه» کارزار ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خودش واقعا چندش‌آور است. عین عقده‌ای‌ها با ماری لوییز کلی (مجری شبکه ان‌پی‌آر) دعوا کرد فقط چون به‌درستی او را بازخواست کرده بود. در این ماجراهای به‌ظاهر کوچک، حد و اندازه‌های این مرد را می‌بینیم. او یک احمق فاسد و دست و پاچلفتی است» 

این وزارتخانه هنوز به درخواست برای اعلام نظر در این مورد پاسخی نداده است.

آقای پمپئو یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین اعضای کابینه ترامپ است و با سخنرانی غرایی که در ماه دسامبر در جورجیا انجام داد و نیز سایر اقدامات نیمه سیاسی‌ همچون حضور در ایالت خاکستری ویسکانسین، چند هفته پیش از انتخابات، حتی پیش از این توییت‌ها هم گمانه‌زنی‌هایی در مورد قصد وی از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در دور بعدی انتخابات وجود داشت.

آقای پمپئو در مراسم تحلیف خود قول داد دولت «دوباره به اوج افتخار باز می‌گردد» و قطعا منظورش از افتخار رویکردش در اداره امور این وزارتخانه بود. وزارت امور خارجه گاهی سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه را «دکترین پمپئو» می‌خواند، حال آن که معمولا چنین راهبردی باید رسما به نام رئیس‌جمهور باشد.

«مهمانی شام مدیسون» او با سران جمهوری‌خواه و یاران رئیس‌جمهور نیز کنجکاوی‌برانگیز بود. یکی از دیدبان‌های داخلی وزارت امور خارجه مشغول تحقیق و بررسی جزییات کار این مقام رسمی و این وزارتخانه در مورد موضوعاتی از قبیل خریدن اسلحه از سعودی‌ها توسط خانواده پمپئو بود که ظاهرا کارکنان دولتی را سر قرارهای شخصی می‌فرستاده‌اند. پس از برکناری این شخص، گروه‌های اخلاق‌گرا از اف‌بی‌آی خواستند پمپئو را بازجویی کنند.

البته افتخارآفرینی پمپئو حسن نیت بین‌المللی ایجاد نکرد و طبق اعلام مؤسسه تحقیقاتی «پیو»، پس از دوره اوج دولت اوباما، در طول سال‌های زمامداری ترامپ، آبروی آمریکا در عرصه جهانی رفته و روابط حتی با متحدان ایالات‌متحده مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان هم از اوج خود فاصله گرفته است.

© The Independent