برچسب‌ اخطار اقلیمی بر پمپ‌های بنزین شهر کمبریج ماساچوست

این نخستین شهر ایالات متحده آمریکاست که نصب برچسب‌‌های هشدار محیط‌زیستی را اجباری می‌کند

برچسب هشداردهنده درمورد بحران اقلیمی روی پمپ‌ بنزینی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست- City of Cambridge

برای اولین‌بار در ایالات‌متحده آمریکا نصب برچسب‌ اخطارهای بهداشتی و محیط‌زیستی درباره خطرات سوخت‌های فسیلی در پمپ‌های بنزین شهر کمبریج ایالت ماساچوست اجباری می‌شود.

هدف از این برچسب‌های زرد درخشان این است که به مشتریان هنگام پر کردن باک بنزین درباره ارتباط مستقیم این اقدام با بحران محیط‌زیست اطلاعات دهد. روی این برچسب‌ها که مانند اخطار روی جعبه‌های سیگار است، چنین نوشته شده است: «اخطار! سوزاندن بنزین، گازوئیل و اتانول برای سلامت انسان و محیط‌زیست عواقب شدید دارد و به تغییرات محیط‌زیستی دامن می‌زند.»

شهر کمبریج که محل استقرار دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی است، در ماه ژانویه در شورای شهر خود این قانون را تصویب کرد که پمپ‌های بنزین باید این برچسب را نصب کنند.

یک سخنگوی این شهر به ایندیپندنت گفت: «شهر کمبریج به‌شدت برای مقابله با تغییرات اقلیمی بر جامعه ساکنان این شهر کار می‌کند. از آنجا که سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای راه بردن اتومبیل‌هایمان بخش بزرگی از علت تغییرات اقلیمی است، می‌دانیم که باید به‌سمت حمل‌ونقل با آلودگی کمتر برویم و بنزین و گازوئیل را با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین کنیم.»

«برچسب‌های روی پمپ‌های بنزین به رانندگان یادآوری می‌کند درباره تغییرات اقلیمی فکر کنند و امید می‌رود که گزینه‌های غیرآلاینده را در نظر بگیرند.» 

کنشگران محیط‌زیستی «تفکر ورای پمپ» نمونه‌ای از این برچسب را توییت کردند و همراه آن نوشتند که کمبریج این برچسب‌ها را تا آخر سال جاری میلادی در پمپ‌های بنزین توزیع خواهد کرد.

گرچه این برچسب‌ها به رنگ زرد درخشان هستند و ندیدن آن‌ها به‌مراتب سخت‌تر از دیدنشان است، اما تصاویری تاثیرگذار مشابه آنچه روی جعبه‌های سیگار چاپ می‌شود، روی آن‌ها نیست. کنشگران محیط‌زیستی طرح‌هایی برای انتشار روی برچسب‌ها ارائه داده‌اند که تصاویری از جنگل‌های افروخته در آتش و سایر فجایع حاصل از گرمایش جهانی را به نمایش بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۴۳ درصد آلایندگی‌ها در ایالت ماساچوست ناشی از حمل‌ونقل است. به گفته مقام‌های کمبریج، خودروهای شخصی نیز موجب بخش عمده‌ای از آلایندگی‌ها می‌شوند. در اوایل سال ۲۰۲۰ فرماندار «چارلی بیکر» گفت که ماساچوست تا سال ۲۰۵۰ به کاهش بیش از ۸۰ درصدی آلایندگی‌ها دست خواهد یافت که حد تعیین‌شده در قانون است و بنا دارد تا آن زمان میزان خالص آلایندگی‌های خود را به صفر برساند.

به گزارش آژانس حفاظت از محیط‌‌زیست، حمل‌ونقل، عامل ۲۸ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایالات‌متحده آمریکاست. این آلایندگی‌ها از مصرف سوخت‌های فسیلی در خودروها، کامیون‌ها، کشتی‌ها، قطارها و هواپیماها حاصل می‌شود.

جیمز بروک، بنیانگذار سازمان «تفکر ورای پمپ»، در سرمقاله‌ای که پیش‌تر در ماه جاری میلادی منتشر کرده بود، نوشت که این برچسب‌های اخطارآمیز «به‌عمد به‌گونه‌ای جلب‌توجه‌کننده» طراحی شده‌اند. او نوشت: «هدف این است که هنجار اجتماعی جدیدی درباره بنزین‌زدن ایجاد کنیم و بر مشتریان فشار بیاوریم که راه‌هایی را برای کاهش آلایندگی‌های خود بیابند. البته که میزانی از عذاب وجدان هم در پی دارد؛ رانندگان این پیام را می‌بینند و می‌دانند که سایر شهروندان نیز از آن مطلع‌اند. این باعث می‌شود رانندگان هم تشخیص دهند خود بخشی از این مشکل‌اند و باعث ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در آن‌ها می‌شود.»

تلاش برای اجباری کردن نصب برچسب‌هایی مشابه در شهر برکلی ایالت کالیفرنیا ناکام بود؛ درحالی‌که در کشور سوئد از ماه مه گذشته،‌ نصب برچسب‌های اخطار محیط‌زیستی در تمام پمپ‌های بنزین اجباری شده است. ژورنال پزشکی بریتانیا پیش‌تر در سال جاری از این سیاست طرفداری، ولی همچنین به نقاط ضعف آن اشاره کرد. در آن گزارش آمده بود: «در ونکوور شمالی در کانادا، طرحی شامل تصاویری از تخریب تنوع زیستی، مورد قبول و همکاری صنعت سوخت کانادا قرار گرفت و در طرح ملی برای «سوخت‌گیری هوشمندانه» به کار بسته شد و هرگونه تهدید آن علیه سلامت انسان از قلم افتاد.»

در ماه اوت، کنشگران سازمان «شورش انقراض» ده‌ها هزار برچسب را در پمپ‌های بنزین سراسر بریتانیا چسباندند تا بر تهدید آن علیه تغییرات زیست‌محیطی تاکید کنند. حدود ۲۰هزار برگه از برچسب‌های منتشرشده به دست این گروه، شامل ارجاعاتی به بیماری کووید-۱۹ و ویروس کرونا بود و اعلام می‌کرد که  آلودگی هوا ممکن است «خطر ابتلا به ویروس را افزایش» دهد. در برخی دیگر از برچسب‌ها نیز شعار بدنام‌شده دولت در میانه شهربندان و تعطیلی سراسری، یعنی «هوشیار بمانید، ویروس را کنترل کنید، جان‌ها را نجات دهید»، به بازی گرفته شد و قسمتی از آن با عبارت «آلودگی را کنترل کنید» جایگزین شد.

© The Independent

بیشتر از جهان