واشنگتن‌پست: تهدید تقابل ایران و آمریکا بسیار واقعی است

مقام ارشد نظامی آمریکا وضعیت موجود را «نگرانی‌برانگیزترین وضعیت» از زمان کشته شدن سلیمانی توصیف کرد

کارشناسان نظامی آمریکا هشدار دادند که حضور ناو یواس‌اس نیمیتز در خاورمیانه اجازه نمی‌دهد نیروی لازم برای مقابله با چین و روسیه را فراهم کند - ELLIOT SCHAUDT / US NAVY / AFP

مقام‌های آمریکایی با اشاره به حمله احتمالی مرتبط با ایران در عراق هشدار می‌دهند که «جریان‌های تهدید بسیار واقعی است.»

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، با اشاره به کشتن قاسم سلیمانی و حمله تلافی‌جویانه ایران در سال گذشته، و هم‌چنین حملاتی که به منطقه سبز بغداد صورت گرفته، به این موضوع اشاره دارد که وقتی واشنگتن پس از پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، خود را برای انتقال ریاست جمهوری آماده می‌کند، در هفته‌های گذشته دوباره تنش‌ها افزایش یافته است.

مقام‌های نظامی ایالات متحده آمریکا چند روز قبل از اولین سالگرد حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در بغداد شد، اعلام کردند که ارتش برای حمله احتمالی به پرسنل و منافع آمریکایی در عراق در حال آماده‌باش به‌سر می‌برد.

در تاریخ ۱۷ نوامبر، راکت‌هایی به سفارت ایالات متحده در بغداد پرتاب شدند. گروه مسلحی به نام اصحاب الكحف در عراق مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

در ۲۷ نوامبر، محسن فخری زاده، یک مقام ارشد در برنامه هسته‌ای ایران، در نزدیکی تهران کشته شد. مقامات ایالات متحده هرگونه اطلاع از حمله را انكار كردند و ايران اسرائيل را مقصر این حمله دانست. اما با توجه به روابط نزدیک بین اسرائیل و ایالات متحده، مقامات آمریکا تصور کرده‌اند که ایران ممکن است ایالات متحده را هم مسئول بداند.

یکی از مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده گفت رهبران شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق با فرماندهان سپاه قدس ملاقات کرده‌اند و «مقدار قابل توجهی سلاح پیشرفته» از مرز ایران به عراق منتقل شده است. او با اشاره به روش‌های طبقه‌بندی شده‌ای که اطلاعات جمع‌آوری شده، از بیان نظر آمریکا درباره این تحولات خودداری کرد.

این مقام ارشد به شرط ناشناس ماندن به دلیل حساسیت موضوع، گفت: «من به شما می‌گویم که جریانات تهدید بسیار واقعی است.»

او وضعیت موجود را «نگرانی‌برانگیزترین وضعیتی» که از زمان کشته شدن سلیمانی دیده توصیف کرد و نسبت به یک حمله پیچیده ابراز نگرانی کرد.

آمریکا تعداد کارکنان خود را در سفارتش در بغداد کاهش داده است و نسبت به عواقب کشته‌شدن آمریکاییان هشدار داده است. در همین حال مقامات عراقی نگرانی‌هایی را درباره احتمال رویارویی ایالات متحده و ایران در خاک عراق در روزهای پایانی دولت ترامپ ابراز داشته‌اند.

به گفته مقام‌های رسمی آمریکا، ۲۰ دسامبر، بیش از ۲۰ راکت به محوطه دیپلماتیک محل استقرار سفارت پرتاب شد. دست‌کم یک غیرنظامی عراقی که در نزدیکی آن منطقه زندگی می‌کرد کشته شد و وسایل نقلیه و ساختمان‌ها در محوطه سفارت آمریکا آسیب دیدند.

این حمله، مشابه الگوی معمول حملات در عراق بود، با این که ایران گفته‌های ایالات متحده درباره دست داشتن در این حمله راکتی را انکار کرد. ترامپ در توییتی به ایران هشدار داد و ظریف هم پاسخ او را در توییتر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاترین ویلبرگر، مقام دفاعی سابق دولت ترامپ، و داستین واکر، عضو سابق جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح سنا، در ماه جاری میلادی در وال‌استریت‌ژورنال نوشتند که ایالات متحده مدت‌هاست که به کارگیری نیروی بیشتر در پاسخ به ایران خودداری می‌کند.

آنها با استناد به استقرار اخیر هواپیماهای بی-۵۲ و حضور ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز در منطقه ادامه دادند: «فرستادن پیشرفته‌ترین و گران‌ترین نیروهای ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه در پاسخ به هرگونه تحریک بالقوه از سوی ایران، راه موثر و مناسبی برای بازداری رفتارهای بد ایران نیست.»

این نویسندگان افزودند که این رویکرد دلارهای مالیات‌دهندگان را هدر می‌دهد، آمادگی نظامی را کاهش می‌دهد و به آمریکا اجازه نمی‌دهد نیروهای لازم برای مقابله با بازدارندگی چین و روسیه را فراهم کند.