مایک پومپئو: ایران «تهدید اصلی در منطقه» است

«دولت ترامپ به اعمال فشار حداکثری علیه ایران ادامه می‌دهد»

ورود پومپئو به فرودگاه دبی، ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - Patrick Semansky / POOL / AFP

وزیر امور خارجه آمریکا که در تور کشورهای حاشیه خلیج فارس به سر می‌برد، ایران را در محور گفتگوهایش قرار داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سفر مایک پومپئو در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس نتایج رسانه‌ای انتخابات ریاست‌جمهوری باید تا مدتی دیگر دولت آمریکا تغییر کند. اما دونالد ترامپ هنوز نتایج انتخابات را نپذیرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی که ۱۰ روز گذشته را با او سفر می‌کنند پاسخ نداد اما در گفتگو با العربیه در دبی گفت: «سیاست‌های ما تغییر نمی‎کند. وظیفه ما تغییر نمی‌کند. مسئولیت‌های من تغییری نمی‌کند.»

او تاکید کرد: «من هنوز موظف هستم هر ساعت و هر دقیقه از مردم آمریكا دفاع كنم و برای این کار تلاش‌هایم را ادامه دهم. ما این کار را تا آخرین لحظه انجام خواهیم داد.»

پمپئو در حالی که احتمالا آخرین تور خلیج فارس خود را به عنوان وزیر امور خارجه می‌گذراند، از استراتژی خاورمیانه دولت ترامپ مبنی بر اینکه ایران «تهدید اصلی در منطقه» است و از کارزار فشار حداکثری که توانایی ایران در حمایت از شبه‌نظامیان در عراق، لبنان و سوریه را با اختلال مواجه ساخته، دفاع کرد.

او گفت: «تا وقتی که دوره ما به پایان برسد، سیاست ما همین خواهد بود.»

دولت ترامپ در تلاش است که قبل از روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور، فشارها را بر ایران افزایش دهد. بایدن گفته است که می‌خواهد به روابط با ایران بازگردد. تحلیلگران می‌گویند انتظار می رود که بایدن برای جلوگیری از تشدید تنش در روابط، تمایل بیشتری به تعامل با ایرانیان داشته باشد، اگرچه احتمالا او علاوه بر برنامه هسته‌ای، بر برنامه موشکی ایران هم متمرکز خواهد شد.

بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و اسرائیل از رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران حمایت می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پومپئو در این تور به فرانسه، ترکیه و اسرائیل سفر کرده‌ است. پمپئو سفر به منطقه خلیج فارس را روز شنبه از ابوظبی آغاز کرد.

پمپئو روز شنبه ابوظبی را به مقصد قطر ترک کرد، اگرچه این کشورها پروازهای تجاری مستقیم ندارند. وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی و وزیر امور خارجه قطر درباره مسائل منطقه‌ای گفتگو کرد.

پمپئو در دیدار با مقامات قطر بر اهمیت «اتحاد کشورهای حاشیه خلیج برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده رژیم ایران و خطراتی که چین متوجه منطقه می‌کند» تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سفر خود با محمدبن زاید، ولیعهد امارات نیز دیدار کرد.وزیر امور خارجه آمریکا عصر یکشنبه به عربستان سعودی رفت و روز دوشنبه، قبل از بازگشت به واشنگتن، با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا که با پمپئو در سفر هستند، در پاسخ به پرسشی درباره این موضوع به آسوشیتدپرس گفتند که «همه گزینه‌ها روی میز است» و «ترامپ تا وقتی که در دفتر است، سیاست فشار بر ایران را ادامه می‌دهد».