گرامیداشت یاد درگذشتگان کرونا پیش از مراسم تحلیف بایدن

کمیته تحلیف اعلام کرد ۱۹ ژانویه پنج‌ونیم بعدازظهر، «لحظه وحدت و یادبود ملی» را در سراسر آمریکا گرامی می‌دارند

مراسم یادبود درگذشتگان کرونا در شهر واشینگتن دی‌سی شامل نورافشانی در اطراف حوض بازتابنده بنای یادبود لینکلن در میدان ملی شهر خواهد بود- Samuel Corum/Getty Images/AFP

کمیته تحلیف ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که برای بزرگداشت قربانیان همه‌گیری کرونا، روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن، رییس‌‌جمهوری منتخب، مراسم یادبود برگزار خواهد کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساعت پنج و نیم بعدازظهر روز ۱۹ ژانویه به وقت شرق آمریکا، «لحظه وحدت و یادبود ملی» گرامی داشته می‌شود. در شهر واشینگتن دی‌سی این مراسم شامل نورافشانی در اطراف حوض بازتابنده بنای یادبود لینکلن در میدان ملی شهر خواهد بود. این کمیته از شهرها و روستا‌های سراسر کشور خواسته است در همان ساعت، بناها را نورافشانی کنند و ناقوس کلیساها را به صدا در آورند.

پیلی توبار، سخنگوی کمیته تحلیف، گفت: «تحلیف جو بایدن، رییس‌‌جمهوری منتخب و کامالا هریس، معاون او، نماد آغاز سفر ملت در مسیری جدید است، اما در بحبوحه این همه‌گیری که بسیاری از آمریکایی‌ها سوگوار خویشاوندان، دوستان و همسایگانشان شده‌اند، مهم این است که به درگذشتگان احترام بگذاریم؛ به آنچه که یکی از چالش‌برانگیزترین دوره‌های تاریخ کشور بوده بیندیشیم و تعهد خود به اتحاد برای پایان دادن به همه‌گیری و بازسازی کشور را دوباره یادآور شویم.»

براساس آمار دانشگاه پزشکی جانز‌ هاپکینز تا پنجشنبه صبح، ۱۹میلیون و ۷۴۵هزار و ۸۸۸ مورد ابتلا به کرونا در آمریکا ثبت شده است و جمعا ۳۴۲هزار و ۴۱۴ نفر در اثر ابتلا به این بیماری درگذشته‌اند. روز چهارشنبه، سه‌هزار و ۸۰۸ نفر در آمریکا جان خود را به‌دلیل ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند که رکوردی تازه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم تحلیف ریاست جمهوری و رخدادهای مربوط به آن، به دلیل همه‌گیری بسیار مختصر شده است. جایگاه‌های ساخته شده برای تماشاگران رژه روز تحلیف برچیده شده است و کمیته مشترک کنگره برای مراسم تحلیف، ناهار سنتی کنگره پس از ادای سوگند رییس‌جمهوری جدید را لغو کرده است. پیج والتس، سخنگوی این کمیته گفت: «با توجه به ادامه همه‌گیری، این کمیته پس از مشورت با کمیته تحلیف ریاست‌جمهوری، تصمیم گرفت ناهار سنتی روز تحلیف را میزبانی نکند.»

ناهار پرتجمل روز تحلیف، همواره نمایشی خوش‌آب‌و‌رنگ از خوراک‌های آمریکایی از جمله لابستر ایالت مین، میگوی خلیج مکزیک، کباب بوفالو، و گوشت گاو است.

آقای بایدن از هوادارانش خواسته است در خانه بمانند و روز بیستم ژانویه به واشینگتن  نروند. اوایل ماه دسامبر کمیته تحلیف در بیانیه‌ای از مردم خواست که «سفر نکنند و فعالیت‌های روز تحلیف را از خانه انجام بدهند.»

مراسم در واشینگتن در ابعادی «بسیار محدود» برگزار خواهد شد و نظر به «مقررات جدی سلامت و ایمنی»، رژه مرسوم از ساختمان کنگره تا کاخ سفید هم «به شکل متفاوتی» اجرا خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان