قاتل زنجیره‌ای معروف به «مار» کجاست؟

سوبراج در دهه هفتاد میلادی مهم‌ترين مجرم تحت تعقيب جهان بود

شارل سوبراج، قاتل زنجیره‌ای ویتنامی-فرانسوی- AFP PHOTO/Prakash MATHEMA

شارل سوبراج، قاتل زنجیره‌ای ویتنامی-فرانسوی نام‌های مستعار بسیاری دارد. یکی از آن‌ها به خاطر لباسی که قربانیانش به تن دارند، «قاتل بیکینی» است و یکی دیگر «مار»، چرا که می‌توانند با فریفتن ماموران، از چنگ قانون بگریزد.

این نام دومی عنوان مجموعه‌ای است با موضوع جرایم سوبراج که اخیراً با بازی طاهر رحیم (بازیگر فیلم یک پیامبر) در نقش قاتل از شبکه بی‌بی‌سی۱ پخش می‌شود. در این مجموعه جنا کولمن بازیگر فیلم ویکتوریا نیز در نقش دستیار و دوست‌دختر قاتل ماری-آندری لکرک ایفای نقش می‌کند.

بیلی هول (بازیگر در ساحل چزیل) نیز در نقش دیپلمات هلندی هرمان نیپن‌برگ بازی می‌کند که با تحقیقات سرسختانه‌اش پی به قاتل بودن سوبراج می‌برد.

گفته می‌شود سوبراج در دهه ۱۹۷۰ دست کم ۱۲ کوله‌گرد جوان را در مسیرهای معمول کولی‌ها در جنوب شرقی آسیا کشته است. آن‌ها را مسموم، خفه یا در آب غرق کرده و یا با چاقو زده است. برخی موارد حتی قربانیانش را زنده‌زنده سوزانده است.

او قربانیانش را می‌فریفت، خودش را دلال برجسته‌ای معرفی می‌کرده و به آنان قول سرپناه، مواد مخدر، مهمانی و ارتباط با افراد بانفوذ می‌داده است.

سوبراج آنقدر از چنگ قانون گریخت که تحت پیگرد‌ترین مرد اینترپل شد. سرانجام در ۱۹۷۶ ماه‌ها پس از آغاز قتل و قانون‌شکنی دستگیر شد.

سوبراج در یک مهمانی در دهلی نو کوشید ۲۲ نفر از اعضای یک تور فرانسوی را با موادی مسموم کند. بعضی از افراد این گروه توانستند بیدار بمانند و پلیس را خبر کردند. سوبراج ابتدا به جرم قتل دو گردشگر ۱۲ سال حکم زندان گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک دهه بعد سوبراج با مسموم کردن نگهبانان پلیس هند از زندان فرار کرد و یک ماه آزاد بود اما دوباره دستگیر شد و ۱۰ سال دیگر به زندان رفت.

در سال ۱۹۹۷ پس از آزادی با بی‌شرمی تمام تبدیل به ستاره رسانه‌ها شد و از روزنامه‌نگاران بابت مصاحبه آن‌ها پول می‌گرفت. در سال ۲۰۱۴ مجله جی‌کیو در مصاحبه با سوبراج این قاتل را «بامزه، اسرارآمیز، عجیب و جذاب» خواند.

در سال ۲۰۰۳ سوبراج تصمیمی عجیب گرفت و به نپال رفت، یکی از چند کشوری که همچنان امکان دستگیری‌اش را داشت.

خیلی زود او را یافتند و به حبس ابد در زندانی در نپال محکوم شد. امروز سوبراج ۷۶ ساله با تنی رنجور هم‌چنان در همان زندان به سر می‌برد.

رحیم در مصاحبه اخیرش با گاردین درباره بازی کردن نقش این قاتل گفت: «معمولاً شخصیت‌سازی را از درون شروع می‌کنم. سعی می‌کنم پیوندهای روانی میان خودم و او پیدا کنم. اما در این مورد چیزی پیدا نکردم. این فرد قاتل و آزارگر است، کسی است که آدم دلش نمی‌خواهد باشد.»

مجموعه مار از اول ژانویه ۲۰۲۱ ساعت ۹ شب از بی‌بی‌سی۱ پخش می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان