نشست امنیت تردد دریایی منامه؛ بررسی چالش‌‌های خلیج فارس

«هدف از این نشست موضع‌گیری یک‌پارچه در برابر تهدیدهای ایران است»

ایندیپندنت عربی

وزارت امور خارجه بحرین با صدور اعلامیه‌ای اظهار کرده که منامه به زودی میزبان نشستی در مورد امنیت تردد دریایی در خاورمیانه خواهد بود. این نشست که در همکاری و هماهنگی با ایالات متحده برگزار می‌شود چالش‌های امنیتی آب‌های خلیج فارس را به بحث و بررسی می‌گیرد و قرار است نمایندگان بیش از ۶۰ کشور در جلسات این نشست شرکت کنند. حضور نمایندگان کشور‌های مختلف در این همایش ویژه، فرصتی برای رایزنی و تبادل نظر در مورد نگرانی‌های امنیتی روز افزون در خلیج فارس و راه‌های جلوگیری از تهدیدهای‌های احتمالی را فراهم می‌کند.

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده با اشاره به این نشست، تأکید دارد که لازم است برای حفظ امنیت و جلوگیری از تهدیدهای ایران، کشور‌های منطقه اقدامات مشترکی را روی دست گیرند و در فضای همکاری و هماهنگی به مقابله با سیاست بی ثبات کننده ایران در منطقه بپردازند.

بنا به اظهارات مقامات بحرینی، قرار است این نشست در ماه اکتبر آینده در منامه، پایتخت بحرین برگزار شود و انتظار می‌رود کشور‌های شرکت کننده در این گردهمایی اقدام به تشکیل ائتلاف بین المللی برای تأمین امنیت آب‌های خلیج فارس و جلوگیری از تهدید‌های ایران در این گذرگاهی آبی استراتژیک کنند.

یکی از تحلیلگران سیاسی به نام مبارک آل عاتی، به ایندیپندنت عربی گفت: «هدف از برگزاری این نشست، نشان دادن همبستگی جامعه بین‌المللی و موضع‌گیری یک‌پارچه در برابر تهدید‌های ایران است تا این کشور از تک تازی‌های خود در منطقه صرف نظر کند و متعهد به رعایت قوانین بین المللی باشد». 

این پژوهشگر بحرینی افزود: «با توجه به نا آرامی‌های اخیر در خلیج فارس، برگزاری این نشست می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد و بسیاری از کشور‌های منطقه و جهان خواستار ایجاد اقدام مشترکی در برابر تهدید‌های ایران هستند. رفتار‌های تهدید آمیز ایران در آب‌های خلیج فارس، نه تنها کشور‌های عربی منطقه را دچار ناامنی و چالش می‌کند بلکه منجر به بحران انرژِی در جهان می‌شود. افزایش نا امنی‌ها در خلیج فارس، مانع حرکت کشتی رانی و صدور نفت به خارج از منطقه می‌شود و در نتیجه کشور‌های زیادی را آسیب پذیر می‌کند».

برایان هوک نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران گفت انتظار می‌رود نمایندگان ۶۵ کشور در نشست امنیت دریایی در منامه اشتراک کنند و تهدید‌های ایران در منطقه به خصوص در آب‌های خلیج فارس را مورد بحث قرار دهند.

در پیوند به موضوع نشست امنیت دریایی در بحرین، ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده گفت که کشورش در صدد ایجاد ائتلاف نظامی برای حمایت آب‌های استراتژیک در نزدیکی سواحل ایران و یمن است.

مبارک آل عاتی با تأکید بر اهمیت حفظ ثبات و امنیت در خلیج فارس گفت: «به زودی شاهد ائتلاف نظامی ویژه ای خواهیم بود که اقدام به تأمین امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز، خلیج عمان و تنگه باب المندب کند. حضور واحدهای نظامی این ائتلاف، ایران را در انزوا قرار می‌دهد و مانع دست اندازی‌های ایران در این گذرگاه آبی استراتژیک می‌شود». 

وی افزود: امروز نه تنها جامعه جهانی بلکه متحدان ایران نیز می‌دانند که ایران برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه، اهمیت به منافع دیگران نمی دهد و همگان را قربانی جاه طلبی‌های می‌کند که بیشتر یاد آور سیاست‌های هیتلر است».

محققان نظامی بر این باورند که نشست امنیت دریایی در منامه، در واقع، ادامه تلاش‌هایی است که نخست در کنفرانس ورشو در اوایل سال جاری، به منظور جلوگیری از اقدامات تهدید آمیز ایران در منطقه مطرح شد. 

حمله به چهار کشتی نفتکش در نزدیکی سواحل فجیره که سپاه پاسداران ایران متهم به دخالت در آن است و تلاش قایق‌های ایران برای بازداشت کشتی نفتکش بریتانیا، اقداماتی است که منجر به افزایش ناامنی و تنش در خلیج فارس شده است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه